Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 593 ggr
Ellenfyrkant
0

Ersättning lånad hane

Finns det någon tumregel för vad man betalar när man lånar någon annans hane för avel? Hur gör ni?

Mvh Ellenfyrkant

FiffiLiina
0

Jag tar en unge ur kullen eller pengarna av en unge (alltså 200 kr om ungen är reggad) :)

MVH FiffiLiina

Be-Bopz
0

Precis som ovan skriver, antingen tar man en unge ur kullen eller så betalar man vad personen brukar ta för sina hamstrar när de säljs :)

Ellenfyrkant
0

Om man lånat en hane och honan inte får några ungar ?

Samma summa till hanägaren? Omlån?

Mvh Ellenfyrkant

Be-Bopz
0

Om det inte blir några så skulle jag inte betala något, men sådant kan man bestämma innan. skriv ett kontrakt kanske?

UlrikaD
0

Det är ju någonting man kommer överens om sinsemellan. Det vanligaste är ju som sagt att man får en bebis tillbaka för att man lånat ut. Men man kanske inte är intresserad av nån av de bebisarna då brukar ju en liten summa pengar gälla istället.

Eller så känner man varandra som uppfödare och har det innestående till nån annan kull man är intresserad av.

Om det inte blir några bebisar så brukar det inte bli någon betalning. Men det är ju återigen någonting man får bestämma i förhand. Någon som lånar ut sin hane kanske vill ha 500kr och inte lämna ut någon bebis alls. Eller ha betalt även om det inte blir några bebisar osv. Det är ju olika.

Har bara lånat ut hane en gång och då ville jag ha en bebis tillbaka…som jag fick:)

Ellenfyrkant
0

Hur länge brukar ni låna?

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

Vanligast är väl någon vecka så man hittar brunsten och kan genomföra en parning.

Vildvittrans
0

Jag har lånat ut hane bara två gånger till samma person men va väl lite dumsnäll eftersom jag inte tog betalt annat än att få köpa en unge ur ena kullen för halva priset och då åkte jag o hämtade både hane o bebis själv :-P

Hädanefter blir det priset för en unge eller en unge samt att personen som lånar får stå för hämtning o lämning av hanen. Ungen kan jag hämta själv så klart. Är det någon jag inte känner särskilt väl kommer jag bara låna ut veckovis. Har det inte blivit parning inom en vecka kan man ju förlänga så klart.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning