Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 626 ggr
AJEriksson
0

i huset

Hejsan, jag har en fråga om vad man egentligen ska ha för material inne i huset? Där dom bor då, har hört att bomull som dom säljer i vissa affärer inte är bra att använda alls. Men att toapapper är jättebra!

Skulle vilja ha tips om dessa två, för och nackdelar. Även om annat material om ni vet nåt annat :)

P&K // Alexandra

// P&K Alexandra

jossa5
0

Toapapper funkar som du hört jättebra. Riv det i strimlor så kan hamstern boa omkring med det som dom vill. Det är dessutom en sak man alltid har hemma.
En fördel är ju att hamstern inte kan fastna i det och skada sig.

Bomullen som dom säljer i butik kan fastna kring en hamstertass, och strypa blodtillförseln, så att hamstern då tappar tassen. Den kan leva utan tass, men det kan ju vara lite besvärligt.
Hamstern kan även äta upp bomullen (vilket har hänt), eller ätit och lagt den i kinden, där den sedan kan ligga och ruttna. Inte alls bra som du förstår.

Det finns ett annat material som heter Kapok. Det är som jag förstått ett jättestort frö, med fluff innuti. Ungefär som bomull, men inte riktigt. I bomullen så är trådarna ganska långa, vilket det inte är i kapok. Men det ska vara mjuk och skönt och gå att använda.
Jag vet dessvärre inget mer, då jag inte provat själv, och vet heller inte vart man köper det. Men det hittar man nog om man googlar.

Hoppas du blir lite klokare. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

AJEriksson
0

Tack så mycket för svaret ! :)

Tror jag kör på toapapper, för som du själva sa de har man ju oftast hemma ;)

:D

// P&K Alexandra

jossa5
0

Ingen orsak! :D

Min sambo vart lite galen, så han satt och tittade på nån youtubevideo och rev upp nästan en halv rulle toapapper! :o Så jag behöver inte riva just nu på ett tag xD

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

AJEriksson
1

hahahah ! de va ju bra, sätt han vid youtube när de böhvs nästa gång då ;)

// P&K Alexandra

Cafesinner
1

Undvik absolut bomull/vadd.

Rivet toapapper, sönderklippta gamla handdukar och kapok-växter är mycket uppskattat av min kille:)