Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2097 ggr
Wellcraft
0

Få bort olivolja ur päls

Hej!

Det hände en liten olycka med en av mina hamstrar här hemma som var på utflykt och fastnade i en av mina gamla akvariegrejor, när jag hittade henne hade hon försökt klämma igen kroppen genom ett hål och satt  fast som en kork då höfterna inte kom igenom, försökte få henne att backa tillbaka men nej hon satt fast.

försökte hur länge som helst, men när hon började bli trött kunde jag inte se henne så, jag fattade beslutet att jag var tvungen att ta sönder saken som faktiskt var av porslin, men var rädd för att skada henne så tänkte försöka med olja först, tog då olivolja för det är skonsamt för djur och människor.
dock hjälpte inte det men hon fick en del i pälsen, men jag lyckades få isär själva saken hon satt fast i, hon var helt oskadd MEN nu är hon helt stripig i hela pälsen!
Tog bomullstussar med ljummet vatten och försökte torka av igår, sen torkade jag henne noga och hennes päls torkade men som sagt den är stripig och inte snygg.

olja kan ju vara svårt att få bort och när jag googlade kom det bara fram på vad man ska göra med ex. katter och hundar som fått motorolja i pälsen, men vet inte om jag vågar tvätta av min tjej med diskmedel och absolut inte sprit som någon annan rekommendera.

så har ni några tips?
går det bra med diskmedel? eller måste jag klippa hela hennes päls? finns det någon annan lösning?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

annakarin_li
0

Otäckt att hon fastnade, men skönt att du lyckades få ut henne! Tror du inte att hon lyckas tvätta rent det själv med tiden?

Sofia_N
0

Jag har själv inte hamster, men har läst i en tidigare tråd här att de kan få bort oljan själva bara de har Sand!

/Sofia

Wellcraft
0

Jag hoppas det, pälsen känns ju å andra sidan lite bättre idag men olja brukar ju vara rätt svårt att få bukt på.
Dessutom ska hon flytta om cirka 6 dagar och vore kul om hon kunde vara lite snygg då Rynkar på näsan

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

#4 Tack för länken!
Hon har som sagt torr päls endast stripig nu, ungefär som när en människa får riktigt fett hår…

Hon sandbadar och putsar sig rätt mycket, ser det inte bättre ut inom ett par dagar blir det tvätt med diskmedel, kan hon inte fixa det själv måste jag ju hjälpa till.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sofia_N
0

#5 Så lite så! Hoppas att det går bra, och vilken tur att du fick ut henne oskadd!

/Sofia

Anna4077
0

Jag skulle prova med en skonsam tvål innan diskmedel om jag var du. Tex en parfym fri mild tvål. Helst för små barn.

Anna och taxen Max

Wellcraft
0

#7 Jag vet inte om jag vill ta risken att behöva tvätta henne fler gånger, det är det de hänger på.
Hon är lugn och snäll men inte världens stresståligaste… :/

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du tvättat henne redan? det är inte så bra, jag hade olivolja till mitt gallerhjul för det gnisslade så fruktansvärt, och när Puff sprang så fick han olivolja i pälsen på ryggen och det blev svart.. När jag bytte till plasthjul så gick det bort efter ett tag.

Din hamster har ju antagligen badsand och en fungerande tunga, om du bara meddelar din köpare att hon kommer få bort det så är det nog lungt :)

bifogar en bild. Här är han inte sådär jättesvart med grå/brun iallafall.

Wellcraft
0

Nej har inte tvättat henne ännu tänkte ju som sagt avvakta några dagar typ 4-5.
Hon ser bättre ut nu så ska fortsätta avvaktas, kan visa före/efter bild.

först:

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

efter, nästan lite deprimerande. hennes fina fluff :(

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

Jaha, det är så det ser ut. Jag tror faktiskt det kommer försvinna efter ett tag, och det är ju cafesinner som ska köpa henne så jag tror hon förstår att hon är kladdig i pälsen!

jmellberg
0

Ja skulle tro att precis som om en människa har olivolja i håret, att hennes kropp kommer liksom suga åt sig olivoljan, om inte så kommer ju pälsen nog göra det. :)

Wellcraft
1

Tänkte uppdatera lite.

Hon har fått tillbaka sin fina päls nu, men har ett litet litet sår vid höger bak "låret", sen verkar hon vara lite svullen om magen, tror det är efter att hon satt fast, i alla fall såret.

Då hon ska åka snart och jag inte vill sälja en sjuk hamster ska jag ta henne till veterinären på måndag för att försäkra mig om att allt är okej, hon verkar må bra i övrigt men tycker det är bäst att kolla upp så det inte blir några problem med flytten och självklart vill jag även se så hon mår bra i övrigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
3

Kan du inte lägga in bild på såret? Är du säker att det inte är doftkörteln som tittar fram? =) Tycker du verkar jättebra och seriös med hamstrarna, tummarna upp för dig! : D

Wellcraft
0

#15 Tack så mycket för komplimangen, värmer verkligen då jag gör allt för djuren :D

Jag är 90% säker på att det är ett sår, såg ut som en torkad skorpa.

Men ska kika igen när jag kommit hem, kan försöka få en bild men hon är väldigt sprallig när det kommer till att ligga på rygg och gillar inte när han greppar henne överhuvudtaget :/

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund