Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 800 ggr
Cafesinner
0

Orolig:(

Det kan hända att jag bara är nojjig hönsmamma men… ville ändå få lite respons på situationen.
Yuki nös igår kväll och jag tänkte inte mycket på de för så är det ibland.. typ för att han tvättar sig etc.
Idag när jag tog upp honom på kvällen tyckte jag han var väldigt varm och min vän sade "mjaa lite kanske..", samt att han kännts väldigt seg i sina rörelser. Tänkte att okej han kanske bara är trött?
Men nu när han kom ut för att äta så var ena ögat klibbigt vilket aldrig har hänt förut. Han samlade lite mat och gick in i huset… där han nu ligger och nyser jättemycket! :(

Är han förkyld? D: Tänker lägga värmemattan under akvariet där han har huset… och mat äter han med god aptit, och vatten har han.. kan jag göra något mer? *uuh* D:

Fiffi09
0

Hej!

Jag hade också blivit orolig! Tycker att du ska ringa veterinären imorn och be att få antibiotika. Som du säkert vet så är förskylning farligt för en hamster. Det kan förståss vara inget alls också men om han fortfarande nyser imorn så tycker jag du ska ringa vetten.

Håller tummarna!

Frosstis
0

Åk dock inte till veterinären i onödan, det är stressigt för hamstern. Försök bota det själv, ge honom massa bäddmaterial och lugn och ro. Ögat kanske var klibbigt för han var trött, försök ta bort det med en bomullstuss och vatten, ev koksaltlösning.

Cafesinner
0

Veterinär tänker jag definitivt inte blanda in. Att ge antibiotika i onödan leder till resistens vilket är farligt. 
Tog bort ögonkladdet direkt, och han har lugnt och varmt.. hoppas på det bästa då:/

Twisted_T
0

Jag säger som #2 En vanlig förkylning går att bota hemma. I alla fall försöka bota den. Massor av bäddmaterial, se till att hålla han borta från drag,man kan ge lite varmare vatten än vanligt och mat med (inte för varmt dock utan lite över den vanliga temperaturen) man kan ju göra gröt eller välling. Och såklart, inte pussa på han när du är förkyld :)

Att åka till veterinär för en förkylning leder till stress och det är kallt ute, att utsätta en förkyld hamster för kyla och drag är ju ganska onödigt så länge den inte verkligen behöver det.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Cafesinner
0

Är människorförkylningar en zonoos menar du?

FiffiLiina
0

Tycker de andra gett bra svar men jag har ett till tips och det är att ge grönsaker då han är förkyld. Såklart annars också men det är bra då de är förkylda då det är mycket vitaminer i.

MVH FiffiLiina

Twisted_T
0

#5 Yes det är en zoonos. Så absolut inga pussar om du känner dig förkyld, inte heller för mycket gos osv. Det kan vara bra att låta bli att pilla för mycket med hamstern om man är förkyld. Självklart skall den få komma ut och springa osv.

#6 Ja självklart :) Mer näringrika grönsaker är ju bra att ge.

// Linn

Cafesinner
0

Underligt eftersom det inte tagits upp under våra djursjukvårdslektioner. Däremot har läraren (som jobbat som veterinär i många år) sagt att det inte smittar mellan smådjur och människor.. däremot har hon tagit upp tex ögoninflammation hos hund och sådant vilket kan smitta.. vad jag kmr ihåg?

Jo grönsaker får han varje dag:)

Twisted_T
0

#8 Ok. Nej jag har ju inte pluggat djurvårdslinje eller så. Jag har bara läst det på HIF på flera håll :)

// Linn

Cafesinner
1

Ska fråga nästa gång jag har läraren:)

Twisted_T
0

#10 Gör det. Uppdatera gärna om vad som sagts :)

// Linn

Fiffi09
0

Förskylning smittar inte mellan människa och djur och man blir inte resistent av att använda antibiotika en gång.

Sen sa jag RING vetten OM han forsätter nysa imorn.

Twisted_T
0

#12 Antibiotika brukar de ge om det är en långvarig förkylning som inte ger sig och är ganska kraftig eller vid lunginflammation vad jag förstått det som. Ingen idé att låta hamstern ta det om man kan lösa det hemma.

// Linn