Dvärghamster, avel.Färger.
Finns det några saker man bör tänka på gällande färger och teckningar på robbar,cambells och vintervita?
Te.x:
Man får inte para två sapphire pearl med varandra , säger vissa.
Jag vet att jag gör många trådar nu…
//Flöffo
- Redigerat 2021-06-06 11:19 av Herveaux
Skriver lite kort på mobilen. Mandarin + Mandarin bör man inte para. Teckningen är en dominant lethal gen. De ungar som ärver båda generna av föräldrarna dör och tillbakabildas i livmodern. Om eller vilka konsekvenser det kan ha vet man väl inte. Samma sak säger en del händer om man parar Pearl med Pearl. Andra säger att inget händer om man parar Pearl med Pearl. Även infertilitet och fetma sägs kunna hänga ihop med det, men jag är tveksam. Vet många som parat Pearl med Pearl utan några problem eller mindre kullar. På hybrider o Campbells får man inte para vittecknat med varandra. Då får man blinda, tandlösa och vita ungar i kullen. Robbar vet jag inte.
Okej , tack för svaret!
//Flöffo
Putt.
//Flöffo

#1 Känner du till att några avkommor egter pearlxpearl blivitsterila?
Mvh Ellenfyrkant
Nej inte en enda. Kontakta gärna Mapilamis. Hon har nog erfarenhet av Pearl+Pearl parningar :-) Såg på ett utländskt forum att en del tror att det idag finns två olika Pearl-gener varav bara den ena ger problem med mindre kullar och sterilitet. De hävdade att de bara fått Pearl i såna kullar, men det är ingen vetenskaplig fakta. Det va vanliga uppfödare som skrev detta.
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning