Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1492 ggr
sländanskaniner
0

Foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hamster äter en vanlig blandning som finns att köpa på djuraffärer.

Sånna där onyttiga med massa godis i.

Men jag hittar inget annat så det är det jag måste köpa.

Men nu tänkte jag fråga, vad i denna blandningen är bra och vad är inte bra?

Så jag i så fall kan ta bort det som inte är så bra.

Skulle även vara super om jag fick råd vad för mat jag kan köpa och var det finns.!

Frosstis
0

Du kan göra en egen mat, sök lite på sajten :) Finns även recept på råttor iFokus :)

luddtuss
0

Jag har inget svar att komma med till denna tråd utan puttar in ett par fler frågor istället. . . .

Om man nu inte vill/kan göra egen, vilken köpefröblandning är att rekommendera? Det finns ju så många olika, är ingen av dom okej?

Emmyz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köper hamstermat i lösvikt, "lyx-gnagarblandning utan pellets" tror jag det kallas. Försöker undvika den som är "färglad" utan väljer den med mycket frön i. Sedan så blandar jag detta med axa grynblandning, undulatmix och hundmat eller kattmat (torrfoder).

Om om jag köper färdig hamstermat i butik så köper jag alltid pelletsfri:) Jag brukar även kolla så att det inte innehåller så mycket röda, gröna eller oranga pluppar. Alltså inte så mycket "färgglada" saker i. Sen kollar jag så att det är en bra variation av frön osv:) Jag blandar alltid i kattmat/hundmat torrfoder i så att dom får protein.

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

sländanskaniner
0

# Okej, tack! Ska man inte ha pellets i? Eller varför är inte det bra?

Så jag kan blanda i lite katt torrfoder i?

Btw, vad heter de svart vita fröna?

Frosstis
0

De svart vita fröna är oskalade solrosfrön.

jossa5
0

#4 Dom svartvita fröna är solrosfrön. Dom finns även som helvita. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

sländanskaniner
0

Aha, men ska man ha pellets i ?

jossa5
0

Man kan ha pellets i. Nackdelen med pellets är väl att man inte vet vad som är i dom.

Jag ger själv min hamster en blandning från djuraffären, men hon är så kräsen och vägrar äta när jag försöker byta. Ska dock försöka igen och få bort blandningen, så man vet att hon får i sig bra saker. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Emmyz
0

#7 De flesta hamstrar äter inte pellets, utan petar bort dom, så jag själv anser det onödigt att köpa hamstermat med mycket pellets då mina endå inte äter det. Men jag tror absolut inte det är farligt att ha pellets i hamstermaten, kanske någon annan här inne som vet om pellets är farligt? De flesta gnagarblandningarna innehåller ju tyvärr pellets. Men jag har iaf lärt mig att man helst ska köpa pelletsfri hamstermat.

Om man inte har möjlighet att köpa pelletsfri, så kan man ju iaf undvika att köpa en blandning med "bara pellets" lixom x) Men tycker din hamstermat såg bra ut, då det inte var så mycket pellets, och mycket frön vilket är bra. Men jag skulle absolut blanda i kattmat-torrfoder i, då det innehåller protein vilket är bra för hamstern:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

sländanskaniner
0

Jag skiter i att ta i pellets, min hamster äter det ändå inte .. :p