Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1698 ggr
Vanílj
0

Hamster möblerar om?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några dagar sedan möblerade min hamster, Vanilj, om. Hon hade vält huset, buggt ett nytt av mycket spån o lite hamstervadd och vält ut all toa-sand. Brukar de göra så?

Vanílj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två bilder till:

saffran123
0

Ja jag tror det är väldigt normalt för att min hamster brukade möblera om lite grann, men nu möblerar jag om varje vecka typ så det blir förändring och Saffran har slutat med det Glad

Hoppas att det var lite till hjälp?

Kram

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

[Avarice]
2

För det första använt INTE hamstervadd. Det kan vara livfarligt så ta ur det ur buren med en gång och använd toapapper/hushållspapper eller fleecebitar som bomaterial istället.

Min kille möblerade om en gång när jag hade fest med hög musik. Han stod i ett annat rum givetvis men jag tror att han möblerade om för att han kände sig stressad av musiken. Kan ju säga med en gång att jag mådde jättedåligt över det hela och samma situation kommer jag inte tillåta igen.

Din hamster kanske kände sig stressad och möblerade om av den anledningen? Jag vet att t.ex kaniner brukar välta matskål och grejer när de är stressade/ostimulerade.

Vanílj
0

Okey, tack Glad

Lojs
1

Det är lite olika, jag har ett par hamstrar som är helt tokiga i att möblera om, det tar en dag efter städning sedan ser det inte alls ut som jag hade tänkt. De flesta andra av mina hamstrar möblerar inte om så mycket, mer än att de själva bestämmer vilket hörne som passar bäst till boet. :) Jag ser det som bra aktivering för hamstern att möblera om, men det är ju lite tråkigt när man tycker att man gjort det så fint för dem. ;) Jag hade plockat bort boet och gett hamstern en massa rivet toa- eller hushållspapper att göra ett ordentligt bo av, det verkar som att den skulle vilja ha det. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Avarice]
0

Okay, inte hört innan om hamstrar som möblerar om regelbundet, lite gulligt ändå Glad

Vanílj
1

Jag vet att hamstervadd kan vara farligt men jag fick med en halv påse när jag köpte henne. Hon har säkert använt hamstervadd i hela sitt liv så jag bestämmde mig för att göra slut på påsen och sedan försöka vänja henne vid toapapper. Nu är vadden slut och hon testar med toapapper istället :)

Vanílj
1

När jag städade efter henne försökte jag att ställa allt så att det såg så likt ut som möjligt. Huset i samma hörn, toa på samma ställe, osv..

Förutså hade hon ett bo av spån och toapapper. Hon kanske gillade det :)

Roonja
0

#7 bra att du visste men det var väll ändå lite onödigt att göra slut på den?

Men bra att du byter till toa papper nu i alla fall! :)

Hahah. Ja vissa av mina hamstrar är också så. Rör runt i buren som galningar. Särskillt min Bubblan! :P

jmellberg
0

#9 jag har använt vadd åt min guld hamster enda sedan jag fick honom, dvs i 7 månader, har ALDRIG hänt någonting. Det är faktiskt så att det är några enstaka fall det har hänt olyckor.

Sara1214
3

#10 Jag skulle defenitift inte chansa!! Man vet aldrig vad som kan hända! Varför ska man ens använda hamstervadd? För det första så Kan det vara livsfarligt(vilket jag aldrig skulle sätta ut min hamster för)! Toapapper är precis likadant. Förutom att man inte utsätter sin hamster för något!! Nej.. Jag skulle ta bort det snarast..

