Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1282 ggr
AJEriksson
0

Köpa hamster

Hejsan!

Nu är det så att jag ska köpa en hamster, precis som rubriken säger ;)

Jag har haft en hamster för flera flera år sedan, så min fråga till er blir då om jag borde skaffa en smådjurstransport att ta med när jag åker till djuraffären eller fixar dom i affären något jag kan ta med han/hon i? :)

P&K tacksam för svar :)

// P&K Alexandra

Elsa
1

Nu tänker jag inte rabbla upp allt som alla andra brukar göra att man ska ha två hamstrar, man ska inte köpa från djuraffärer osvosv.. tänker bara svara på frågan din.

När du köper din/a hamster så får du hen i en kartong, alltså behöver du inte ta med eller köpa något :)

pixielutt
1

Vi fick våra små i en lagom stor kartong :)

/ M

annakarin_li
0

# 1 Antar att du menar 2 dvärghamstrar och att guldhamster ska vara ensamma ;-) Jag hade med mig transportbur, fick ingen låda med mig från djuraffären.

jossa5
1

Kan inte säga så mycket om just din bok, men alla böcker har väl några saker som stämmer, och sen en del som inte stämmer.

Men du har ju hittat hit, och är det något du undrar över, så går det oftast väldigt fort om man ställer en fråga här. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Roonja
3

#4 Jag har läst boken, och den stämmer ju verkligen inte fullt ut. :P

Att köpa från djuraffär är verkligen ingen bra ide. De kommer oftast från grossister som massavlar och så är hamstrarna oftast inte tama och man vet ingenting om bakrunden.

Köper du från uppfödare så får du en snäll hamster, som du känner till bakrunden på. Och oftast livslång hjälp av uppfödaren. :)

vart bor du? Det kanske finns någon uppfödare i närheten av där du bor? :)

AJEriksson
0

Tack för svaren :) jag bor i göteborg ! Vet du någon bra uppfödare, antingen i göteborg eller precis utanför? :) eller om du vet vart jag lättast söker upp en uppfödare :) Köpte nämligen min förra i en djuraffär, och det blev jätte bra! Men jag har haft funderingar på att kanske skaffa två stycken att ha tillsammans. Och då har jag hört att det bästa är att ha två från samma kull, vilket låter rätt logiskt :)

// P&K Alexandra

nakuta
0

Louise (lojs på forumet) finns i Varberg, hon kanske har någon  (Guldhamster)

Men ska du ha 2 ihopa, så ska du ha dvärgar, och inte guldar, så du inte köper 2 Guldar då de ska bo själva

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

AJEriksson
0

Tack, jo de hade jag koll på att guldhamstrar inte ska vara tillsammans, i vart fall så har jag läst de ! haha

Vill gärna ha två, dvärghamstrar då, hanar. Micke och Molle, hade varit kul att få döpa dom till det. Disney freak som jag är haha

// P&K Alexandra

AJEriksson
0

ska skapa en till tråd, och se om fler vet någon som säljer :)
Men ni får gärna fortsätta skriva här om ni vet någon ;)

// P&K Alexandra

pixielutt
0

#6 Vi köpte båda våra från djuraffär och den ena är supertam och den andra är på god väg att bli väldigt tam. Så jag ser inget fel i att köpa från djuraffär.

/ M

jossa5
1

#11 Min första hamster är med från djuraffär,och hon är jättego. Men nackdelen med att köpa från djuraffär, är att du stödjer grossisterna, där dom inte alla gånger har koll på vad dom gör.

Många hamstrar från djuraffär är ju inte lika trevliga som våra, och slåss och har sig om man försöker sätta ihop dom. Sen vet man ju inte helt 100% om man får en renrasig vintervit, eller om det är en Hybrid.

Men som både du och jag märkt, alla hampisar är inte dåliga bara för dom kommer från djuraffär.

Mvh,

AJEriksson
0

jag har en fråga, om Hybrid. Är det något speciellt som kan vara jätte fel med hamstern om det är en Hybrid? eller är det bara att den inte är renrasig?

// P&K Alexandra

jossa5
1

Jag tror det mest har att göra med att den inte är renrasig, så man kanske inte vill avla på dom.
Sen då det är en korsning mellan Campbells och Vintervit, så kanske det är så att den har större risk för diabetes, då Campbells har problem med just det. Dock brukar det visa sig ganska tidigt, men inte alltid.

Mvh,

Scorpio97
2

#13 Dels är det ju att hamstern inte har stamtavla, du vet inte vilka djur som finns längre bak i släkträdet - och därför heller inte eventuella sjukdomar. Sen är hybrider väldigt svåra att kunna få att bo med en kompis, eftersom man inte vet vilken art dom är mest som, vintervit eller campells. Uppfödarna vill ju också gärna ha sina linjer rena från hybrider.

//Jessie

AJEriksson
0

Tack :)

// P&K Alexandra