Hjälp; hamsterskaffande
Hej!
Registrerade mig precis på iFokus eftersom jag förhoppningsvis inom en snar framtid ska skaffa en guldhamster, har pratat med några uppfödare och står med på intresselistor så vi får se hur det går! :)
Jag har tidigare haft en guldhamster (hane), men han gick tyvärr bort i somras vid en ålder av nästan 3 år, men jag är annars inte så erfaren av hamstrar och hade ingen som gav mig tips när jag fick honom.
Nu undrar jag om ni har några tips till mig, något jag bör tänka på eller liknande, vad jag bör ha i buren, ge som daglig mat förutom torrfoder och så vidare! Blir jätteglad för alla förslag, vet vissa saker som att man inte ska ha plasthus, vilken storlek på hjulen man ska ha osv., men blir väldigt glad över alla tips jag kan få, vill att hamstern ska få det så bra som möjligt! :)
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Ingen vadd, plasthus, saltsten/mineralsten (kalksten är inte farligt men den är inte nödvändig), inga kryddor och salt, stenfrukter är farligt (speciellt avokado som de dör av), ingen människogodis m.m.
Hamstrar får inte badas
Som färskfoder kan du ge gurka,sallad,morot,ärtor,paprika,ruccola,linser,pasta,(kokt)potatis,spagetti,kött ex rå köttfärs (inte blandfärs!), havregrynsgröt,välling,barnmat,groddar osvosv!!
Daglig motion behöver dom, exempel i galler-rasthage, egengjord, badkar, springa löst i badrummet, springa i boll, springa och undersöka huset ex säng, fönsterbräda, soffa m.m.
Hamstersäkra ev. rum som du kan låta hamstern springa löst i, alltså inga sladdar och inga hål.
Som bäddmaterial använder du riven kartong eller rivet toalettpapper:-)
Sandbad gillar dom, exempel är kattsand, chinchillasand, blästersand (från ex biltema) men den jag använder heter sandlådesand som kommer från BAUHAUS :)
Gnagmaterial som pinnar, toarullar, kartonger, äggkartonger m.m
Grävmöjligheter som ex mycket Bottenmaterial, grävlåda med ex jord, Sand eller spån.
Exempel på Bottenmaterial är vanligt kutterspån (ex från granngården, runt 20 kilo för 79 kr), torv/torvmix (dock blir det väldigt smutsigt i hela huset fort, finns också på granngården), alspån, aspspån, aspflis, STL-strö (fanns på granngården, kanske finns kvar där du bor. Dammfritt) osv.
Den mesta faktan du behöver finns på "snabbguide till hamsterfakta", en nålad tråd.
Tack så mycket för all information!! :D
En annan liten fråga, bör man ha olika Bottenmaterial beroende på om det är en långhårig eller korthårig hamster, tänkte på att spån kanske kan fastna i långhårigas päls? :/
www.LesPhotos.blogg.se
#2 Ja spån är inte så smart för långhårigt, men alspån är väldigt bra! =) Dock dyrt. Jag använder STL-strö, fast jag har ingen långhårig hamster men det ska funka :) Det är ganska billigt och man köper balar så det räcker länge!
Tjaa Pauilina har nog skrivit det mesta men fyller på lite :
hamstern ska inte heller få citrusfrukter (citron,apelsin osv)
När du köper hamster köp då helst av uppfödare och inte djuraffär.
Djuraffären kan köpa sina hamstrar från gossister som bara föder upp för pengarsskull så det är likt en hamsterfabrik (fruktansvärt!😡)
Ett tips som kan vara kul är att pyssla egna saker till hamstern, hamstern får kul och något personligt. 😉
Hoppas du hittar en bra liten kompis! 😉
Jag har TOA-LÄTT katt och smådjurs strö det fastnar inte lika mycket som spån i pälsen. Spån dammar ändå väldigt mycket :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ja toalätt är ganska bra =) Själv tycker jag det är väldigt hårt så jag skulle blanda det med någonting.
Åh tack för alla svar! :D
4# Jaa, jag vet, och har dessutom hört att om man har otur så kan de bära på papova? D: Så, ingen från djuraffärerna! :)
Jaa, vad kul, ska fundera på att göra lite leksaker sen! :D
Tack, det hoppas jag med!! 😊
#5 , okej, ska kolla upp om jag ska ha det, tack! :D
#6 Okej, kan man blanda olika sorter, till exempel det du sa, STL- strö och toa-lätt? :D
www.LesPhotos.blogg.se
#7 Japp! =) På naturnära finns det STL strö om inte du har det på granngården. =)
#8 Okej, jag ska titta på det! :D Tack för tipset!!
www.LesPhotos.blogg.se
Du har redan fått bra info. Al-spån använder jag till mina långhåriga hamstrar. Jag har provat det mesta och det har fungerat bäst, sedan är det ju en smaksak också. :)
Jag har också toa-lätt då det går att köpa i affären. Tycker inte det är speciellt hårt, det är ju ändå papper. Men vill man blanda så kan man :) Har dock väldigt mycket papper till dem som bomaterial också som de brukar lägga under sig och över så det blir mjukt och gött. Annars är de inte vakna jättelänge just mina, och är de vakna får de springa tills de tröttnar och vara ute i soffa/säng eller dyl. (varierar).
Har testat några olika typer av spån och tål det inte så bra då jag har en sjukdom som påverkar så att jag har känsliga luftrör (inte direkt sjukdom men det är något jag alltid kommer att ha helt enkelt). Känner dofter starkare och luftrören drar ihop sig om det luktar starkt av vissa saker. Har därför svårt för spån och damm i många fall.
Ronja #10: Okej! :D Jag kan ju prova lite olika kanske för att se vad jag tycker passar mig och hamstern bäst! :) Eller bör man inte byta när man väl börjat med ett slags underlag, eller är det inget som rör hamstern? :/
#11 Okej, tack för hjälpen! :D
www.LesPhotos.blogg.se