Importera?
Kan man importera en hamsterbebis från Finland utan att behöva sätta sig i karantän? Blev väldigt fundersam nu..
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 

Det beror väl lite på dig själv och vilka regler du vill följa. Olika föreningar kan ha olika regler. Och man själv kanske tycker nåt helt annat. SHF har dessa regler iallafall.
Karantän gäller fortfarande för importdjur eller djur köpta från zoo, vilket innebär att medlemmar i SHF ska hålla karantän på inköpta djur från utlandet eller zoo i minst 8,5 mån.
Men dom har ju ingen karantän i Finland? Såklart vill jag följa SHF's regler, men ja. Det känns konstigt när de inte ens har karantän där.
Justin Bieber - 23/4 13 

#2 Hur menar du att de inte har nån karantän i Finland?
Oj, papova menar jag. Förlåt.
Justin Bieber - 23/4 13 
Är det 100% bekräftat att det inte finns papova där? Tänkte att dom kanske tar in grossisthamstrar från utlandet?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Jag har ingen aning om ifall Finland har haft papova eller inte. Men importerar gör ju de flesta länder och nu har ju vi haft och har fortfarande så vi kan ju ha fört över det själva.
Var väl lite det jag menade att det är mycket upp till en själv hur man vill göra med karantän. Den regeln gäller ju nu även om man skulle köpa en hamster på zoo.
Jag själv skulle inte våga importera utan att sätta i karantän, har själv funderingar på att importera, och har ju den turen att jag har en som kan sitta karantän hem åt mig, så jag slipper sätta alla mina hamstrar i karantän, och då spelar land ingen roll i min mening, för de kan lika gärna ha fått i via djuraffärer osv
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Nackdelen är väl om man tar hem en hona som man vill ha kull efter. Man kan ju inte ha henne i karantän i 8.5 månad och sen ta bebisar efter henne. Då är det ju för sent. Så ska man följa reglerna så kan man ju enbart importera hanar då i sådana fall.
Ja, precis, honor är omöjligt med dessa regler
Amor vincit omnia

Tänkte jag faktiskt inte ens på förrän precis nu.
Tror väl inte jag importerar nån hamster de närmaste århundrandena men ändå.
Nä, men
Det är lite drygt, för visst kan man para importerna med varandra under karantän tiden, men långt ifrån alla karantän hem vill ha ungar hemma
Amor vincit omnia

Jo, man kan ju para två importer med varandra, men man kan ju inte sälja ungarna.
Och man kan inte para en annan hamster man har hemma med en av importerna då kan man ju inte ta hem den hamstern igen.
Det låter jättebökigt tycker jag.
Ja, det är jättebökigt =(
Amor vincit omnia
Uppfödarna i Finland inhandlar inte djur från grosisster! Och 99% av finlands djuraffärer avlar själva sina djur! De importerar inte från utlandet hamstrar och skulle de köpa en zo hamster så är det från ett so som avlar själva och inte importerar från grosisster eller utlandet.Vi har inte haft papova här på lite över 40 år minst skulle jag vilja våga påstå! Precis som ni svenskar så vill vi inte få in sådant skit! Visst vi har karantän precis som ni, men vår karantän på importerade är 5-6 månader och inte 8.5 mån…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#14 Vet inte om du skriver till någon speciell, men då ingen tagit upp ifall Finland är papovafritt eller ej förutom jag, så antar jag att du riktar dig dels till mig.
Och ifall jag har gjort dig upprörd med mitt uttalande så ber jag om ursäkt. Jag har ingen aning om hur det funkar i Finland, har inte heller någon aning om att ni inte haft papova på så länge.
Jag är ny i hamstervärlden, och har inte importerat eller ens kollat upp hur det funkar än. Så jag tycker att man måste få fråga. Jag antar att det är många andra som inte heller vet hur det funkar i Finland.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fast man kan ju aldrig säga att det inte finns. Alla länder importerar ju. Om någon i Finland köper en hamster från någon i Sverige som kanske inte har en smittad hamster själv men varit i kontakt med någon så kan det ju föras med. Så länge man importerar åt vilket håll det än gäller och från vilket land som helst så kan man ju alltid få med sig någonting.
#15 Ingen fara!
Jo visst har vi karantän om vi importerar från utlandet utanför skandinavien då papovan är valigare där! Finnarna är lika äcklade av papovan som ni svenskar! Många finnar har frågat mig om papovan eftersom de vet jag importerar hamstrar från svenska uppfödare, om de har papova i sverige! Jag har sagt att de har haft men att det är under kontroll så länge man handlar från uppfödare och inte frånnågon zoo butik. Under tiden som papovan härjade i liten skala i Sverige importerade jag inga djur! Men nu när det är under kontroll så har jag börjat importera igen. Vi har karantän en månads tid på hamstrar från Sverige, eftersom Sverige tillhör de länder som inte har papova i vanliga fall. Men vid import utanför skandinavien så har vi en karantens tid på 6 månader. För som sagt, papovan är vanligare där än här uppe i norden som Norge,Sverige och Finland.

