Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1966 ggr
Eldflamma
1

Hamsterbollar

Hejsan!

Jag är en student på etologi och djurskyddsprogrammet på SLU i Skara. Ska nu skriva mitt examensarbete och har tänkt att skriva om hamsterbollar och försöka utvärdera hur det kan påverka hamstern att vara i en sådan.

Om du har någon erfarenhet av hamsterbollar skulle jag vara mycket tacksam om du skulle vilja skriva lite till mig. T.ex Hur ofta brukar du ha din hamster i den? Hur länge? Är den aktiv hela tiden? Har du upplevt något problem?

Som sagt skulle jag vara mycket tacksam för svar!

Hälsningar// Maria

Mutchof
0

Mina ryska vintervita dvärghamstrar är rätt så tjocka så jag har köpt tv st hamsterbollar till dom. Den ena (hon som inte är riktigt lika tjock som den andra) springer rundor fram och tillbaka och hit och dit. Den andra tjejen sitter mest still och putsar sig. Jag har köpt stora bollar, som "egentligen" är till för guldhamstrar men jag tycker att de ska ha stor plats att röra sig på i bollen.

De får bara vara i bollarna korta stunder och är bara ett komplement.

annakarin_li
0

Min guldhamster älskar bollen. Hon kastar sig in i den bara jag håller upp bollen. Om hon har mycket energi kan hon springa runt i lägenheten i timmar (då får jag sticka ner mat med vätska lite då och då). Om hon inte har lika mycket energi brukar hon försöka ta sig ut eller sitta stilla i bollen. Då är det bara att ta ut henne till rasthagen. Oftast vägrar hon att gå ur bollen och man får försöka "hälla ut henne".

Nackdelen med bollarna har varit att hon har lärt sig hur hon ska ta sig ut (har en rymningsbenägen liten skrutta). Antingen genom att bita sönder hakarna till locket eller det som varit mest populärt sen hon lärde sig: att sätta sig på locket och vrida upp det!

Bine93
0

Min guldhamster gillar också sin boll. Hon tycker det är spännande att gå runt och nosa på allt möjligt och springa runt. 
Jag brukar inte ha henne i bollen så länge, mellan 10 -20 minuter. De brukar vara lite svårt att få ut henne ur den :P

fsigge
0

Jag skulle inte sätta en hamster länge i en boll. Högt 10 min för sedan upptäcker den att den inte kommer ut och då kan den få panik. Men en liten stund kan inte ta skada

Frida

Wellcraft
1

Jag gillar inte hamsterbollar, har inte mina hamstar i bollar, kommer aldrig ha heller.
Gillar inte att de springer med böjd rygg (hur stor än bollen är..) och det känns som det är roligare för hamstern att springa utanför bollen där den kan utforska ordentligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sara1214
0

#5 antar att det är olika för olika hamstrar.. Vissa älskar den och vill springa exakt hela tiden!,andra inte. Man får väll kolla om hamstern gillar det.. Min hamster älskar den! Oh som Annakarin säger så hoppar han in i bollen bara man lyfter upp den:) Man får ju hålla koll på om hamstern vill ut efter ett tag. Vissa kan springa i bollen i över en timme. Man måste bara ge dom lite vatten och så,Om den är där en längre tid. Så olika för olika hamstrar:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

pixielutt
0

Har en boll som min dvärg testat ett fåtal gånger, hon verkar tycka att den är rolig men jag är livrädd att hon ska fastna med tassarna i lufthålen och att hon ska få upp för hög fart o dunka i nån vägg och skada sig.

Har bara haft i henne runt 5 minuter i den varje gång då jag själv tror att hamstern kan bli rätt stressad i den, tänk dig själv att sitta i en rund boll o vilja utforska världen men inte riktigt komma i kontakt med det du vill utforska.

Ne nu springer hon lös på golvet, hon är jätteduktig på att hålla sig till sina ställen :)

/ M

Cafesinner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min guldhamster älskar den!
Jag låter honom springa mycket fritt på golvet också, för jag anser att bara springa i en boll inte är så bra för ryggen..
Dock blir han jätteglad och hoppar in i den självmant nu när han lärt sig vad som händer då^^, Han listar ut och memorerar lååånga vägar från rum till rum trots att han inte ser något. Så himla kul att se!
Han blir inte rädd heller när han studsar emot saker. Bara byter håll och springer nyfiket vidare :) Ibland vill han inte ens gå ur den…haha.

Sara1214
0

#7 som sagt så tror jag det är olika för olika hamstrar. Vissa vill hellre inget annat än att springa i bollen. Dom vill inte utforska utan bollen. Men vissa inte. Det blir lite konstigt att skriva att "tänk dig själv att sitta i en boll". Men det finns faktiskt en sport som man springer i såna bollar. Och inte typ kommer ut förns man är framme.

pixielutt
0

#9 Absolut! :) Nu skrev jag utifrån min hamster, hon utforskar mycket hellre utan boll :) Ska testa boll på min andra när hon blivit större, hon kanske gillar det mer än min stora. Individuellt absolut :)

/ M

LisaKanin
0

Min guldis älskar också bollen, har köpt den största jag kunde hitta så han behöver inte böja ryggen alls. Han har lärt sig precis hur man manövrerar i bollen och kan få upp världens fart och sen stanna framför alla hinder ändå, lärt sig hur man tvärnitar alltså haha Glad. Har lärt sig att komma över trösklar också och han gillar verkligen att få springa helt fritt i lägenheten. Som tur är har han inte börjat rymma ur bollen men däremot brukar han dra in gardiner och fransgardiner genom lufthålen för att ha som bomaterial antar jag Skrattande.

Det är olika hur länge han får vara i bollen, beror på om vi ser att han är sugen på att springa och komma ut, då kan han åka runt i världens fart i en halvtimme ungefär. Ibland stannar han efter ett tag och sitter och putsar sig osv, då får han komma upp efter 5-10 minuter.

Sara1214
0

#10 haha,okej :-) hoppas Hon gillar den när hon blivit lite större då.:)

Wellcraft
1

#11 det är fysiskt omöjligt att hamstern inte böjer ryggen när den springer, hur tar den sig då framåt?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LisaKanin
0

#13 tja som en minimal liten uppåtlutning då. Om bollen är tillräckligt stor så böjer de i stort sett inte ryggen, inget att tala om iallafall. Han ser helt rak ut när han springer.