ISO-Bebisarna
Dags att bebisarna får en egen tråd! Dom är verkligen hysteriskt gulliga och ligger mestadels och gäspar och gör små konstiga ljud. Alla växer bra och dom är nu jämna i storleken! :D Kommer att lägga in bilder så ofta jag kan och hinner. Mamma: Ablazings Iso Pappa: Porlamarkens Polaroid Info om färger mm: www.tulpanoras.weebly.com, eller i tråden Iso + Polaroid Bebisarna föddes natten mellan onsdag 14 och torsdag 15 nov. 11 födda, varav 9 levande idag, måndag 19e. Bebisarna kommer reggas i SHF. Har aldrig varit på utställning eller något annat ställe där Papova kan finnas. Status: 4 troligtvis tingade, varav 2 honor. Intresserad? Maila tulpanorashoppkaniner@hotmail.com Kommer ta ut en tingningsavgift precis som när jag säljer hoppkaniner eftersom folk brukar ha förmågan att dra sig ur i sista sekunden. Tingningsavgiften är en del av köpesumman. Betalas inte tillbaks om köpare drar sig ur! Hamstern räknas inte som tingad förrän tingningsavgiften finns på mitt konto. Pris: 250kr ( 75+175 ) Tingning: 75kr Bild1 från i lördags!
OT: Jag fick ett megaryck och gjorde en egen hemsida till hamstrarna… Kändes taskigt att kaninerna skulle ha en egen och inte dom.
Har ni synpunker får ni gärna PMa. Tänk på att jag inte sysslat med hamsteruppfödning sedan början av nittiotalet och därför är lite ringrostig! :s Mycket har hänt sedan dess….
Om någon vill läggas i länklistan är det bara att höra av sig!
Skriv inte om hemsidan i bebistråden tack! :D
#1 Tänkte bara påpeka en sak, det står att du söker en cinnamon lh bö? Det är en rö rost. 
Roonja: Inte enl Desiree på Porlamarkens som sett flera bilder… Jag undrade eftersom jag är väldigt osäker på färg, men mörk underull är väl inte rost? Och rö?? Du får gärna PMa om ämnet istället för att skriva om det i bebistråden! :)
Jag är som sagt skitkass på färg. Jag ser bara svart, vit, gul, brun osv, därför frågar jag alltid bla Porlamarkens om färger! Jag tar inga kullar om inte någon duktig och seriös uppfödare med många år på nacken inte rekomenderat det först! Jag hoppas på att jag ska lära mig med tiden. Hoppkaniner och kaninfärger är en helt annan sak, men det rimmar illa med hamsterfärgerna.. Sorry! :S
Roonja igen: Jag startade en ny tråd om färghjälp där jag nämnde dig. Hoppas du inte tar illa upp, jag behöver bara hjälp! Bilder på den ljusorangebruna hampisen finns där! ( ljusorangebrun… är inte det ett bra färgnamn?!?
)
En "cinnamon bö" är en rö rost, fast man säger inte cinnamon bö. :) Det är ju samma färg, fast inte samma namn liksom. :)
Ja, och jo, jag har börjat fatta.. Men jag förstår inte varför det mååste vara så krångligt!
#3 Dom gör så ifall det blir en för stor kull eller om bebisen var sjuk. ^^
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Alla bebisarna verkar må bra! Dom har fått päls och är söta så man nästan går sönder! Dom har börjat äta lite smulor och annat som hamnar i boet, och verkar ha tagit efter sim mammas matgirighet. Kan man stoppa något i kindpåsarna så gör man det! Iso är väldigt noggrann med att ösa ner massor av mat i boet, gärna under sina små. Ingen hamstermamma jag haft tidigare har gjort så, men jag måste väl utgå från att Iso vet vad hon gör. Har bara lyckats ta några suddiga bilder, men jag lägger in dom ändå! Kommentarer om färg mottages tacksamt! :D
Bilderna tagna igår, när bebisarna fyllde en vecka!
Åh så fina! Nu börjar man se färger också! 
Ohhh, en fin skp tjej du har där i kullen 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Duuu, där e två!!! :D :D :D

En flicka utan satin till mig tack! :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jo, men ser en väldigt fläckig 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Okej Lojs! Ska bli! Fast du måste välja själv.. :)

Vad fiiina de är! Många satin?
Medis på akvariefisk.
Tack! Kan inte se skillnad på satin och vanliga! Hur gör man?!?

