Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1296 ggr
Hamsterlycka
0

Behöver råd ang Lucy

Det är så att en av mina hamstrar, Lucy, har en missbildning i urinröret som gör att hennes mage svullnar upp jättemycket. Hon har även lagt på sig väldigt, väldigt mycket i vikt och väger nästan 260g. Eftersom det är ärvbart så kan jag inte ta kull på henne heller, vilket är väldigt synd då hon är så himla fin. Jag ser verkligen att hon besväras av "handikappet", hon har svårt att röra sig runt i buren och jag har blivit tvungen att såga upp hålet på hennes hus då hon inte kom in i det.

Hon är född i maj, och jag märkte redan när hon kom hem att något var på tok, trodde först att det var bebisar men så var det inte. Så då antog jag att hon bara var tjock, hade varit och känt på magen flera gånger och märkte inte att hon hade ont eller liknande, så jag avvaktade.

Någon gång i november/december så tyckte jag att det fick räcka, jag såg verkligen hur stor hon var om magen. Trodde att det var tumörer och var nästan helt 100% säker på att hon skulle få somna in, så jag var beredd på det värsta. Så jag for in till veterinären, som klämde på hennes mage, och märkte att den "sviktade" alldeles för mycket för att vara tumörer, så hon sa att det troligen var en missbildning, men att jag skulle komma in igen om jag märkte att hon hade ont, om det blev väldigt hårt och slutade svikta. 

Blev ganska mycket text, men nu till min fråga. Jag är väldigt oviss vad jag tycker är rätt och fel i dethär läget. Jag ser verkligen att hon besväras av att ha det såhär, och jag tycker hon äter ganska dåligt. Får jättedåligt samvete när jag ska vara med henne och ser hennes enorma mage, även om jag gjort allt i min makt för att göra det bättre. Vet inte om jag tycker det är rätt eller fel att låta henne ha det såhär, eller om det rätta är att låta henne somna in. Behöver råd! :(

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Frosstis
0

Nej vad tråkigt, ger dig allt mitt stöd Kyss

annakarin_li
0

Vilken hemsk situation! Vet inte om jag kan råda dig. Om du ser att hon lider måste du ju göra det som känns mest rätt för henne och dig. Ger dig allt mitt stöd!

jossa5
0

Det är inte lätt när det är sådär, men om hon lider och har besvär av sin mage, så är det ju för hennes skull bäst att låta henne somna in.
Du får ju komma ihåg att du som ägare har ett ansvar att se till att hon mår bra, och kan hon inte må bra så måste man ta det beslutet som gör att hon inte lider.

Skickar lite styrkekramar till dig!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Hamsterlycka
0

#1 Tack finis!

#2 Tack så mycket.

#3 Ja, jag förstår det. Men det är ju inte så att hon som.. "lider". Det är väldigt svårt att förklara. Obestämd
Tacktack!

Gerro
0

Som dom andra säger, om hon lider eller besväras av magen så vore det kanske snällast om hon får somna in. Men du har iaf mitt fulla stöd!
Men gör det som känns rätt för dig & lilla Lucy.
Skickar några styrke kramar<3

Roonja
1

Åh. :( Håller med, ser du att hon lider för mycket, då är nog avlivning det ända rätta.. Skickar en massa styrkekramar och allt mitt stöd till dig bästaste! <3

jossa5
0

#4 Näe, jag tror jag förstår. Det är mest besvärligt, fast hon har inte ont?
Skickar massor av stöd!

Mvh,

Hamsterlycka
0

#5 Tack så mycket! #6 Tack så mycket finaste du! <3 #7 Precis så. Nej hon har inte ont, man får känna henne över magen utan att hon markerar eller bryr sig. Så det är iallafall skönt att veta att hon inte har ont. Tack!

Hamsterlycka
0

Någon? :(

jossa5
0

Jag tror att det bara är du som kan bestämma nu. Är hennes mage till mycket besvär?
Hur äter hon? Är det fortfarande inte som vanligt? Dricker hon som vanligt?

Inte för att vara pessimistisk eller så, men det är ju värt att komma ihåg att små djur inte visar lika mycket om det gör ont, då dom är bytesdjur i det vilda. Jag vet inte hur mycket av det dom har med sig numera.

Mvh,

Hamsterlycka
0

Ja, såklart, men vill ha något att gå på då jag är helt ställd, vet inte alls hur jag ska göra.
Hon äter och dricker (tror iallafall att hon dricker, man brukar ju inte se det.)

Ja, men de brukar markera med nånting (bita eller puffa med nosen, eller åtminståne "vända sig om") om de har ont i magen. Om man klämmer/känner över den vill säga.