Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1724 ggr
Flöffo
2

(inget för känsliga!) Avliva hamster.

Hej! Det har hänt en hemsk olycka här hemma, på något sett har min ena guldhamsterhona på 2 mån rymt och klättrat på gardinen, jag märkte henne först när hon ramlade ner med ett brak! Nu kan hon inte röra sig, verkar ha väldigt, väldigt ont då hon skriker(!) till ibland, antar att hon brytit ryggen och det är två timmar till närmaste (öppna) veterinär! Jag känner att det snällaste mot henne måste vara att akutavliva, men vad är det humanaste sättet? Att nocka henne med en hammare eller liknande undviker jag helst då jag inte vill ha henne som en röra av blod och päls… Att bryta nacken måste väl vara det humanaste så man slipper blod osv? Hur i så fall gör man det korrekt, gör man som på en fisk och böjer huvudet snabbt och hårt bakåt? Hoppas tråden inte ses som stötande då jag verkligen älskar min lilla tjeja och att se henne så här för mig att må riktigt dåligt!

-------------

Det är inte min hamster (eller text) men skulle vara väldigt tacksam om ni svarade.

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3521973&p=0#lastpost

//Flöffo

jossa5
0

Har skickat ett PM, då det inte är något man skriver hur som helst. :/

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Cafesinner
0

Ta tag i ett bakben och dunka hårt några gånger mot kanten av en bänkskiva. När det kommer urin ur blåsan är den död.

Frosstis
0

#2 Nejmen usch vad hemskt! Kan man verkligen göra så? Då dör den väl inte direkt (dunka hårt några gånger), ska inte avlivning vara smärtfritt?

Sara1214
0

#3 håller med! Det låter hemskt…

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Hamsterlycka
3

Låter väldigt hemskt det du skrev, #2. 

**Tycker även att alla som vill säga någon "metod" borde skicka ett PM, finns flera yngre medlemmar här som säkert skulle kunna halka in. Och även jag tycker att det är riktigt obehagligt att läsa.

Gråter**

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Cafesinner
0

De knäcker nacken väldigt fort. Snabbare än om man försöker bryta den "för hand". Det är så man gör med möss bla.
Att somna in hos veterinären hade jag dock som privatägare föredragit. Men vill man göra det själv så.

Flöffo
0

#5 Tycker jag med , är själv 12 år och väldigt djur kär.

Men jag tycker det är bättre att avliva djur på det snabbaste och mest smärt fria sättet.Djur förtjänar inte att lida.Själv skulle jag aldrig klara att döda ett djur , men tjejen vars hamster detta handlar om vill verkligen sin hamsters bästa!

Jag har avlivat en hamster hos veterinär och vet att det tar ungefär 2 minuters (minst) lidande innan hamstern somnar in.Lider den mycket tycker jag det är bättre att avliva fort.

//Flöffo

Zvintos
0

En avlivning i mina ögon, om den görs hemma, ska gå snabbt och vara så smärtfri som möjligt. Att behöva slå djuret mot något mer än en gång, anser jag inte räknas som det. Problemet med att avliva hemma om man inte gjort det tidigare, är att man kan råka göra fel (ex om man tvivlar) och på så sätt orsaka ytterligare lidande. Det bästa är om man får tag på någon i närheten som är lite mer van på den punkten, för djurets bästa. Sen bör man veta vilka sätt att avliva som är lagliga och inte, vilket står i L22. Främst från sidan 20 och framåt.

När jag avlivat hemma så är det enklaste att slå ett välriktat slag i bakhuvudet. Ett enda hårt slag är det som krävs om man vet hur man gör och hamstern är borta på ett par sekunder. Men, jag står fast vid att man bör ha fått det visat av någon som vet vad den pysslar med, innan man gör det själv hemma. Har man inget annat val och inte får tag på någon som kan, ja då är det en annan femma.

Flöffo
0

#8 Ja , jag håller med dig.Har länkat tråden till hen nu så får se vad hon säger.Jag har ingen aning.

Det är hon som vet vad som är bäst och hon som bestämmer , inte jag.Jag försöker bara hjälpa till. :)

//Flöffo

Frosstis
4

Stackars lilla hamstern.. inlägget är skrivet runt 12 och nu är klockan över 18.. :'( Hon kunde ju lika gärna åkt in till veterinären som ligger 2 timmar bort än att den får ligga och lida i över 6 timmar..

Flöffo
0

#10 Somsagt , inte mitt val…Har sagt samma till henne förut.Hon har inte uppdaterat sen jag skrev denna tråden så hon kanske åkte in.

//Flöffo

Frosstis
0

#11 Nej jag vet, ville bara säga ^^ hopaps hon åkte in!

UlrikaD
0

Läste precis att hamstern är död nu.

Sara1214
0

#13Okej :( men hur gjorde hon då? Åka hon in till vetten? Eller gjorde det hemma?:(

Frosstis
0

#14 Läs i länken som violet-pets länkade i #0 :)

Flöffo
1

Citat från tråden:

Hej!

Anledningen till att jag inte åkte till vetten var för att de stänger sjukt tidigt nu på helgen, så jag skulle inte hunnit innan det stängde, det skulle tagit riktigt lång tid då det är kraftig snöfall och riktigt halt här också, dåligt plogade vägar då jag bor på landet…

Men hamstern är död nu, hon dog för några timmar sedan har bara inte haft ork att uppdatera, och det skedde smärtfritt då jag fick hjälp av en mer kunnig som knäckte nacken på henne, vet dock inte hur.

Känns hemskt att det skulle sluta såhär, och att hon skulle få ett så kort liv.
Mår rätt dåligt, men det känns bra att hon ej har ont längre.

tack för all hjälp!

//Flöffo

Sara1214
0

Såg det nu:( bra att det gick snabbt och smärtfritt i alla fall. Och att hon slapp lida länge :/