Satin har en helt annan pälskvalité, mjukare och tunnare. Men det syns ofta mer när de är lite äldre. Det är svårt att se på svarta hamstrar, men man kan ofta se det på det vita på hakan och tassarna.
Medis på akvariefisk.
I så fall tror jag den ljusaste är satin i af. Det ser nästan ut som om pälsen är genomskinlig och den har ett pärlemoskimmer över sig. Dom bruna är oxå väldigt glansiga. Ja, bruna… Vad är det för färg om dom ser ut som mjölkchoklad?!?!? Eller nötkräm? :S Den svarta har vita sockar och även vita kallingar vad jag skymtat hittills. Vill inte pilla för mycket..
oj vilka skönheter.
ena skp,n är ju bara för sööt.

De båda "mjölkchokladbruna" ungarna ser ut att ha ringar runt ögonen så jag gissar på brunörad sobel, lite beroende på hur de ser ut på resten av kroppen med. Stor risk att de är crème/gula med i så fall. Är alla bebisarna svartögda?
Medis på akvariefisk.
#28 Är någon av föräldrarna umb? :) Har inte sett färgerna på föräldrarna. 
Nope, ingen umb!
Här kommer gler bebisbilder!! :D
Jag har inte en susning om alla är svartögda egentligen. Dom har ju inte öppnat dom än.. Har mest hållt koll på att alla får mat, har fyra tassar, och svansar osv.. Kommer uppdatera med bilder så ofta jag kan, så kan alla experter få hjälpa mig! :D
Kulltemat bli förresten Ben n´Jerrys!
Den svarta stora med vita tassar och vit bikini har redan fått ett namn.. Chunkey Monkey. :) Tror det är en pojk. Kan inte se antydan till boobs.
Och en sista! På min hemsida finns föräldrarnas info, med tillhörande apdåliga foton, eftersom fotografen ( pojkvännen med dyrkameran ) varit upptagen med att fota fiskarna.. :(
Mer bilder på torsdag!
mamman kan vara svart umb.
nån borde ju vara umb om du fått sg umb och nf umb.
nån av sg och nf,arna ögonringar, kajaler?
Lojs?!? Hjälp?!? :O
Jag kanske kan hjälpa lite med färger, jag ser sg, silverpearl, bö sobel(?, troligen skp eller creme/gul då), nf(skp?), svart skp och svart.
Supersöta! 
Tack Roonja! Det var väl ungefär vad jag gissade, men knappt vågade skriva! :p
#36 Vad det står i Isos papper kan jag inte se ngn umb.. Hur vet jag det?
Har bestämt namn på busarna! ( Könen är inte 100% säkra..)
Svart med vita tassar och vit bikini ( hane )- Chunkey Monkey
Sobel ( hane ) - Fairly Nuts
Sobel satin?( Hona ) - Caramel ChewChew
Svart ( Hona ) - Boston Cream Pie
Svart skp ( Hona ) - Cinnamon Buns
Silverpearl satin ( Hane ) - Berry White ( Ev tingad..)
Silvergrå ( Hona ) - Baked Alaska
Nf satin, skp? ( Hona ) - Karamel Sutra ( Stannar förmodligen )
Fyra pers i kölista! En hane och tre honor!

Mormor är umb utan att det syns, det har visat sig på barnbarn, så Iso kan absolut vara umb.
Medis på akvariefisk.
Lojs: En umb svart skp.. Coolt! Duktig mamma är hon iaf! All mat hon hittar öser hon ner över sina små.. Ser inte så bekvämt ut, men dom är tysta och verkar ganska nöjda och lugna. Har försökt rymma ur boet idag för första gången… Gillades inte av mamma! :)
Sitter och funderar på hur i halva friden jag ska kunna släppa ifrån mig en endaste av bebisarna.. Jag är helt förälskad!

#42 Så känner jag varje gång. ;) Eftersom pappa är gulbaserad så är alla honorna sköldpadd, (eller gula tack vare mors gen), så även om det inte syns så borde du skriva skp på tjejerna. :)
Medis på akvariefisk.

Jag är för övrigt osäker på soblarna, gulbaserade blir även de väldigt mörka av unb, så det skulle kunna vara till exempel chokolate/yellow umb. Jag är sugen på Cinnamon buns, om hon är otingad. :)
Medis på akvariefisk.
Lojs: Okej, tack! Ska ändra färgerna! Blir väl lättare att se vad det lider. Och du står först i kön på hona som Isos uppfödare, så Cinnamon Buns är din om du vill ha henne! :)

#45 Åh vad kul att jag kan få henne, vad glad jag blir. :)
Medis på akvariefisk.
Som det ser ut idag är soblarna inte soblar.. Dom har börjat få mörkare käklinjer och resten har börjat skifta i orange, så jag misstänker kanel! :D

Gulbaserade färger blir gärna väldigt mörkt umb, precis som cremebaserade, det kan vara därför de ser ut att vara sobel.
Medis på akvariefisk.
men å så söta.

är C/Y,n satin? ser så ljus å glansig ut.
satiner är svårfotade ,brukar få en annan färg på bild än i verkligheten
#50 De 2 "bruna" (alltså dem som inte är nf) ser ut som C/Y. :)
#51 Längst upp är en normalfärgad satin, näst längst upp är en svart/silversvart(satin?), Näst längst ner har vi en silverpearl satin, och längst ner en C/Y (Choklad Yellow som Bruden-Mbuti sa). 
#52 Längst upp till vänster silverpearl satin, längst upp till höger silvergrå, är det en hona så är den silvergrå skp. och längst ner har vi en svart skp. :)
tyckte hon vid röda kartongbiten såg ut som en C/Y
#55 Jaha, nej den på #52 är helt klart silverpearl.
Jag gissar på c/y för de "bruna" eftersom en gul umb oftast är mycket mycket mörkare. Och en vanlig gul är den inte. :)
Det luriga är att c/y honan ( och även hanen ) är mycket mer orange än påbilderna! Man kan dessutom börja urskilja en mörkare måne/ käklinje. Ska visa för Porlamarken och se vad hon säger om färgerna. :D
Den lilla silversvarta är inte en satin, inte den silvergrå eller den helsvarta heller. Jag är osäker på skp honan.. Kan vara satin, men glänser inte alls som övriga satiner i nuläget. Nf honan är väldigt fläckig i färgerna på ryggen. Kan det vara skp som bryter igenom på något sätt?
nf,en låter som en skp.
på sg och nf kan skp fläckarna ibland vara svåra att se. de ser ibland flammiga ut.

Åhhhh, C/Y, en av mina absolut favoritfärger. En av mina hamstrar, Mango var det och han var så fin.
#58 Är nf:en och den silvergråa honor så kan du vara säker på att dem är skp. :)
Förstår inte vad du menar med den hel svarta och den silversvarta? Det är en svart/silversvart bebis och en svart skp. :)

Vilken färg har de båda "mjölkchokladbebisarna" på ögonen? Jag börjar misstänka kanske chocolate/yellow umb om de inte har röda ögon. Det ska bli intressant att höra vad Porlamarken som har mer koll säger. =)
Om de är den färgen så börjar jag ångra mig och vilja ha en sån flicka om det går bra, det hade ju varit kul att få en så ovanlig färg, även om den lilla "paddflickan" är ljuvlig hon med. =)
Medis på akvariefisk.
Roonja! Alla bebisarna är inte med på bild!! Största bebben i kullen ville inte vara med, svart som natten med vit bikini på magen. Sjövildast och matgladast av alla, ser ut som en kille, men jag är inte 100!
Lojs! Jag tror dom är brunögda. Har ganska dålig belysning i rummet, men man borde väl se om dom är rödögda ganska lätt. Ev är Porlamarken intresserad av honan ( den ljusaste, osäker på kön på den mörkare, vill inte klämma och pilla för mycket.. ), Men om hon hoppar av kan du väl få göra ett byte. Mycket kan ju hända med hur färgerna utvecklas ännu!
Ang kön… Jag är inte 100 på könen förutom skp-tösen och nf skpn! Bara nästan! :)
I morgon kommer fotografen/pojkvännen och jag ska försöka övertyga honom att en fotosession är nödvändigt!

