Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 730 ggr
Gerro
0

Vintervit, Kinesisk & Campbell?

Hejsan!

Eftersom att ingen svarar på Dvärghamster iFokus så får jag väl fråga här ^^

Hur är campbells, vintervit & kinesisk i temprament?
Är det lätt att få dom tama?

Funderar kanske (bara kanske) på dvärg.
Men vill först veta hur dom är.

Har träffat vintervit (eller Hybrid var det kanske?) & dom kunde nafsa lite.
Dock var dom från djuraffär. :)

Och vad är skillnaden mellan hona & hane på dom olika raserna?

Tacksam för svar!

Roonja
2

Vintervita är den ända arten av dvärgar jag har och de är helt underbara på alla sätt. Pannkaks hamstrar. :) Lugna, snälla och lätt att få tama. :)

Gerro
1

Okej tack! :D
Haha rena motsatsen till mina kusiners förra hamstrar ;)
Racerbilar, snälla ibland ^^ & hyfsat tama :)
Dock nafsade dom somsagt

Roonja
0

#2 Aa, så var mina också när jag köpte från djuraffär för många år sedan. Men de flesta från uppfödare är ju pannkakshamstrar! :)

Gerro
0

Haha okej, vet dock inte om jag vill ha pannkakshamster eller en racerbil :)
Har för mig att kineser är lite pigga i benen?

Frosstis
0

Jag tror kineser är mysiga för dom klänger på armarna hela tiden. Sen är ju campbells typ som vv i sättet ^^

UlrikaD
0

Vintervita är gosiga små bollar som ligger still där man lägger dem. Jag gillar dem, men det är mindre fart i dem än t.ex Campbells.
Tycker jag iallafall, men jag har inte haft så jättemånga.

Campbells finns både helt underbara och tyvärr rena monster. Har träffat båda delarna. De Campbells jag hade sist var helt underbara. Tyvärr har de en fallenhet för diabetes.

Kinesisk har jag haft två både hona och hane. De är nån blandning mellan dvärghamster och mus. De klättrar gärna på dig och de jag har träffat har varit helt otroligt snälla och mysiga. Mina var helt underbara.

Alice98
0

Alla individer är ju olika, men de flesta vintervita är väldigt lugna i sättet och ligger för det mesta platt som en pannkaka i handen. Några av mina vintervita är väldigt lugna medans vissa rör sig lite. 

De campbells jag har träffat har varit pigga och har mycket spring i benen. Inte lika mycket som robbar dock. 

Jag har bara sett en kines i mitt liv men då var den bara i en transportbur. Har inte heller hört så mycket om hur dom är.

Vintervita är min favoritart bland dvärgarna, såklart, jag föder ju upp vintervita! 

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Gerro
0

Haha okej tack! :)

Tack för ditt svar Ulrika!:)

Tack!
Haha ja dina små troll är allt något man vill komma & sno ;)

Alice98
0

#8 Hahaha. Ledsen, men det får du allt ta och glömma! 

www.alihams.weebly.com

Gerro
0

Neej säg inte så!
Då kommer mitt hus vara fyllt med massa små köttbullar!

Alice98
0

#10 Vad menar du med köttbullar? :o 

Jag hoppas du menar att dem är runda… :p

www.alihams.weebly.com

Gerro
0

Ja jag menar att dom är runda ;)
Som köttbullar!

Emmny
0

Vintervinta är helt underbara !

Dom är lugna men ändå aktiva, en helt perfekt kombination.

Jag har märkt en liten skillnad när honorna fått ungar och i vissa fall när dom inte fått ungar. Honor är aktivare och hanarna är lugnare.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Wellcraft
0

Jag föredrar vintervita!

Har bara haft en vintervit men känner en person med kines och min kusin har haft ett par vintervita.

Det är inte så jätte mycket skillnad i temperament, men de vintervita jag stött på har varit hur mysiga som helst och t.om somnat i ens hand.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gerro
0

#13 & 14

Okej tack!

Vill ha lite mer info om just kineser :)

Bine93
0

Jag har ju bara varit i kontakt med vintervita när det gäller dvärgar. Men de är snälla och lätta att få tama.

Min Alfons är från djuraffär och naffsade ibörjan, men jag vande honom vid mig och han blev tamare. Han har inte bitit mig sedan dess :). 

Mer än att de i allmänhet är snälla och tama, kan jag nog inte säga. Resten tror jag är upp till varje individ :). 
Min Casper tex är supersupermysig :). Han tycker om att bli klappad och kan ligga och sova i min tröja nästan hur länge som helst.
Medans nykomlingen Chunky (hittills iallafall) inte alls har tid att sitta still och bli klappad i mer än en liten stund. Han har mycket energi och utanför buren vill han bara springa runt och undersöka allt :). 

Rekommenderar Vintervita i alla fall, de är riktigt underbara och väldigt charmiga :).

Gerro
0

Okej tack för ditt svar!

Alice98
0

#14 Haha, det var då tur det! Första tanken som slog mig var att du skulle göra köttbullar av dem (fast jag vet att du aldrig skulle göra det). 

Jag är trött, ja!

www.alihams.weebly.com

Gerro
0

HAHAHAH!!

Jelic
0

Kineser är väldigt klättriga, nyfikna och framåt! De är jätte kul att få springa runt och utforska och de går verkligen inte att sitta still mer än när man tvättar sig =P Men självklart är de olika för varje individ, min kines va jätte mysig i början och skulle gärna sitta still så man kunde klappa han på huvet tills han somna^^ Sen upptäckte han att han kunde klättra och då skulle han klättra överallt på mig =P

Gerro
0

Hahah va gulligt
Tack för ditt svar! :)