Vanvårdad hamster behöver råd?
Hej,
Har tagit över 2 st vintervita dvärghamstrar som varit vanvårdade av små barn, dem har verkligen skrämmt livet ur stackarna, jag själv har ej så mycket erfarenhet av dvärghamstrar och behöver lite råd hur jag ska gå till väga?
Dem bor tillsamans men den ena av dem gnäller när den andra kommer nära den, den lägger sig på rygg och gnäller, men ibland så kan dem mysa ihop utan problem?, dem har 2 st hus men dem vill bara vara i ett av husen, när den vita sover där som är mer undergiven så gnäller den och piper när den andra som är lite mera dominant kommer in.
Nu undrar jag hur jag ska få dem tama, dem är bokstavligen livrädda, kommer man när buren så får dem panik och springer runt och skriker , jag vill inte vara för närgången så jag försöker bara röra buren när jag ska byta mat och vatten men jag vet inte hur jag ska få dem att lita på mig?
Behöver verkligen alla råd jag kan få då jag inte är så hamster van men jag tycker så synd om stackarna då dem blivit vanvårdade och skrämda.
Prata med dom mycket, så dom vet att du är där. Och när dom inte längre har panik bara för att du är nära dom så kan du ju försiktigt stoppa ner din hand i buren, så att dom får se att du är ofarlig.
Det kommer nog ta tid om dom är så rädda, men ha bara tålamod så kommer dom förhoppningsvis bli bra! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Hej igen,
Har nu låtit dem vara ifred en ganska lång tid för att låta dem lugna sig men dem är fortfaranda lika vetskrämda när man kommer nära, vad göra?? Hur bra minne har en dvärghamster? Är detta nått dem bär med sig hela tiden eller glömmer dem bort detta efter ett tag?
Har även pratat mycket med dem för att få dem att vänja sig men det hjälper inte, är dem ute och man kommer nära så springer dem iväg och typ skriker, tycker så synd om stackarna.
Jag tror du ska hantera dom och prata med dom.När du tar upp dom så ignorera om dom nyper till och jaga dom inte fort i buren utan lugnt och prata med dom.Så dom vänjer sig.
Har försökt men dem är vetskrämda så fort jag kommer nära, har försökt att prata med dem och ha min hand i buren så dem får komma fram men dem skriker bara och får panik så fort man är i närheten, vågar inte ta upp dem har försökt en gång försiktigt men dem är jätterädda och bara skriker och försöker fly ifrån mig, jag jagar inte runt dem utan har bara handen i buren.
Tänkte först att låta dem vara några veckor så dem lugnar ner sig men det har ej hjälpt.
Mitt råd är ju att bara fortsätta.Alltså kanske inte göra något i onödan men att helt enkelt strunt i att dom är rädda när du tar i dom så länge du själv inte blir spänd.
Jag vet inte riktigt om sånt här, men du kan kanske testa att lägga en använd tröja i buren så de får känna din lukt ett tag.
Hur länge har du låtit dom vara? Testa att låta dom vara med tröjan 2-4 dagar kanske, sen kan du ta en luvtröja (en som inte är nytvättad utan som luktar som du) och ha den bak och fram, så kan du lägga dom i luvan. Så dom är vid din hals typ, stoppa in dom där och stäng igen lite luvan så det blir mörkt och gott. Så kan du gå runt med dom där och försöka att dom inte ska bli rädda.
Hoppas det löser sig ♥
Att vara för på brukar ha motsatt effekt men fortsätt att prata med dom och ge dom mat och vatten som vanligt. Du kan ju ge dom nån gurkbit också precis utanför huset efter att du varit i buren och tar dom den även om de tar sin tid så är de ett gott tecken =) du får ta det steg för steg så att dom själva inser att du inte är farlig, de handlar om tillit och som de verkar just nu har dom ingen tillit alls för människor =/
Och som #6 skriver att ha en tröja i buren kan va en dåliog ide då hamstrar kan bita sönder dom och använda som bäddmaterial^^ även att gå runt med dom i en tröja du har på dig kan va dumt för dom kan drabbas av panik och då ramla ur tröjan och skada sig.. =/ Hamstrar tål inte höjder!
#7 Varför var det en dålig ide? Har man dom i luvan så kan dom ju inte hoppa ner, dom kan ju knappast klättra upp för tyget heller om du inte sitter lutad bakåt.
#8 Jag förstår va du mena med det men dom kan fortfarande komma ut om man har otur och som de låter som hon har beskrivit hamstrarna så skulle dom bli mer stressade av detta. Hamstrarna kan klättra även om dom inte är som möss och råttor och dvärghamstrar som är så snabba skulle lätt kunna få ett "språngryck" och på de sättet ta sig ur så jag skulle inte rekommendera detta för någon som inte är hamster van. Och att tvinga ut så rädda hamstrar lär inte förbättra läget heller.. Fast du hade ett bra tips om att dom ska vänja sig vid hennes doft och den fastnar lätt i bottenmaterialet om man bara håller på lite med handen i det =)
Ska försöka ett tag till annars måste jag nog skänka bort dem till en mera hamstervan person som kan ta hand om dem då jag tyvärr saknar erfarenhet av hamstrar, tyckte bara synd om dem och ville ta hand om dem.