Sky
Nu har det hänt lite tråkiga grejer här hemma :(
Vi misstänker att Sky har ätit upp sina ungar.
Jag kolla till henne igår och hon var hur stor som helst och fina bebisbulor och hon blöde lite så jag satte snabbt ner henne igen.
Nu på morgonen kolla jag till henne igen och hon var smalare(men har nog någoon bebis kvar, som ska ut) och blöde fortfarande, tyckte det va lite konstigt att hon fortfarande höll på och i boet låg inga bebisar.
Är det nåt jag ska göra som underlättar för henne ?
Brukar inte göra det om det blir missfall fast då brukar det gå väldigt snabbt tillskillnad från nu.
Hon verkar pigg och glad i övrigt, men som sagt är det nåt ni tycker jag ska göra ??
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Nån som vet ;)
Ha det bra !
Har hon någon bebis eller en moderkaka kvar är det bäst att snabbt åka till veterinär så hon får värkstimulerande medel. En hamsters förlossning tar normalt bara ett par timmar som mest. Nu verkar det ha gått betydligt längre tid och får hon inte ut det finns det tyvärr inte så mycket hopp för henne.
Hon kommer förmodligen också få antibiotika efteråt.
Jag själv har masserat ut en moderkaka men det krävs att man vet lite vad man gör och är väääldigt försiktig så man inte tar sönder något invärtes på hamstern så det är inget jag rekommenderar om andra möjligheter finns. Det va ett litet speciellt fall eftersom detta hände en helgdag och närmaste djursjukhus med akutintag hade så mycket att göra att de förvarnade om flera timmars väntetid och hänvisade vidare till Kalmar vilket ligger flera timmar bort. Hamstern va så trött och illa däran att hon inte hade klarat den resan. Men du bor ju lite bättre till vad det gäller djursjukhus så det är ju bra.
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
Hon mår ju bra i övrigt och jag känner inga ungar, det är bara lite blod runt slidan.
Vi ringde vet.
Dom sa att det inte fanns så mycket veterinärerna kan göra för att dom är så små och det bästa vi kunde göra är att låta henne va och ge henn lugn och ro, så vi sätter in lite ägg till henne, släcker och ger henn extra toapapper.
Ha det bra !