Phinias
Hej!
Jag sitter och tänker på min första hamster och känner att jag gärna vill dela med mig av den historien.
Allt börja när vi skulle hämta min syster hos hennes kompis, vi såg då deras två små hamstrar Smulan (Sapphire pearl, hona) och Roxy (Agouti, hona) i hamster bollen. Vi tyckte dom var jätte söta och såklart blev jag och min syster helt förälskade. När vi sen åkte till djuraffären för att köpa mat till våra kaniner såg vi dom små bebis hamstrarna i buren. Mamma som också blivit helt förälskad i dom gick med på att köpa en till mig och en till min syster. Min syster valde en Agouti hona som fick heta Hilma och jag valde en Sapphire hane som fick heta Phinias (vi visste inte om att dom ska bo 2o2). I början var det nog mest min syster som ville ha en hamster men det va jag som tog hand om båda två. Jag och Phine (som jag kalla Phinias) blev bästa vänner, han litade på mig till 100 %. En dag såg vi hans kindpåse utanför "kinden" och vi var såklart tvugna att åka till vet. Dom fick först sy fast den, när han hade opererats var jag såå noga med att han skulle få det rent och bra med mat och vatten, sen tog han upp stygnen och vi fick sy fast den igen. Sen tog han upp stygnen igen och vi fick ta bort en stor del av kindpåsen, alltså hade han en normal stor kvar och en halv där han kunde ha lite mat. Vi tog alltså bort den infekterade delen. Han hade troligen en tumör på magen och den i kindpåsen misstänkte va en tumör den också. Han levde i 2 år och 3 månader innan han somna in ❤️
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Vilken tragisk historia ;( Vila i frid Phinias !
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus