Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 1787 ggr
SweetCheeks
3

Föreläsning på Bäckebol zoo

Hej, idag fann jag mig själv som föreläsare om dvärghamstrar när jag var inne på Bäckebol zoo. Jag brukar ha väldigt svårt att hålla mig från att säga något när djuraffärer ger felaktig information till sina kunder men det är tyvärr inte alltid som mina goda råd tas emot så positivt…

I djurrummet hörde jag en mamma säga till sina två barn att de skulle köpa hamstervadd. Jag tror att jag råkade ge ifrån mig ett litet ljud för pojken vände sig om och tittade frågande på mig. ;) Jag stod där en kort stund och funderade på vad jag skulle göra men så tassade jag efter familjen.

Jag ursäktade mig lite försiktigt och frågade om det stämde att de skulle köpa hamstervadd och efter ett jakande svar började jag i princip föreläsa om riskerna med vadd och till slut tror jag att vi gick igenom mer eller mindre allt man bör tänka på gällande skötsel av dvärghamstrar. Det var väldigt trevligt för familjen lyssnade verkligen på det jag sa istället för att ta illa upp och de kom med flera följdfrågor, det kändes som om jag gjorde nytta. =)

De berättade att de planerade att para sina två dvärgar, jag gissar att dessa är vintervita/hybrider då de köpt den ena på den affär vi var på. Tydligen hade någon av djurbutikerna där de köpt sina hamstrar sagt att honan skulle paras runt sex månader. Jag argumenterade lite för varför de helst inte bör para dem, dels pga risken för honan men också det faktum att det trots allt kan bli upp till 11 ungar i kullen. Deras första plan var att sälja ungarna till djuraffär men jag hoppas att mina invändningar gick fram, det kändes inte alls som att jag pratade inför döva öron.

Mamman berättade att den enda anledningen till att de gick in i butiken var för att köpa vadd. Nu gick de därifrån utan vadd men med en massa ny kunskap samt tips om det här forumet. =) Jag hoppas att de kommer ihåg adressen och att de hittar hit. Det här forumet är mycket värdefullt för en nybliven hamsterägare.

Det var riktigt roligt att prata om något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag trots allt har hunnit få lite koll på! Det kanske vore något, föreläsningar i hamsterskötsel, vi får starta ett hamsterinstitut! =P

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Minitassen
0

Nice ! :'D

Rocksey123
0

Bra gjort!

//Selma

Stay strong, whathever they say.