Min hamster bits... Hårt!
Trodde att jag fått en snäll och lugn hamster (som ägaren sa) men nej nej, imorse bet hon mig så hårt att det började blöda väldigt mycket, och senare på dagen svullnade det upp rejält. Har vart och fått bandage, gör ont ända ut i handen.
Frågan är då vad som hände?
Hon stod vid gallret och tittade på mig, och när jag öppnade burgallret stod hon kvar. Sen gick hon fram till mig, så jag tänkte ta upp henne. Men helt plötsligt bet hon till! Och nu gjorde hon ansatts till att bita igen, då jag bara försökte klappa henne inne i buren. Vad kan jag göra för att få bort beteendet?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
När min ena hamster var ny hos oss hade hon också en dålig ovana att bitas, det gäller att inte bli rädd och dra undan handen hastigt (vilket är lättare sagt än gjort). Men när hon bet så blåste jag lätt på henne för de ska ogilla det. Nu bits hon aldrig, kan naffsa lite om jag luktar mat men då får jag ju skylla mig själv. Så testa att blåsa försiktigt på den när den biter :)
/ M
Kan hända att hon inte känner sig riktigt trygg med dig öm. Det tar tid, ha tålamod! Börja prata med henne (myyyycket) så hon lär känna din röst. Sedan kan du börja mata henne med godsaker ut handen. På så sätt får hon reda på att du bara kommer med godsaker och inte är farlig. Sedan kan du lägga mat i handen så hon går upp i den. Går hon inte det behöver du inte vara orolig. Fortsätt att mata henne ur handen så kommer hon nog komma upp i din hand. Efter ett tag stannar hon i din hand mycket längre än vad hon gjorde i början. När du känner att hon liter på dig så kan du lyfta ut henne när hon sitter i din han. Hoppas det hjälpte! Det kommer ta ett tag men ta det lugnt så kommer hon säkert lita på dig snart :)
MVH FiffiLiina
Jag klappar inte mina hamstrar förns de är handtama, då känner de igen min doft och vet att det inte är något farligt. Så vänta med att klappa din lilla tills den är handtam :)
/ M
Tack för hjälpen! Okej, ska handmata henne så ofta hon är vaken. Blåsa blir lite svårt för hon biter riktigt hårt, ska åka in till sjukan och få pencillin (stavas?) strax :s prata med henne blir inga problem, har långa konversationer med marsvinen ibland så ^^ Nu har jag även fixat så att en kompis kan hjälpa mig med henne, då hon är väldigt van vid marsvin :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Var beredd på att blåsa, om du sett att hon är på väg att bitas så var beredd så hon inte hinner bita tag riktigt.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus