Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 917 ggr
[Alva_Hamster]
0

Några tips?

Hej jag har en lite roboroviskisk dvärghamster fick henne för ungefär 4 månader sen,. Och jag tycker inte att jag har kunnat lära känna henne och jag har lite svårt med att ta upp henne men jag kan ju hålla henne uppe i handen i minst 10 sekunder men jag har ju läst att dom är såna. Men har ni några tips på vad jag kan göra för att lära känna henne mer, och få henne mer tam och kanske några tips på hur jag kan få upp henne. Jätte tacksam för svar!

Scorpio97
0

Jag har också robbar, två i nuläget (: Dom är tre, samt två år och dom stannar fortfarande inte i min hand längre än tio sekunder…

Jag har en väldigt stor hage, så när jag vill "gosa" med dom så sätter jag mig helt enkelt i den och så får dom klättra på mig om dom vill (: Oftast tycker dom det är roligare än att bara sitta i handen.

Sen vill robbar gärna vara två eller flera. (Mina två tål dock inte varandra, vilket är väldigt synd). Det är lag på att dvärghamstrar ska vara två och två, om det inte finns skäl för att hålla dom ensamma (sjukdom, agressivitet osv).

//Jessie

annakarin_li
1

Tror du bara kan fortsätta försöka. För mig tog det 1 år innan min guldhamster accepterar och sitter stilla i handen. Hon hoppar inte upp självmant i handen men det går och lyfta. Jag har pratat mkt med henne och låtit henne få klättra som hon vill på mig och sakta har hon tillåtit mig att jag får lyfta och kela med henne.

Scorpio97
1

Godis kan föresten också vara smart. Sen är det såklart viktigt att inte stressa hamstern. Man ska aldrig jaga den för då förlorar den snabbt tilliten för en och då kan det vara svårt att göra den tam.

Men prova att lägga något gott i handen och vänta tills hamstern självmant kryper upp. Upprepa några gånger per dag. När den verkar lugn så kan man långsamt höja handen. Verkar dne stressad - släpp ner den.

Sen är det som sagt lite svårare med robbar, speciellt om dom är från djuraffär. (:

//Jessie