Diabetes?
Hej!,
Min ena guldhamster dricker något otroligt mycket och kissar väldigt mycket, i början har jag bara trott att han har '' lekt '' med vattenflaskan så att det har läckt ut vatten ur den, men nu har jag märkt att han dricker det. Jag har sett att dvärghamstrar kan ha det 😕. Jag börjar bli väldigt orolig! 😕
Mina frågor är:
- Kan hamstrar få diabetes?
- Är det farligt ? 😮
- Vad gör man åt saken?
- Kan dom leva med det?
Med vänlig hälsning, Sofia ❤️
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
- Redigerat 2022-04-16 18:05 av Herveaux
Sådär mycket brukar han dricka om dagen! Såhär mycket kissar han nästan varje dag … 😕
Okej! Tack för det snabba svaret! Får ge han mindre av frukt och sånt med socker i då 🙂
, men måste han till veterinären ?
Jag vet inte riktigt, men du kan ju kolla om han har diabetes. Använd stickor, exempel Clinistix. Du kanske kan få en sticka på no:n i skolan. Lägg hamstern på en tom yta och vänta tills den kissar, sedan lägger du stickan där i. Kommer inte ihåg vilken färg det ska bli men clinistix påvisar druvsocker
Om du inte får Clinistix på skolan kan man köpa en burk på apoteket. Så kan du kolla kisset, och om hamstern påvisar tecken så åk till vetten, för dom har nån medicin som man kan ge.
Men du har inte väldigt varmt i rummet där dom står eller något så att det är därför dom dricker mycket?
Bäst att utesluta allt annat innan diabetes tänkte jag.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Det är ca 20 grader så det är inte så varmt :) endast en hamster som dricker så mycket också :/
Aha, ja, då är det nog risk att det kan vara diabetes. Men försök skaffa en teststicka och ring sedan vetten och hör vad dom säger innan du åker in. Det är nog vad du kan göra just nu.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#7 Okej! Min mamma är undersköterska och har lite sjukgrejer överallt! Så min mamma kanske har några sånna stickor! Jag får fråga henne :)
#7 Okej! Min mamma är undersköterska och har lite sjukgrejer överallt! Så min mamma kanske har några sånna stickor! Jag får fråga henne :)
Om det inte visar på diabetes så dricker hamstrar mycket vid njurfel också tyvärr😕
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Håll koll så hamstern inte kissar blod.. Min började dricka väldigt mycket och kissa mycket, verkligen jättemycket! Och sedan började han kissa blod. Kom att tänka på det när #10 skrev att det kan vara njurarna, antagligen det som hände med min bebis.
Oj! Då får jag hålla extra koll på honom , min lilla Ernst :(
Hoppas inte att det är diabetes eller njurproblem Men det verkar tyvärr lite som så ;( Har själv diabetes och för mig var det likadant jag drack och behövde på toa helatiden :/ Om du ska kolla med sticka så ska den inte vara blå/lila då har han Diabetes (beror på teststickorna men för dem flesta är det så) Och om han nu har diabetes så ge honom inte så mycket socker som Paulina säger … Men du ska nog inte ge honom för lite för då kan blodsockret sjunka för mycket och han kan hamna i koma (så är det i alla fall för oss människor ) Vet inte hur det är för hamstrar med diabetes men dem rör sig mycket och det kan sänka blodsockret (i alla fall på människor ) Det är kanske bäst att kolla med vet om han nu skulle ha diabetes om tips om hur du ska göra. Hoppas det löser sig !
Är du helt säker på att han inte leker med flaskan på natten?
#13 Jag har tagit en sticka i hans kiss nu ( dock från hans potta som är skitig ) och den visade inget på diabetes " puh " men visade på bakterier i urinen .. ( ? ) dock har kisset stått över natten och har då fått äckliga bakterier i sig, då sa min mamma att det inte är någon fara då det har blivit bakterier under natten. Men ska ha ett extra koll på honom! Tråkigt att du har diabetes :( hur gammal är du ? #14 Nja, inte 100% säker ..
Jag skulle prova att sätta för hålet i buren, sen skulle jag sätta en flaska i taket, mina leker inte med flaskorna på samma sätt då nämligen :)
Men vill de dricka så är det ju precis som vanligt, detta kan ju göras för att se om det är ett problem eller bara att din vän är uttråkad.
#16 Jag tog bort den en stund förut men då vart han väldigt rastlös och orolig och tryckte ut näsan genom hålet och sprang runt som en yr höna .. Så jag satte tillbaka den. Han blir väldigt lätt uttråkad! Jag har låtit honom springa på toalätten i ca 1 timme, eller ja alla mina hamstar brukar springa så länge var. Men nu har jag låtit honom varit ute och sprungit i ca 2 timmar och då har han inte druckit eller kissat så mycket och även varit mycket lugnare i buren. Redan när han var liten ( jag har fött upp honom själv ) så var han den som kunde leka mest och på slutet skulle han upp och gosa i 2 timmar haha :) så han har alltid varit lite uttråkad av sig men ändå hur lugn och snäll som helst :)
Det är ju fullt möjligt att hamstern kan vara sjuk, men jag skulle gissa på att han biter i flaskan för att han vill ut 😮
Testa att ha flaskan i taket några dagar för att se om det blir bättre.
Dricker han då lika mkt och kissar lika mkt kan de ju vara bra att kolla upp detta vidare.
#18 Ja jag får testa och se om han inte dricker så mycket, jag tror nu att han bara är rastlös .. Men självklart ska jag hålla extra koll på honom! Tack för hjälpen ! :)
#13 är 13 år gammal och fick min diabetes för ett år sedan ungefär :/
Det är inte så farligt som man tror det ända är att man kan få problem när man är äldre om man inte sköter sin diabetes som jag gör (hyfsat iaf)
Springer han mycket som min hamster Emil gjorde ?
Varje gång Emil sprungit i bollen så drack han jätte mycket när jag satte tillbaka honom i buren igen.
Vet inte varför riktigt men han verkade inte må dåligt av det i alla fall.
Tur att det inte var det ! Hoppas inte det är njurarna nu då! ;)
#20 Oj okej du är lika gammal som mig :) Jag är också 13 :) Han springer väldigt mycket när han är ute och springer i sin lekhage eller i badrummet :) Jag ska hålla ett extra koll på honom :)!
Jag har en låda med spån som jag glömt sån här gnagarmix från djuraffären i. Visst den är inte nyttigast men det är ju inte hans riktiga Foder. Iallafall så har jag gömt ca en nypa sån mix här och där i spånet. Brukar hålla min hamster sysselsatt när han har tråkigt. Första gången spred jag ut de bara och nu sista tryckte jag ner det i spånet. Tänkte att han skulle få leta lite efter det och gräva men ja just då ville hem springa och inte äta :p tänkte att det var något som kanske skulle funka för dig också
Anna och taxen Max
#22 Jag tror han inte kommer fatta så bra haha :) Men kan testa ! Går det även att gömma det under toa-lätt strö ?
Fast han är en ganska smart hamster " :)
Det är ju ett naturligt sätt för dom att samla mat på. Dom får använda nosen 23, why not? Fast strö över ett par gånger innan du gömmer det lite bättre. Liksom ökapsvårigheten. Har bara provat ett par gånger för min hamster är så stressad i Lekhagen. Lugnar ner honom en stund och håller han sysselsatt
Anna och taxen Max
#25 Okej ska prova ! :D
#7: vad kallas teststickorna?
j