Tips ang parning
Hej Jag har en hona som jag försöker para med en lånad hane. Han bor här under tiden, och jag har lite frågor till er som gjort detta förr. Har låtit dom träffas en stund varje kväll tre kvällar i rad nu. Han är i en hage, och hon utanför (i koppel). Har dock svårt att avgöra om dom visar intresse för varandra eller inte, hur ser man det? Ingen av dom verkar speciellt intresserad av den andre. Ibland står dom på varsin sida gallret och nosar på varandra, inget mer. Släppte ner henne i hagen (med kopplet på) en kväll, då "brottades" dom lite och sen var det nån av dom som pep till så jag tog ur henne… Hur ska jag veta om hon är brunstig? Ställer honan alltid upp sig med svansen upp, eller finns det andra tecken jag kan se?
Honan brukar lukta lite speciellt, en väldigt "frän" doft som märks tydligt. Sedan brukar hon ställa sig stilla med svansen upp om man stryker henne över ryggen och rumpan.
Om jag vore du så skulle jag prova olika tider på kvällen/ natten för att hitta "högbrunsten" hos honan. Ibland kan man behöva "vaka" hela natten för att hitta högbrunsten. Suck, dessa guldishonor är verkligen jobbiga ibland!:P
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Tack för svar! Innan jag tog hit hanen provade jag att klappa henne på rumpan i flera veckor utan att hon ställde sig… Tänkte det skulle gå bättre när hanen kom ;) Har märkt att hon luktar illa ibland, lite som leverpastej om ni förstår. Undrade om det var brunst, men trodde tillslut att det var av "stress" (ofta när jag råkade väcka henne för att göra rent buren luktade hon ofta så). Inga andra tecken jag kan leta efter när jag har dom ära varandra? Vågar jag sätta ihop dom ändå? Så rädd att hon ska bita honom, det är ju nye min hane :)
Förresten, glömde säga att honan brunstar var 4:e dag! Sen är det inte alltid man känner på lukten. Men de flesta honorna så känner man på lukten att dom brunstar. Och att dom står stilla med svansen upp då man stryker dom över ryggen/rumpan:) Om du märker att honan brunstar, så sätt ihop hamstrarna på en neutral yta, tex ett bord, i badkaret eller liknande. Och såklart ska man sära på dom om det blir slagsmål. Ett smart tips är att använda vantar då man särar på dom. Ett tecken du kan leta efter är om hanen börjar tvätta honan, då betyder det oftast att honan brunstar.
Hoppas detta gjorde dig lite klokare, annars är det bara fråga om du vill veta något mer!:)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