Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1300 ggr
[melinih]
0

VARFÖR?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fattar inte! Min guldhamster Elvis har varit här i tre veckor. Efter några dagar bet han mig en gång i fingret, så att det började blöda. För övrigt var han jättesnäll och jag antog att jag luktade sallad som jag nyss hade gett honom…

Han klättrar upp i handen från buren och går längs med armen och är jättesnäll annars. Men idag hade jag honom i sängen och lät honom smaka lite yoghurt. Han åt jättesnällt och jag klappade honom och pratade lugnt. Från ingenstans bet han till i mitt finger igen! VARFÖR? Jag kan inte se att jag gjorde något fel, han verkade lugn och jag klappade honom lätt över ryggen och pratade lugnt…

Emmetem
0

Våra hamstrar som vi har hemma bits inte när man har de i handen, men däremot så kan de smaka på fingrarna när de är i buren.
Detta är för att de är nyfikna och vill smaka på allt ;)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[melinih]
0

#1 Ja, han verkar också vara en smakare… Men det är ju inte okej när han "smakar" så att det börjar blöda… 😕 Det gör ju ont och jag blir rädd för honom… 😢

Emmetem
0

Nej om han biter så att det börjar blöda är det ju inte så bra.. man ska aldrig vara rädd för sina djur, så ta det bara lugnt :) Jag kan inte så mycket om hamstrar, men jag kan ana att hamstrar bits när de inte mår så bra. Den kan känna sig trängd, hotad eller att den rent av har ont någonstans. Hantera honom försiktigt på hans egna villkor. Väck honom inte i onödan, plocka inte upp honom utan låt honom själv klättra upp i din hand osv. Sitt med handen i buren och lyft inte upp honom om han biter, då det bara bekräftar för honom att du lämnar honom ifred om han gör så, utan låt honom sakta vänja sig vid din hand innan du börjar hantera honom.
Du kan ha på dig vantar för då gör det inte lika ont när hamstern bits! De brukar i bästa fall sluta efter ett tag med att bitas!

Hoppas någon av ovanstående hjälper :)

[melinih]
0

Aaa tack för svar :)
Tycker bara det är så konstigt att han är gudasnäll och klättrar själv upp, riktigt sträcker sig efter mig i buren. "lyft upp miiiig mammaaa" ser det ut som han säger. Han klättrar upp, och sen biter han ändå till sådär… Fattar ingenting… Han verkade inte känna sig trängd eller något alls, han var helt lugn och öronen framåt, nyfiken, pigg, snäll..

Wellcraft
1

Förstår att det är en frustrerande situation du hamnat i.

Vissa hamstrar är bitiga i den yngre åldern, varför är oklart. Har fött upp flera jättetrevliga hamstrar MEN jag minns speciellt en tjej  som faktiskt var bitig i yngre åldern, därför behöll jag henne. 
Det lustiga var att hon aldrig, aldrig bet mig utan hon bet alltid mina vänner, min syster etc, annars var hon skittrevlig.

Jag tror det handlar om att de inte hittat sin tillit riktigt, jag skulle tro att han bara behöver lite tid.. Han verkar ju utifrån din text inte osäker annars och det är bra.
Fortsätt att handskas med honom som du gör, ha ett par vantar/handskar på dig om det blir osäkert.

Guldhamstern brukar man ju få kämpa för att få ett bra band till, inte alltid men ibland. 

Lycka till

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Emmetem
0

Såvida han själv vill upp i handen så tror jag att det bästa vore att testa med handsken! :)

[melinih]
0

#5 Ja, jag har haft två hamstrar innan och aldrig någosin blivit biten, så man blir väl lite chockad nu bara… Tror också han behöver tid som du säger, han visar ju absolut ingen aggressivitet och hänger inte kvar eller hugger, utan biter till - som ett stick i fingret. Får ge honom den tid han behöver då! Det som är synd är att han vaknar så himla sent. Han vaknar vid 11 på kvällen som tidigast. Har försökt väcka lite försiktigt och krafsa lite i spånet och fylla på mat och så, men han tittar ut lite, komma och luktar på handen och går in och lägger sig igen…