Köpa hamster utan tillstånd
Jag har en familj som, av någon konstig anledning jag inte kan förstå, inte tycker så väldigt mycket om hamstrar och promt säger nej till fler än en.
Mina övertalningstekniker verkar tyvärr inte gå hem, och det har fått mig att börja tänka lite…
Om man är 18 år och bor hemma skulle man då kunna köpa en hamster utan föräldras tillstånd? Alltså, jag vet att jag då får köpa en hamster, men har mina föräldrar då rätt att neka att hamstern bor i deras hem (även om den bara är i mitt rum)?
Blir det annorlunda om jag betalar hyra hemma? Då är det väl ändå lite mitt hem också.
Ja, någon som vet? Eller bara har synpynker? Jag tror jag håller på att bli galen här! 
Mvh Isabelle
Min synpunkt är väl att sålänge du bor hos föräldrarna så är de deras regler som gäller, oavsett om du är myndig eller inte… Vet inte om de kan neka dig att köpa hamster men jag tycker inte att det handlar om neka i ditt läge utan de handlar om respekt :)
/ M
Håller med #1. Eftersom du är 18 kanske det inte är jättelångt till du flyttar hemifrån?
Då kan du ju ha hur många du vill. :)
Men, håller med att så länge du bor under deras tak så är det föräldrarnas regler som gäller. Tror inte heller dina föräldrar skulle bli så värst glada om du kom hem med en till hamster.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#1 Jo, det är väl kanske så. Jag tror inte att jag faktiskt skulle köpa en hamster om de inte tillåter det, jag ville väl mer bara veta om det var möjligt. ;)
#2 Ja, dock blir jag inte 18 förrän april, och det lär nog ta ett tag innan jag kan flytta. Haha, jag vet inte hur mycket längre jag kan vänta juuu! Men ja, det är ju faktiskt deras hus…
Mvh Isabelle
#3 Men en guldis behöver ju bara vara en, så då skulle det ju gå bra. Kanske mindre bra om du vill ha dvärghamstrar, som enligt lag ska vara två. Men det kanske går att tala om det för dina föräldrar, att det faktiskt är lag på 2.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#4 Jo, jag vet att de bara ska vara en. Det är väl mer att jag vill ha mer än en, vilket kanske är en dum anledning, men de är ju bara för underbara de små liven. Sedan har jag, i framtiden, tänkt börja föda upp guldisar lite smått, och då krävs ju mer än en.
Men jag får fortsätta försöka övertala dem, jag har haft fler hamstrar förut så jag tycker att det borde gå. Annars är det väl bara att vänta, hur jobbigt det än är.
Mvh Isabelle
Håller med övriga. Så länge man bor hemma är det föräldrars tillstånd som gäller. Hoppas de ger med sig eller att du kan stå ut tills du skaffat egen lägenhet ;-)
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
Håller med tidigare svar!
Hahaha kan erkänna att jag faktiskt snodde med en hamster hem & hade den hos mig över nyår för två år sedan ;)
Snacka om att det blev liv i stugan när mamma fick reda på det.. Dock så fick jag ta hem Tindra permanent efter det hahah 
Men vänta tills du har en egen lya ;)
När man är 18 år så är man myndig och vuxen och föräldrarna kan inte förbjuda dig att köpa en hamster eller göra saker som du vill längre. Du har fullt bestämande rätt till ditt äget liv då, vid arton år fylda. Jag köpte min hamster utan föräldrars tillstånd när jag var 15 år gammal…hehe
visst det var inte särskilt glada men det tog inte så länge tills de vande sig med en hamster i huset så länge den var i mitt rum och inte någon annanstans.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Så länge man bor tillsammans med någon annan, vare sig det är föräldrar eller andra rumskamrater så måste man ju ta hänsyn till vad de vill.
Jag hade inte sålt ett djur till en familj där någon var emot det, sen spelar åldern mindre roll.
Min familj ville inte att jag skulle ha en hamster, men nu bor jag ensam och har köpt en! :) Så fort du flyttar tycker jag att du har rätt att köpa vad du vill! :)
#7 Hahah, jag kan tänka mig vilket liv det blev! Funderade själv i de banorna men insåg att det kaaanske inte var så smart. ;D
Ni har rätt. Det är väl bara det faktum att en hamster till egentligen inte spelar någon roll för dem som stör mig. Dock kommer jag inte skaffa mig en om de inte går med på det. Jag kan tänka mig att stämningen inte skulle vara så bra här hemma då. ;)
Men ja, det får väl bli så fort jag flyttar, men då får jag nästan ta och hitta någonstans att bo nu på en gång. Hur nu det ska gå till… 
Mvh Isabelle