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
2

#10 tror förästen att det inte har hänt nånting för att dom flesta inte använder hamstervadd… Och hur vet du de? Att det är få gånger det har hänt. Jag skulle råda dig att ta bort det. Det finns något annat som heter Kabok tror jag.. Det är små trådar(mycket mindre är hamstervadd!) det kommer ifrån en frukt i afrika tror jag.. Annars skulle jag ta bort hamstervaddet och byta till toapapper! :)

Fiona1234
0

#11-12 När jag hade mina första hamstrar så hade jag hamstervadd+hushållspapper ( visste inte att de ej skulle ha de) men när jag visste det så tog jag genast bort det :) ( Inte jag som skrev inlägg #10 ifall du undrar ) Roligt det där med bygga egna bon :D Har även sett bilder på hamstar som har amputerat / " tappat " sitt ben pågrund av detta .. ;"(

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Sara1214
1

#3okej..:) så tråkigt när sånt händer..:(

Fiona1234
0

#14 Ja verkligen ;"( ( detta hände dock inte mig )

Sara1214
0

#15 haha,nej.. Förstår det;) :(

Gerro
0

Som dom andra säger. Onödigt att chansa.
Och jag lägg i lite mer spån, ser lite tomt ut ;)
Så att din hamster kan gräva & hålla på :)

Frosstis
0

#17 Det är ett ganska gammalt inlägg, tror inte det ser ut så i buren nu.

Gerro
0

Oj det såg jag inte

Cafesinner
1

Varför använda hamstervadd för att det "förmodligen inte händer nånting". Någon hade för ett tag sedan lagt in ull (samma princip) till våra råttungar och vi fick avliva 5-6 stycken på momangen för deras tassar hade fastnat och höll på att ramla av.

jmellberg
0

Asså vet inte vad ni har för vadd. Men den vadden jag har faller isär jätte lätt. Och att lägga små ungar i vadden är ju bara dumt. För dom har inte samma styrka som en vuxen att ta sig ur trassel (samma med dvärgar)

Gerro
1

Om du frågar mig så är det bara dumt att chansa.
Och även om dom nu skulle kunna trassla sig ur, så kan det hända att dom äter det & kvävs.

Så jag rekommenderar inte att ge hamstervadd.
Vet många hamstrar som har dött av att ha just hamstervadd, men gör som du vill & chansa du.

Fiona1234
0

#21 Alltså som #22 skrev det är väldigt farligt mot hamstern , nästan till djurplågeri att ens våga chansa att ha det, tänk om din hamster skulle bli tvungen att amputera bort sitt ben eller om det är så illa att du måste aviliva ( stavning ?) din hamster pga av detta .. Detta behöver absolut inte hända men det kan hända, och det har hänt med vissa hamstrar som har 3 ben, men men ditt djur ditt ansvar. Kanske lät lite surt men ville bara säga detta :)

Frosstis
1

Alltså varför envisas du med att fortsätta ha hamstervadd? Det ÄR faktiskt farligt, även om det inte hänt något än. Det har hänt många skräckhistorier med det. Jag har också haft en sk. hamstervadd som "faller isär jättelätt", men efter jag fick reda på vad som kan hända åkte den rätt ner i papperskorgen.

Det verkar inte som att du vill din hamsters bästa faktiskt, om jag får säga det. Om du ska envisas med att ha något vadd så kan du köpa en Kapok och ge, det ser ut som vadd och är inte farligt.

Ta rivet toalettpapper istället, det är billigare och ekonomiskare. Så himla dumt att fortsätta med något som man vet är farligt.

Även om man anser att hamstern är försiktig så kan den råka få foten in under hamstervadden, då får den panik och börjar slita och dra och det gör ont när benet/foten börjar bli blått och det håller på att ramla av. Då känner hamstern det och börjar gnaga av sig benet. Där var benet av- för att du inte tog bort vadden. Eller så kan den fastna runt halsen, och då börjar hamstern också dra och slita, den dras åt och vad händer då? Hamstern kvävs.

Det är faktiskt väldigt farligt med hamstervadd, så jag förstår inte riktigt varför du inte lyssnar på oss som kan och vet?

Sara1214
0

#24jätte bra sagt.. Skulle inte kunna formulera det bättre!:) Men som sagt så hoppas jag värkligen,för hamsterns bästa,att du tar bort det!

Gerro
0

#25 & #26

Håller med!