Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 785 ggr
Laxxen
0

Sjukdom?

Är det ofta en guldhamster blir sjuk? vad får den för sjukdom då? 
och kostar det mycket att åka till vetrinären med hamstern?
Hur har det vart/är med era hamstrar har dom vart sjuka ofta och så eller har dom dött av åldern eller någon annan orsak. ?

Linda3046
1

Svårt att säga hur mycket veterinären kostar då det kan variera en del. Hos min veterinär kostar en undersökning minst 450kr men då ingår inte behandling och provtagningar. Avlivning kostar 150kr.

Men om man behöver åka in på en helg eller natt kan det antagligen bli mycket dyrare.

Generellt sätt brukar hamstrar vara väldigt friska och brukar mest bli sjuka när de är gamla enligt min erfarenhet. Om en gammal hamster blir sjuk väljer nog dom flesta att avliva, men det beror nog lite på hur lättbotad man tror sjukdommen är (kanske krävs det bara någon antibiotika kur?), hur stor chans hamstern har att överleva och hur länge man tror hamstern skulle kunna leva efter det.

Men man får vara beredd på att det kan kosta. Till och med en avlivning kan bli dyr om man behöver komma in på jourtid, säkert allt från 500-1000kr (och har man inte tillgång till bil kanske man tvingas ta taxi också)! Och en förkylning kan nog lätt kosta 800kr.

Frosstis
1

Min hamster var väldigt sjuk och avlivning kostade endast 30 kr, men det är en liten veterinär. Undersökning+avlivning på blå stjärnan skulle ha kostat nästan 800 kr, så det är ju väääldigt stor skillnad på vissa veterinärer!

han blev inte sjuk under sitt liv annars, förutom små förkyldningar som jag botade själv (borta från drag, massa toapapper som bomaterial, någorlunda mörkt och bara få ta det lugnt och sova). Man kan köpa antibiotika annars.

Laxxen
0

Tack, för vill så jätte gärna ha en hamster! Så jag tänkte om man måste va beredd på att den blir sjuk ofta. Men för er och många andra verkar de som dom inte blir det förns dom är äldre, eller inte alls! Och det låter ju bra, men ska ju såklart inte ta något förgivet! Det var mest min mamma som var orolig att det skulle kosta jätte mycket för en hamster att tas till veterinären pågrund av att det var ett sånt litet djur.men det var inte så farligt, alltså det var ju inte billigt men ändå inte så dyrt som jag trott, fast det varierar ju mellan olika veterinärer! Men tack iaf!

annakarin_li
0

Ett tips är att försäkra skrutten direkt hos Agria. Jag gjorde det efter ett veterinär besök som kostade 1000 kr. En försäkring för ett år kostar ca 300 kr och täcker ganska mycket om olyckan är framme.