Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 15129 ggr
dillis
2

Ny hamster/Den sover hela tiden HJÄLP!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har nyss skaffat en hamster.Köpte den i djuraffären och där sa dem att den var helt frisk och den är född den 14 augusti så den är ju inte så gammal heller.

Men nu är det så här att min hamster sover dynget runt och den äter ingentiing.Kan det vara så för att den har skaffat sig en nytt hem. eller vad snälla jag behöver er hjälp!

MVH : Dilan

Dillis

Roxie
0

Hur länge har du haft "den"?

// Sofia

dillis
0

jag har haft den i 2 dagar

Roxie
0

Han/hon kanske behöver lite tid att göra sig hemmastadd.

// Sofia

dillis
1

Kanske..men hur känge klarar sig en hamster utan vatten och mat för jag fyller ju med färskt vatten hela tiden och mat.Men den varken dricker eller äter.den har liksom grävt in sig i spån

Royalz
1

Byter man vatten varje dag ser man inte att hamstern har druckit något :) Då en hamster inte dricker alls mycket.

bblomquist
0

är du säker på att den inte hoppar runt när du sover? :)

dillis
3

tack royalz går det bra och byta efter 3 dagar eller alldeles för sent?

dillis
1

det tror jag inte att den gör för jag har den på en stor nattduksbord och då kanske man skulle  höraObestämd

Roxie
0

Har du ens sett att den rör sig? har han/hon varit uppe överhuvudtaget?

// Sofia

dillis
0

det är väll när jag lägger in handen. och han rör sig lite men inte annars:)

Tazzar
0

#8 Sätt ut lite pappersremsor och mat bland bottenmaterialet, så ser du nästa dag om det är borta och hamstern tagit in det i boet/alternativt har flyttat plats någon cm när hamstern har gått omkring.

Om vattnet inte verkar minska i flaskan, kolla så att vattnet verkligen kommer ut från pipen så att det inte är stop.

Ger du någon tilläggsmat? Ge en klick gröt eller liknande och sätt i en skål utanför boet. Då brukar man kunna se på morgonen nästa dag om det gropar i gröten efter att hamstern har ätit eller trampat i det.

dillis
0

tack!!! JÄTTE BRA TIPS….JAG SKA PROVA DET :) MEN? vad händer om han har tagit in remsorna i boet?..förresten går det att ge dem fil?

Tazzar
0

#12 Glömde skriva "pappersremsor av toapapper/hushållspapper" så tillägger det.

Tar han in dem i boet så kan det hända två saker:

1, Han får mer bomaterial att ha i sitt bo och bygga/bädda med
2, Du får veta att han har varit vaken Flört

dillis
0

tack så mycket TAZZAR!! jag undrar en grej kan det vara möligt att den är med ungar?

dillis
1

putt? några fler förslag nu när jag la in remsorna så händer inget ??….hon äter inget heller. jag la fram sallad fast hon nosade på den, men sen så åt hon inte det Gråter jag är så förvirrad jag vill att den ska må bra

Roxie
1

Har du haft henne utanför buren nånting?

// Sofia

dillis
0

ja det har jag:)

Tazzar
0

#15 Meningen med det jag sa ovan är att hamstrar är nattdjur, dvs sover på dagen (när vi människor är "programmerade" att vara vakna), och är vakna på natten.

Så om du lägger in mat och lite papper i buren på kvällen så kan du sedan titta på morgonen därefter om det ser ut som om hon har varit vaken och pysslat med det du lagt in.

#12 Fil och även yoghurt går bra att ge, så länge det inte innehåller för mycket socker, eller citrus- och stenfrukter som kan bli farligt.

#17 Hur beter hon sig utanför buren?

dillis
0

#18hon är rätt så busig eller vill bara gömma sig hela tiden (i buren med):) ok ska kolla imorgon bitti om nåt har hänt ..men kan det vara så att hon är dräktig

Roxie
0

#19 varför tror du att hon skulle vara dräktig? Nån speciell anledning?

// Sofia

dillis
0

#20 ja för att hennes bo är jätte stor!och jag vill inte ha fler hamstrar;)

[iurochskur]
0

Vart bor du? Kanske någon kan hjälpa dig kolla på henne?

Om hon nu är dräktig och du inte vill ha flera hamstrar kanske någon kan hjälpa dig att ta henne ett tag tills ungarna är lev.klara? Ett alternativ om man vill behålla honan.

dillis
0

#22 jag bor i hallsberg (örebro)…skulle nog vara bra men om det nu skulle vara så att hon är dräktig så skulle jag ändå behålla dem och sen kanske sälja dem när de är stora nog

[iurochskur]
0

Oki, då är mitt tips att läsa på om hur man sköter om en dräktig hona och sedan hur det är under uppväxt m.m-

Lycka till!

dillis
0

#24 tack så mycket!

[iurochskur]
0

Vill du ha hjälp sen med könsbestämning senare så åker jag ju förbi Örebro ca 1 gång i månaden. Bara hojta till då…

BMEXX
0

Absolut inget expert råd men ta upp henne och ge henne ost, frukt eller något lite då och då? (fast det kanske du redan gör) hon kanske bara är osäker/rädd och därför hon gömmer sig!?

Min hamster var inte så värst social i början heller men hade upp han och lät han springa runt i soffan m.m och efter det så var han mer sällskaplig (även om han tycker om att sova mkt och länge forfarande).

Men det låter inte så jättebra att hon inte ens verkar vara upp på natten, hoppas det inte är något allvarligt. Håller tummarna på att det bara är något tillfälligt.

// Pabblo

dillis
0

YES!:D

idag på morgonen när jag då skulle gå och kolla hamstern så hade han druckit mycket vatten och mat ….och remsorna va inne i boet :) plus att på natten hörde jag att hon sprang inne  i hjulet:)

Royalz
0

Då är hon som normalt då :) Hon var nog bara inte riktigt hemmastadd.

julia_scrapi
0

dillis tror ej hon kommer få ungar men om hon har det vill jag gärna ha en :D

julia_scrapi
1

Tyst

det va inget märkte att inlägget var 4 år gammalt……..