dvärghamster uppfödare, göteborg?
Hejsan, jag letar efter någon som föder upp dvärghamstrar! Gärna i Göteborg eller ganska nära iaf! Kan nog även ta mig till trollhättan, om ni inte anser de vara för långt bort för att hämta :)
Är jätte tacksam för alla svar jag får!
Jag är ute efter att köpa två stycken, längtar redan ! :)
// P&K Alexandra
Skriv inne påDvärghamster iFokus också =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
tror jag har skrivit på alla ställen ja kunde hitta om hamstrar här på iFokus så ja tror de ska ligga ett inlägg där ;) men tack för tipset iaf :)
// P&K Alexandra
Hej!
Inne på dvärghamster finns en uppfödarlista där du kan se vilka uppfödare (både registrerade och icke registrerade) som finns i närheten och i Göteborg. Vi har ju till exempel Wilma som börjat föda upp nu.
I Trollhättan finns Birgitta Gutke (Golden's) men hon har haft ett uppehåll ett tag. Men jag tror hon är på G med hamstrar igen. Iallafall med Robbar men såg att hon även sökte Vintervita för ett tag sedan :-)
Skulle du inte hitta någon passande så släng iväg ett mail eller ring den uppfödaren du fastnar för oavsett vart uppfödaren bor. Oftast går transporter att lösa. Jag själv bor i Småland men mina köpare bor väldigt utspritt i Sverige. Har även någon i Tyskland och Tjeckien så inget är omöjligt :-D
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
okej, tack så jätte mycket ! :D men hur löser man avståndet ? vad brukar oftast ske när de e långt mellan säljare och köpare? :)
// P&K Alexandra
Där finns transporthjälps grupper på facebook, sen finns det djurtransport.ifokus där man kan söka transporthjälp
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Först letar man ju upp en transportör. Man kan annonsera här på iFokus tex. Det finns en sajt här som heter djurtransport i fokus. Det finns även ett par grupper på facebook där djurägare som är ute och åker erbjuder sin hjälp. Oftast får man betala en hundralapp till den som transporterar för besväret.
Man kommer överrens om tid och plats man hämtar sitt djur. Det är så klart viktigt att man håller tider osv så man inte sinkar den som åker.
Hamstern åker för det mesta i en godislåda jag gör ventilationshål. I lådan har hamstern med sig lite mat och gurka ifall den blir törstig.
Nackdelen är ju att man får välja sin/sina hamstrar på bild och inte får träffa uppfödaren. Men jag som bor lite illa till får oftast göra så här när jag tex köper avelshamstrar. Har gått bra alla gånger :-)
Hälsningar
/Emma Öhr
Jaha okej, så det är så det går till asså :) haha ! intressant ;)
// P&K Alexandra
Ja det är rätt fantastiskt egentligen! Det finns ett stort nätverk av hjälpsamma djurägare!
Hälsningar
/Emma Öhr

Sen bör man kolla upp den som transporterar också. Se ifall den kört innan och ifall allting funkat där.
Jag har skickat jättemycket både hamstrar och möss med olika människor och jag har aldrig någonsin stött på problem. Men det finns ju tyvärr andra som haft otur.
Och nu när jag ska hitta transport för en chinchilla för 2500kr blev jag helt plötligt väldigt nojjig känner jag. Då vill jag verkligen ha någon som jag vet att jag kan lita på.
Men under de åren jag har skickat, och för den delen fått hem djur via hjälpsamma människor så har jag aldrig någonsin haft problem.

#9 Vad är det för typ av folk vissa har oturen att stöta på menar du?
Mvh Ellenfyrkant

#10 Folk som kräver mer betalt än vad de sagt från början.
Jag kom på att jag visst har råkat illa ut en gång. Det har jag glömt.
Jag hade en chinchilla som skulle från Skåne hem till mig i Göteborg. Det var en kille som jag inte kände som skulle hämta hos en familj. Jag hade tingat en månad innan men inte hittat transport.
Familjen är hemma på kvällen och väntar men det kom aldrig nån. Jag ringde, ingen svarade, jag mailade, ingen svarade. Fick ett mail tre dagara senare att något "hade hänt" så han kunde inte åka.
Så kan man ju råka illa ut.
Sen just nu med denna chillan så blev jag lite nervös att någon t.ex skulle öppna burren för att titta närmare och hon rymde på motorvägen nånstans:(
Det kan ju hähda saker.
Var en som skrev på fb alldeles nyss om problem hon hade haft med en tjej som skulle köra en hund.
Ja, här finns ju jag då! Har som sagt börjat föda upp precis nu och fick min första kull nu i december. Kommer dra igång aveln mer och mer detta året och ta kullar regelbundet. Har förmodligen dock ett litet uppehåll fram tills mars-april. Men du är gärna välkommen att kika in på min hemsida om du skulle vilja det! www.solstjarnans.weebly.com
MVH Wilma