Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 6370 ggr
Flöffo
0

Snälla hjälp! :'(

Jag brukar inte skriva sånna rubriker men nu har jag brist på fantasi!

Idag för några minuter sen skulle jag visa min kompis mina hamstrar.Och då såg jag att Bonny typ hade en "finne" vid ögat.Fast den är hudfärgad.Är det en tumör?Hon verkar inte bekymra sig över den utan beter sig helt normalt.Hon blinkar och så.

Bör jag åka till en vet.?

Snälla jag är jätte orolig , jag vill inte att hon ska dö Gråter

//Flöffo

Smullis
0

Mina gerbiler hade tumörer som var hudfärgade. Vet inte om det är så för halstrar också. :/ Hoppas det löser sig :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Roxie
0

Är det dvärg eller guldhamster? Det kan vara en helt vanlig vagel. Om den inte växer och inte är infekterat så brukar det inte vara nån fara.

// Sofia

Smullis
0

Hamstrar ska det stå

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Flöffo
0

Dvärghamster , ryskvinter vit.

Okej , tack.Jag hoppas verkligen att det är en vagel!!!Gråter

//Flöffo

Zorro_Tiger
0

Håller tummarna för fina Bonny! <3

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Roxie
0

Börjar den växa fort så bör du åka till veterinär för då kan det varann tumör. Men det är nog ingen fara.

// Sofia

Flöffo
0

Okej.Hoppas hoppas det!Gråter

Hur ser en vagel ut?

Hur får dom den?

Hur ser en tumör ut?

Hur får dom den?

Hur farlig är den?Måste man avliva en hamster eller kan den leva med den?

//Flöffo

Hamsterlycka
0

VeT tyvärr inte vad vagel är, men kan förklara lite om tumör. Hur ser en tumör ut? Det är som en växande knöl. Hur får dom den? Tyvärr är risken väldigt stor för hamstrar att få tumörer när de blir gamla. Det bara blir så - av ingen speciell orsak. Hur farlig är den?Måste man avliva en hamster eller kan den leva med den? Hamstrar som får tumörer klart sig oftast inte då det inte går att operera så små djur - dem vaknar aldrig upp ur narkosen. Min hamster fick en tumör och han klarade sig ca 3 veckor med den. :'( Men eftersom den är så pass liten ännu så är det nog ingen fara, men du kan ju fara till veterinären för säkerthetsskull. Håller tummarna <3

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Flöffo
0

Okej, tack.

//Flöffo

Nallebus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min guldhamster hade en vagel och den såg ut så som på bilden nedan ;) Den försvann efter ca 1-2 veckor (kommer inte ihåg exakt).

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

Flöffo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror ni att det är?

//Flöffo

Roxie
0

Det ser ut som en vagel. Men som sagt. Växer den, så åk till veterinär.

// Sofia

Flöffo
0

Puh!Men jag ska inte slappna av för mycket , får väl avakta!

Men vad är en vagel igentligen?

//Flöffo

Roxie
0

En vagel är när en hårsäck/talgkörtel i yttre eller inre ögonlocken blir infekterad pga bakterier. Oftast läker det ut av sig själv. Men man kan hjälpa till genom att fukta en bomullstuss med koksaltlösning och försiktigt stryka över ögat.
Använd inte vanligt kranvatten, utan använd koksaltlösning. Finns att köpa på apoteket, eller så kan man blanda själv.
Koksaltlösningen ska vara fysiologisk (0,9% Natriumklorid).
Alltså 9g salt på 1 liter vatten. Och så ska det kokas. Denna är hållbar ca 1 dygn.

Skulle vageln bli mer infekterad och bli röd och kletig så kan antibiotika behövas.

Men håll koll så knölen inte växer.. Eller om den inte försvinner. Då kan det vara bra att kolla upp detta hos veterinären.

// Sofia

Flöffo
0

Okej , tack så mycket!Tycker du jag ska köpa koksaltslösning?

//Flöffo

Roxie
0

Ja det skadar ju inte att ha hemma :)
Det finns att köpa paket med såna små engångspipetter.

// Sofia

Flöffo
0

Okej , är det någon speciell du rekomenderar?

//Flöffo

Kimmey
0

#15 Bara ett tips. Gör eget, det är bra mycket billigare att blanda själv. Du tar bara 1 tsk på 1 liter vatten. :)

Flöffo
0

Okej!Men man tar vanligt kran vatten , koka upp en liter vatten och slänga i en en tsk. salt.Och låta svalna?Är det så man gör?Glad

//Flöffo

Kimmey
0

#19 Du tar vanligt kranvatten ja. Men du kokar vatten och salt tsm redan från början och när det börjar koka (bubbla) så tar du av det från plattan och sen låter du det svalna :)

[Ren]
0

Vara säker att det är inte för varmt innan du lägger det på! Jag vet att du antagligen vet det här men jag oroar mig. Hoppas att det går bra!

Flöffo
0

Okej!Tackar Glad

//Flöffo

anna.jackpot
0

Hej ! Jag undrar vad är koksaltlössning och hur tar man på de? ( min hamster har en vagel ) (tror jag ) 🌺

Frosstis
0

Koksaltlösning kan man göra på 1 dl vatten och 1 krm (kryddmått) salt så slipper man göra 1 liter vatten.