Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1083 ggr
Cam
0

Parningsfrågor

Hej alla!

Idag parade vi vår Merida med en inlånad hane från Bruden-Mbuti. När vi kom hem (till min särbo) med han så blev Merida som tokig så vi provade att sätta de tillsammans i badkaret. De började omgående att para sig, höll på ca 15 min sen fräste Merida tiil och vi särade de.

Merida började gnaga på gallret, något hon inte brukar göra så jag tänkte att de kanske inte var klara, satte ihop de igen men då ville hon inte.

Nu undrar jag om ni tycker att man ska prova en gång till eller kan man hoppas på att det "tagit sig"? Vore bra om vi kunde lämna tillbaka honom i morgon eftersom vi bor långt från Sthlm och då slipper han en lång resa t/r.

FiffiLiina
0

Vänta och se om det tagit sig tycker jag. :) Kul med första kullen, lycka till!:)

MVH FiffiLiina

UlrikaD
0

Vill hon inte mer utan har sagt ifrån så är det oftast klart. Om frågan var om ni skulle sätta ihop dem någonting mer idag?

Honor brukar oftast inte högbrunsta så jättelänge på en dag.

Cam
0

#1 tack!

Då sätter jag inte ihop de mer idag. Han får nog följa med hem så kan de paras en gång till om hon brunstar igen.

FiffiLiina
0

Hon kan ju vara dräktig även om hon brunstar. Så det är väl lite onödigt att para de varenda gång hon brunstar för hon kan ju vara dräktig ändå. Du kan inte lämna tillbaka han och låna han igen om parningen inte tog? Fast ni gör ju som ni vill såklart!:)

MVH FiffiLiina

Cam
0

Jaha, trodde inte de kunde brunsta när de var dräktiga. Jo det går ju att låna han igen. Får se vad jag gör.

UlrikaD
0

Det finns de som brunstar när de är dräktiga vilket ju kan göra det lite klurigt att veta ifall det tog sig eller inte. Men de flesta brunstar inte under dräktigheten.
Men det är ju säkrast för honan att man väntar dräktighetstiden ut för säkerhets skull.

Det är ju inte direkt evigheter det rör sig om, de är ju dräktiga så kort tid:)

Blev det inga bebisar så kan man ju prova igen.

FiffiLiina
0

Ja, exakt. Det bästa är ju att vänta 17 dagar (vissa går ju över tiden) och har det inte kommit några då så kan man para igen. Det är ju det bästa. Eller så har du han hos dig tills ungarna kommit (om inte bruden-mbuti vill ha han tillbaka tidigare dvs) :) Men som sagt det beatämmer du:) Vad är pappan för färg?:) Lycka till!

MVH FiffiLiina

Cam
0

Jag chansar att det gick vägen och lämnar han i morgon. Får låna han igen om det inte blev något. Tack för hjälpen.

Hanen är cinnamon rö kh så jag hoppas på både lh och kh

FiffiLiina
0

Ooh, spännande. Vilka färger är beräknade?:)

MVH FiffiLiina

Cam
0

#9 Det vet jag inte, är ju inte så bra på det ännu. Men ska fråga Eva hon har ju stamtavlan på båda. Hoppas på ljusa färger, typ cinamon, creme, offwhite, nf. Hon valde hanen åt mig. Ska bli spännande att se vad det blir.

Hur mår Alladin?

FiffiLiina
0

Okej. Ja, spännande:) Han mår inte så bra. Inflammationen har inte börjar gett med sig än men hoppas att han börjar bli bättre snart.

MVH FiffiLiina

Cam
0

Stackars Alladin, hoppas han blir bra snart. Tycker det var tråkigt att det inte blev någon parning med Merida. Tror det hade blivit fina ungar.

FiffiLiina
0

Jaa, det får vi hoppas. Jaa, det hade det säkert blivit.

MVH FiffiLiina