Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1966 ggr
Eldflamma
1

Hamsterbollar

Hejsan!

Jag är en student på etologi och djurskyddsprogrammet på SLU i Skara. Ska nu skriva mitt examensarbete och har tänkt att skriva om hamsterbollar och försöka utvärdera hur det kan påverka hamstern att vara i en sådan.

Om du har någon erfarenhet av hamsterbollar skulle jag vara mycket tacksam om du skulle vilja skriva lite till mig. T.ex Hur ofta brukar du ha din hamster i den? Hur länge? Är den aktiv hela tiden? Har du upplevt något problem?

Som sagt skulle jag vara mycket tacksam för svar!

Hälsningar// Maria

Mutchof
0

Mina ryska vintervita dvärghamstrar är rätt så tjocka så jag har köpt tv st hamsterbollar till dom. Den ena (hon som inte är riktigt lika tjock som den andra) springer rundor fram och tillbaka och hit och dit. Den andra tjejen sitter mest still och putsar sig. Jag har köpt stora bollar, som "egentligen" är till för guldhamstrar men jag tycker att de ska ha stor plats att röra sig på i bollen.

De får bara vara i bollarna korta stunder och är bara ett komplement.

annakarin_li
0

Min guldhamster älskar bollen. Hon kastar sig in i den bara jag håller upp bollen. Om hon har mycket energi kan hon springa runt i lägenheten i timmar (då får jag sticka ner mat med vätska lite då och då). Om hon inte har lika mycket energi brukar hon försöka ta sig ut eller sitta stilla i bollen. Då är det bara att ta ut henne till rasthagen. Oftast vägrar hon att gå ur bollen och man får försöka "hälla ut henne".

Nackdelen med bollarna har varit att hon har lärt sig hur hon ska ta sig ut (har en rymningsbenägen liten skrutta). Antingen genom att bita sönder hakarna till locket eller det som varit mest populärt sen hon lärde sig: att sätta sig på locket och vrida upp det!

Bine93
0

Min guldhamster gillar också sin boll. Hon tycker det är spännande att gå runt och nosa på allt möjligt och springa runt.