Det har ju uppkommit flera fall nu under januari som kan vara papova så under kontroll är det väl inte.
Senaste inlägget på SHF:s hemsida är ju det här:
**8/1-2013
**Under de senaste veckorna har SHF-medlemmar i olika delar av landet och oberoende av varandra fått erfara att flera zoo-butiker sålt guldhamstrar med papovaliknande symtom. I en del fall har djuren dött efter mycket kort tid. Berörda butiker finns i Skåne och Södermanland. Det faktum att fallen är geografiskt spridda och har uppkommit samtidigt talar för att det är en stor grossistimportör som har levererat de sjuka djuren. Vi ber alla medlemmar att fortsatt iaktta stor försiktighet
SHF kommer ordna så man via tillstånd kan få impotera hamstrar från Finland men då kommer stora krav sättas från uppfödaren samt föreningen(man måste ha raporter eller dylikt om hur dom har handlat med djuren mm).
#18 Jo sant, det är därför vi har karanten på importerade. Fast inte lika länge då. Allt jag vet är att vi inte haft papova fall här på närmare 40 år snart. Enligt vad jag har förstått av de som sitter i föreningen och bland uppfödare här…Visst papovarisk finns, men inte likastor risk som med importer från sydeuropa etc…det vad jag har mest oroat mig för har varit wet tail efter transporter från sverige. Brukar ha till rägel att ha en månads karantän på dessa annars är det 6 månader som gäller här! Därför ser jag till att inskaffa en ung hona så att den är redo för parning när karantän tidenär slut! Under den tiden då de är i karantän så är de i karantän rummet, vilket är köket. De som jag importerar nu kommer att få vara i karantän rummet i 6 månader för att vara på den säkra sidan efter papova fallet…
#20 låter som en bra och god ide! :)

Karantän i ett annat rum är ju alltid bra när man tar hem ett djur. Men gäller det papova så räcker tydligen inte det. Då får djuret inte ens ha varit i samma lägenhet.
Och en sak till! Är extremt sällan på utställningar samt köper hamstermat enbart från matvaro affären eller från zoaffären där de avlar själva sina djur och inte handlar in från grosisster och utlandet. Men 99% av fallen köper jag min hamstermat från matvaro affären här och går enbart till detta zoo efter vatten flaskor om det behövs. Så nu vet nu hur denna uppfödare funkar och mina handlingar vid import och djur här i granlandet! :)
Hur gör ni och var har ni er karantän!?

När jag hade min importhamster så hade jag den i helt andra ändan av lägenheten. Tog alltid och gav den mat och vatten efter alla andra. Tvättade alltid händer emellanåt.
Den importhamstern visade inga tecken på papova alls. Däremot hade hon ju åkt bil tillsammans med hamster som sedan uppvisade papova. Men alla mina hamstrar i lägenheten räknades ju som eventuellt smittade. Så även fast jag gjorde allt vad jag trodde en karantän innebar så räckte tydligen inte det.
Känns väldigt jobbigt att sitta med en hona i 8 månader, hinner ju inte ens ta kull på henne då. :( Och när dom inte har haft papova i Finland på såpass länge tycker jag nästan det är löjligt!
Justin Bieber - 23/4 13 
#27 Bara hon får sin förststa kull innan hon är 9 månader så kan man alltid ta den andra kullen innan hon fyllt ett år….8.5 låter lite väl mycket. 7.5 tycker jag låter tillrekligt…
Förstår att det kan vara frustrerande att ha karantän 8,5 mån.
Jag förstår, tror många förstår. Dessa regler finns ju av en anledning.
Men reglerna gäller ju för SHF, inte andra föreningar eller om man inte är medlem i SHF :)
Nästa gång man tycker att något är löjligt så är det ju egentligen bara att tänka på dem som har fått avliva alla sina djur
Det får i alla fall mig att vilja hålla karantän, än mindre importera guldar just nu :)
Förlåt att jag kanske låter "elak", det är inte min mening, men jag tänker bara på 2012 och alla uppfödare som fick avliva så mkt djur, jag tycker det var väldigt ledsamt :(

Det är lite dumt det här med att olika föreningar har olika regler. Är ju precis som om att om man reggar sig i någon annan förening eller inte är med i någon förening alls så drabbas man inte..
Jag skulle verkligen vilja att man sett det sista av den här skiten nu. Har importerat både chinchillor och iller utan problem under årens lopp. Men att en liten, liten guldhamster kunde ställa till med så mycket sorg och elände hade jag aldrig ens kunnat föreställa mig.
Är ju medlem i SHF och vill ju såklart följa deras regler. Och kommer ändå inte hinna ta nån kull i sommar (konfirmation, utomlands) eller nu före.. hm.. svårt. Får tänka igenom det noga!
Justin Bieber - 23/4 13 

