Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1199 ggr
Anna4077
0

hantering av hamster när ägare är sjuk

Hej Min sambo har varit sjuk och har inte fått komma nära min hamster. Men nu har han smittat mig. Är hostig och känner mig febrig. Dock är sambon fortfarande mer förkyld med hosta och rinnande näsa (min näsa mår bra). Jag har använt handskar men min halv tama hamster gillade de inte alls. Självklart har legat handskar när jag grejar i buren men nu när jag har hanterat hamstern har jag spritat händerna. Och hanterat honom så lite som möjligt. Då han ännu inte är tam måste jag hantera honom lite ändå. Finns det något annat jag ska tänka på när jag är sjuk och ska hantera min dvärghamster? Hamstern mår jättebra utan några tecken på förkylning eller något annat. Tack så förhand

Anna och taxen Max

jossa5
0

Är ni båda sjuk är det ju inte så mycket att göra. Hantera så lite som möjligt, och sprita händerna.

Dock var det ju en tråd uppe här tidigare, där det var som som hade hört att våran förkylning inte smittar hamstern. Fick dock aldrig veta hur det var riktigt med det…

Se till att ha rena händer när du grejjar med maten och vattnet till hamstern, annars är det väl inte så mycket mer du kan göra.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
0

Tänkte väl det. Hoppas det inte smittas. Han tycker det är tråkigt när han inte får all min uppmärksamhet :) Tack för hjälpen. Känns bra att jag gör rätt

Anna och taxen Max

jossa5
0

Jo, det kan jag tänka mig. Har du ingen boll han kan springa i, så kan du vara lite social med honom ändå?

Ja, det är så jag skulle gjort, så jag hoppas det går bra för dig. :) Det är ju inte jättefarligt om dom blir förkyld, då man kan bota det hemma. Men om hampisen får svårt att andas och låter rosslig så är det nog bäst att åka till vetten.

Mvh,

Anna4077
0

Jo jag har en boll men tycker han verkar stressad i den. Han är bara 3 månader än. Men förut efter jag svarat dig kom jag på en super idé till att vänja honom med Lekhagen jag gjort till honom. Köpte någon mindre nyttig mix som godis och tog en nypa sådan och spred ut i Lekhagen. Nöjd hamster sprang omkring och letade godis och nöjd mamma satt och såg på sin nöjda hamster i Lekhagen för första gången utan att vara stressad. Fast när han blev mätt blev han stressad igen. Imorgon ska han få mindre godis att leka med. Rädd att han kommer bli tjock men vad ska man annars ge en hamster som inte är tam som belöning. Försöker ge han nyttigt godis och ärtor är favoriten så det går nog bra.. Oj vad jag babblar. Är sjuk, ensam och uttråkad. + att folk börjar tröttna på mitt hamster prat :p ursäkta mitt rabblande

Anna och taxen Max

jossa5
0

Haha, ingen fara för min del iaf. :) Roligt att läsa om hur det går med folks hamstrar och så.
Men låter som en bra ide med ärtor och lekhagen iaf. 😃

Mvh,

Anna4077
0

Han är galen i ärtor :p

Anna och taxen Max

Scorpio97
0

När jag är riktigt förkyld undviker jag att ta i hamstrarna så mycket så möjligt. Tvättar noga händerna innan jag byter mat och vatten. När dom ska till hagen så får dom hoppa in i hamsterbollen istället för i min hand.

Men jag har ju robbar, och dom bryr sig ärligt talat inte så mycket om jag inte gosar med dom på ett par dar xD Så länge dom får mat och får springa av sig lite så är dom nöjda. Har man en mer social hamster kan det bli krångligare (:

//Jessie

Anna4077
0

Tja han är inte så social men precis innan jag blev sjuk tror jag att jag kom på knepet med att få han tam. Han har inte varit direkt intresserad av mig eller mest bitit mig efter att ha varit gosig. Men efter som vi jobbar på detta vill jag inte släppa det + att han förut klättrade och bet jätte mycket i gallret i ett hörn av buren som stod vänd åt mig. Det var då jag stoppade honom i lekhagen. Vet inte om han bara var uttråkad eller ville till mig. Vet bara att sånt beteende är ett tecken på ett det är något. Men nu babblar jag igen.. det där med att ta han via bollen va en bra idé! Super smart. Den kryper han upp i nästan direkt.

Anna och taxen Max