Det är ingen fara att pilla på dem nu när de öppnat ögonen, jag hanterar bebisar varje dag så snart de öppnat ögonen, för att de ska bli så vana som möjligt innan de flyttar. :)
Medis på akvariefisk.
Jag pysslar mycket med bebisar också, tidigt, men jag känner mig vansinnigt grym om jag ska hålla dom på rygg mot deras vilja. Det blir mer klappa, klia öra, göra grotta av händerna, köra ner ansiktet mot och sånt.. Men, jag ska bättra mig..

Det är väl skillnad när man haft några kullar med, man ser ju då extremt tydligt vilka kön det är när de kommit upp i den åldern, så då behöver man inte "bråka" med dem så länge. =)
Jag ser fram emot fler bilder! =)
Medis på akvariefisk.
Det blev ohyggligt sent igår, därför inga foton ännu. Tog tid med nästan 30 vattenflaskor till kaninerna som skulle tinas hela tiden.. Men bebisarna är fotade i alla fall!! ( OCh föräldrar ) Bebbarna börjar bli roliga att leka med.. Funderar och skuttar och sniffar och bråkar och busar! Var tvungen att sitta uppe till kl 1 i natt och titta på dom, bara därför… :P
Som det verkar nu är följande bebisar bokade:
Silverpearl hane
C/Y hane
C/y? skp hona
Nf skp hona - stannar ev..
:D
En C/Y kan inte vara skp. :)

#69 Det är för att en c/y hona har dubbla gula gener, alltså en gul gen från var förälder, medan en sköldpaddshona bara har en enkel gen för sköldpadd. Din c/y hona har alltså istället för att bara få en gul gen från pappa som ger alla honor en gul gen (sköldpadd i enkel form), så har hon även fått sin sköldpaddsmammas gula gen. :)
Medis på akvariefisk.
Lojs: Tack.. :)
#74 gul umb? :)
Ingen aning… Mörkt rumsvarmt med silvergrå runt ögonen. :-/
#80 Silversobel låter det som.
behöver inte vara en silversobel.
om den hade svag ål som mkt liten då är det en pearl.
gula kan man se färgen på ryggen först som en ål. det blir sen huvudfärgen, el hur man ska säga.
jag lutar åt en silverpearl ev silverpearl brown.
färgen kommer å mörkna mer å mer om det är en pearl el nån annan gul.
#82 Men den på #73 är ju silverpearl. Kan då den vara silverpearl umb? :) En vanlig silverpearl är det inte i alla fall. Eller kanske en silverpearl umb?
eller så är det en silver pearl brown.
mörknar den på några dar å blir brunare så gissar jag på silverpearl brown.
Fast hon har blivit ljusare och mer mörkt brun än tidigare när hon såg helt svart ut. Mycket konstig färg, och svår att fotografera! C/y honan är mer orange i färgen an vad bilden visar, Nf silvergrå honan är ljusare, och Sp hanen är inte lika gul.. Man undrar ju lite vart det här med färger ska sluta! :P
#84 En silverpearl brown är väll en aabbSgsgToy? Eller är det en brunörad silverpearl du menar bbSgsgToy? :) För dem är mycket ljusare. Och om det var det så skulle ju dem ha bruna öron och vara brunare i färgen. ;)
åååå såååå söta!! ska berätta för Skugga att hon kan vara riktigt stolt för att hon fått så vackra barnbarn 
åh guud caramel sutra, så fin *_*