#28 Det handlar ju bara om att vara så säker som möjligt, jag vet att det är jätteknöligt, men det är väl bättre än att riskera något? Vad jag har förstått så har det förekommit att en hamster fått papovautbrott 8 månader efter att den kommit i kontakt med smittan, det är därför SHF:s karantän är så superlång.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Håller med dig Ulrika, jag personligen tycker att alla borde ha samma regler, men vi kan inte styra över folk, vi kan däremot göra allt för att försöka skydda de som är medlemmar i vår förening, för alla kan drabbas tyvärr.
Amun-Ra: Jag är lite intresserad av den information du har som säger att 99% av butikerna inte importerar. Har du kontakt med alla dessa djuraffärer eller har någon slags statistik över det? Det är en ganska maffig och viktig info du sitter med i så fall. Skulle gärna vilja veta mer om detta och källan till denna information. Sen varför karantäntiden är minst 8,5 månad är just för att inkubationstider (tid mellan smittotillfälle tills det att symtom visas) är 8,5månad. Så om ni bara håller karantän i 6 månader kanske en smittad hamster inte visar symtom förrän 2-3 månader senare. Så ska ni importera se då för guds skull till att vara noga med karantänen. Minst 8,5 månad och absolut inte i hemmet tillsammans med övriga hamstrar. Oavsett land! Sen kan man som ovan nämnde ansöka om dispens. Men de kraven är höga och vi kommer vara stenhårda. Detta skall tas på allvar om vi ska lyckas få kontroll över detta.
// Sofia
#34 Jag säger bara vad jag vet, och har hört från uppfödarna och föräningarna här! De djuraffärer som jag vet av här i Åbo köper inte av grosisster utan avlar själva. Musti och Mirri säljer inga djur de hänvisar folk att köpa från uppfödare, vilket de får ett stort plus för! Finns fler djuraffärer som de! Statestiks mässig så säger jag bara vad jag har hört och förstått från hamsterfolk….Jag påstår inte att jag är expert på statestikenpå djuraffärer här. Vet dock med all säkerhet att inga seriösa uppfödare i föreningen köper djur från djuraffärer så länge de vet att denna djur gör aveln själva och inte köper in från grosisster. Att de köper hamstrar även från dessa djuraffärer där de avlar själva är ytterst sälsynt. Som sagt jag säger bara vad jag har fått höra från seriösa uppfödare här…Själv håller jag mig borta från djuraffärer där de sälger djur, om inte jag vet att de har ägen avel. Annars går jag simpelt bara till matbutiken och handlar maten åt hamstrarna. Har inte äns varit på utställningarna här på 2 hela år…har inte orkat el haft lust..
Om det bara handlar om Åbo kanske man inte ska skriva att "99% av Finlands djuraffärer inte importerar utan att de själva föder upp", som du skrev i inlägg #14. Tolkade detta som om du hade något slags underlag till den informationen nämligen.
Tvivlar inte på att det finns bra djuraffärer som Musti ja Mirri för det är ju självklart att det gör, men det är ju inte de man ska passa sig för, utan de som faktiskt missköter sig.
Så min poäng är att man kanske inte ska slänga ur sig sådan viktig info om att i princip 100% av finlands djuraffärer inte importerar, om man inte är säker det vill säga. Folk kan kanske missförstå och tro att det är fritt fram att köpa och importera från Finland, vilket skulle vara katastrof om det visar sig motsatsen.
// Sofia
Nej dessa djuraffärer finns i övriga delar av landet också faktist, inte bara i åbo! De har djur affärer i andra delar av landet också och samma princip gäller där, De avlar själva. Jag vet av EN liten djuraffär ca 80 km norr om Vasa där de säljer grosist djur! Var en gång in där och tittade och jag måste säga att jag inte gillade vad jag såg. Burarna var skitiga och ohygieniska, vissa burar hade knappt något bomaterial alls i sina burar. Man skulle ha borda stämma dem. Denna butik sålde mig sjuka hamstrar också en gång i tiden. En hade wet tail, gick och böt mot en annan som visade sig också vara sjuk. Den dog en vecka efter att den kom hem. Gick och klagade att de hade solt mig en sjuk hamster! Personalen började påstå att jag hade virus där hemma. LÖJLIGT! Hade en hamster och hon var sannerligen INTE sjuk hon levde till 2 år fylda. Har alldrig gått till den butiken och brukar varna folk att inte köpa djur där utan råda dem att köpa ett djur från en uppfödare i stället så att de med säkert vet vad de får och så att de får ett friskt djur hem…
Nu årkar jag inte hålla på att tjata om djuraffärer och dessa förbannade grosisster som inte bryr sig om annat än pengar! Blir på dåligt humör!Orkar inte snart varahär inne…tror jag skall ta en paus härifrån ett tag!
Vill ni mig något får ni maila mig, min mail adress hittar ni på min websida….
Den enda djuraffären som säljer djur på Åland importerar hamstrar från utlandet. Dock är det nog mest dvärgar men Endå…
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