Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 1078 ggr
[melinih]
2

Är han snäll, vad tror ni?

Igår kom det hit en liten hamsterpojke på ~8 veckor. Han är så söt… Jag lät honom va för det mesta igårkväll, lät honom lukta lite på min hand bara men har inte lyft honom eller något sånt alls. Han luktade snällt och gjorde inte mycket mer, han var ju säkert förvirrad och undrade var han hade hamnat. :)

Imorse när han var vaken satte jag ner handen med en bit sallad i handflatan. Han tog den ur min hand och satt och åt den precis bredvid handen, jätteduktigt. Jag tänkte "åh, vad snäll han är!" Men när han skulle ta en bit sallad till så bet han mig i långfingret! Det var inte det värsta bettet, men tillräckligt för att det började blöda och göra ont. Tror ni att han misstog sig? Luktade jag sallad? Så hårt biter de väl inte om de tror jag är sallad, borde det inte bara vara lite "smaka" då…? Någon som har något tips om hur jag ska gå vidare?

Man blir ju lite skakis och är lite rädd för honom nu, men så lätt ger jag ju inte upp… Jag är medveten om att han inte älskar mig på två dagar och att det tar sin tid, men vad tror ni om honom?

jossa5
0

Han kommer nog bli snäll bara du har lite tålamod. Det är ju fortfarande nytt för honom, och han känner ju inte igen din lukt riktigt än.

Det är inte alls roligt när dom bits sådär hårt, men det finns inte så mycket att göra, annat än prata mycket med honom så han lär känna din röst, och hålla nere din hand i buren så han börjar lära känna din lukt.

Så ha lite tålamod och ryck inte till om han försöker bita. Du kan istället blåsa honom i ansiktet, lite försiktigt om du ser att han tänker bita igen.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[melinih]
0

Tack för svar. Tror du/ni han bits igen? Har ni haft egna hamstrar som bitits i början? :)

jossa5
0

Jag köpte min första hamster från djuraffär, och hon bet mig några gånger, riktigt ordentligt så att det började blöda. Så risken att din hamster biter igen finns, men du kan ju lika gärna ha tur och han bits aldrig igen.

Ibland kan dom ju även nafsa lite lätt, för att känna efter vad du är, du kanske är något jättegott som går att äta ;) Men det brukar inte kännas så mycket.

Men nu är min tjej hur go som helst. Ibland så halvbiter hon om hon är missnöjd med något eller det är något som är fel. (Kan ha hänt att jag råkat väcka henne, så hon varit lite sur). Men hon har aldrig bitits så hårt att det börjat blöda igen.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Twisted_T
2

Det betyder inte att han inte är snäll för att han bet. Jag tror du luktade sallad och att han bet därför. De kan bita riktigt hårt om de tror att det är en mumsbit när de är så små. Prova att tvätta händerna med en relativt luktfri tvål och sätt ner handen utan någonting i. Låt den vara stilla och låt hamstern känna din lukt istället. För hade han vart rädd hade han bara sprungit iväg med salladen om han ens hade vågat ta den. Lycka till :)!

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[melinih]
0

Tack! Uh… man är så skrajsen nu. Vågar knappt sätta ner handen haha. Det går att klappa honom på ryggen när han sitter och äter och så i alla fall och han beter sig inte hotfullt, vänder sig inte på rygg, låter eller något sånt… Verkar pigg och nyfiken och kommer fram och vill lukta på handen. Jag håller kvar en stund men när han kommer ännu närmre vågar jag inte ha kvar handen efter att han bet så hårt igår. Det kanske bara är att kasta sig in i det och stå ut smärtan om han ger sig på mig igen… Nu är han vaken, så jag ska sätta mig och prata och klappa lite försiktigt. Vi får se om det slutar med blödande fingrar………..

Anna4077
0

Blås på honom. Jag brukar blåsa på min Roffe om han biter så hårt att om jag skulle försöka dra bort handen så skulle han följa med. Förstår du hur jag menar? Om han biter lite är inte något farligt. Jag tror att de är så att alla djur som är små även människor använder tänderna för att känna efter och kolla vad det är. Det är ett mönster jag sett på alla typer av djur och barn jag hållt på med. Men bara en teori sompsagt. Lägg ner handen på spånet i buren. Och om han biter dig hårt blås på honom. När du blåser behöver du inte blåsa hårt. Första gångerna kanske han gömmer sig men låt bara handen vara still på marken i buren så kommer han tillbaka efter en liten stund. Varje gång han biter hårt blås på honom. Men låt honom komma fram och nosa och ta upp handen efter en liten stund när han inte bitit här. Sen blås på honom varje gång han biter hårt och be alla göra samma om han biter dom också Men glöm inte att även hamstrar kan behöva lite privatliv. Det behöver iallafall min precis som mamma ;) jag gjorde såhär på Roffe i en vecka och han bits nästan inget nu. Och om han biter hårt tror jag nog att jag gjort intrång på hans privatliv men det är inte alls lika hårt som i början. Lycka till. Berätta gärna hur det går

Anna och taxen Max