HAmster
har läst att det kan vara farligt om en hona får små bebisar innan de är 4 mån. är det verkligen det och varför?
Försök att tänka på rubrikerna. Det är bättre att göra antingen en frågetråd där det är olika frågor som folk som vill kan svara på. Eller så gör du olika men ha då olika rubriker som förklarar vad du vill veta. Som t.ex. här. "Farligt att ta kull på en ung hona?" Och förklara då i texten att det är en fråga och inte något du funderar på själv om du nu inte gör det.
Ja en hona bör inte få några kullar innan 5 månaders ålder egentligen enligt Svenska hamsterföreningens regler. Men följer man jordbruksverkets regler så tror jag de säger 4 månader om de inte ändrat på det. Jag själv kommer att vänta 5 månader minst innan jag tar någon kull på någon hamster. Just nu kommer jag inte att ta någon alls men i framtiden. Honan måste vara redo för det och hamstrar är inte riktigt vuxna förrän vid 5 månader. Det kan ske komplikationer om honan får en kull för tidigt.
ok,jag har aldrig tänkt ta en kull men undrar bara för det står inte något om det på någon sida om en kull för tidigt…
Det är dessutom elakt att ta kull på honan innan hon är minst 5 månader, enligt mig.
Då hon bara är ett barn, även om det handlar om en hamster så tycker jag det är viktigt att den kan få sin tid att vara barn, lära sig, växa osv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
så det är 5 månader och inte 4?
#4 Det är 4 om jag minns rätt, men jag skrev bara min personliga åsikt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Även om jag inte är insatt i avel skulle jag inte tagit kull innan 5 månader. Då är hon ju bara en unge fortfarande, och ungar ska inte få ungar :/ Hon måste ju blir vuxen innan hon får ungar. Så 5 månaden är regeln för mig iallafall, hon måste lära sig allt och växa klart osv innan en kull med massor av bebisar som tröttar ut henne.
Ja tänk dig själv, det är väl inte så hälsosamt för en människa att få ungar vad 7 års ålder till exempel? Samma med djur dom måste utvecklas i kroppen och växa klart för att klara att ta hand om ungar?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag fick rena chocken när jag läste om en katolsk liten flicka på 11 år som blivit mamma. Pappan till barnet var 12 år! Det var fruktansvärt att läsa och jag blev rent sagt av ARG! Så går det när det skall vara så djävla tabu i den katolska kyrkan att prata om sex och lära ungar om hur barn kommer till så inte sådana här saker skulle hända. Kanske skulle de ha borda ta ett ordentligt allvarligt snack om sådant och dessutom nämt om att använda skydd. Fy F** så oansvariga föräldrar! Sådant gör mig illamående! Men jag håller med, honor behöver växa klar först och mogna innan man tar kull på dem.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/