Varför så få korthåriga guldhamstrar?
Hej!
Jag är ju rätt ny här och har ännu ingen hamster men jag och dottern väntar på att en kull från Skärgårdens hamsteruppfödning ska födas på onsdag. Om det nu gick vägen med parningen, ägaren är inte säker ännu.
Men nu till frågan: Varför finns det så få som föder upp korthåriga? Har kollat på en hel del uppfödares hemsidor och de flesta kullar verkar vara långhåriga. Är det för att de flesta tycker det är finare eller finns det någon speciell anledning?
Är kh på väg att försvinna? Vad var hamstrarna från början, kh eller lh?
Själv tycker jag bäst om kh.
Hälsningar Camilla
jag har supermånga kh guldisar här hemma, tror jag har 11 stycken korthåriga, sedan har jag 25 långhår! :) jag föder upp korthår, och så gör Ulrika Dahl det här på i fokus, sedan gör Queens (Josefin) det också, men såklart är det fler som gör det! ;)
Okej, har kanske missat era sidor
. Tycker att de lh är supersöta också men gillar mer kh. Kanske något som kommer ändra sig i framtiden. För några månader sedan kunde jag inte ett dugg om hamstrar men efter att läst en massa här och på andra sidor så blir jag bara mer och mer intresserad av hamstrar
.
Det är ju dottern som ska få en hamster men jag är nog mer entuastisk än henne just nu.

Jag har en del korthår jag med, och det ska bli huvuddelen av min uppfödning i framtiden tänkte jag. =) Men de flesta verkar gilla långhåren bäst och då föds det ju flest sådana.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
och kom på en till, Lojs här på forumet! :)
#3 såg att Lojs redan skrivit, vilken timing! :D
På dvärghamstrar tycker jag att det är finare med korthår än långhår i och med att de är som runda små bollar, om de skulle vara väldigt långhåriga så skulle det dölja deras otroligt söta utseende och de skulle se ut att vara rätt tjocka med lång päls.
Jag är inte alls förtjust i korthåriga guldhamstrar, skulle nog aldrig vilja ha en faktiskt… Jag har kommit på att det nog är för att guldhamstrar är mer avlånga i kroppen, med en massa päls som sticker ut på sidorna så ser de mer runda ut i kroppen. Långhåriga hamstrar brukar vara/se ut att vara större, och jag gillar stora hamstrar.
Korhåriga blir så avlånga, och de tilltalar mig inte alls faktiskt. Det har väl mycket med smak att göra.
Jag har långhåriga hamstrar och det är mysigt att ruffsa dem lite i pälsen, pyssla om pälsen med att borsta dem m.m.
Mvh Alicia.

#6 Men korthår är så mjuka och goa att stryka näsan mot! ;) Särskilt satiner, de är ju som siden!
Medis på akvariefisk.

Jag tycker också bäst om kh! Men inte så lätt att få tag i hos uppfödare tyvärr. De flesta uppfödare som har kh verkar dessutom hålla på mest med färger jag inte är så intresserad av. Lite tråkigt, men planerar att börja föda upp själv så jag får det jag vill ha. :)
min korthår tjej på bilden, eftersom kh inte har så mycket päls (vilket är självklart) så blir dem mer avlånga, men jag tycker det är charmigt! :D <3 <3 I för sig är hon så snäll så hon bara hänger i handen, då blir hon ju extra lång, hahah! :D <3 <3
sedan en kh dvärghamster, tycker som Alicia att dem är finare i kh
Hehe, ja de har väldigt mysig päls att ta på och så. Men jag tycker inte att korthår är så söta ändå, vet inte varför riktigt.
På utställningar så söker sig inte min blick åt korthåren (utom dvärgarna såklart) utan till de guldhamstrar som har mest hår på kroppen. De tilltalar mig verkligen, massor av fluff :)
Mvh Alicia.
Finns det ens långhåriga dvärgar? :)
#12 japp, HÄR

Jag tycker just nu att kh är på väg att göra stor come-back efter att varit borta ett tag.
Många som födde upp kh förut la ner för att det var svårt att få bra typ på dem. Bra storlek och huvud. Men en del gav aldrig upp projektet. Anna på Stjärnvindens har alltid avlat kh.
Jag har alltid haft blandat men med mest inriktning på lh, men nu har jag ett helt gäng kh här hemma så det ska det bli mera av framöver.
Har även en kh-kull här hemma som är 1 vecka gamla nu.
Så kh kommer helt klart mer och mer tillbaka:)
Den där ser ut som om nån har doppat den i vatten :P
#15 ja, det hårlaget heter wavy! fult enligt mig. den lh:iga dvärgen är Argente satin wavy! så himla fult! ;P
Långhår verkar helt klart mest populärt, själv har jag enbart haft långhår sen jag började köpa från uppfödare (mina förta två zoo hamstrar var kh), men nu är jag rejält sugen på en korthår.. Tycker det är jätteläckert och charmigt, och färgerna kommer fram mycket bättre på en kh :) Dessutom är det den naturliga pälstypen också. 
Korthår är min personliga favorit men måste säga att långhåriga hamstrar kan vara riktigt läckra :)
Planerar själv en korthårs kull snart ;)
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend
Jag gillar också korthår.
Så min tanke är väl att så småning om få fram blåa korthårshamstrar :)
// Sofia
#19 Ååh blåa korthår det låter riktigt spännande :D
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend
jag håller på mest med kh. gillar den kh pälsen bättre än lh.
tycker teckningar, satin och rex framträder bättre hos de korthåriga.
förlorade ju mina bästa kh linjer när jag drog ner rejält. till min stora lycka får jag två ungar från mina bästa svarta linjer om två v.
#14 Vad är det för färg på dina KH? :D

#23 Gulbaserat och crémebaserat.
Eller ville du veta specifika färger?

Jag har också korthår och har tänkt föda upp både korthår och långhår. :) Min förra kull var en korthårskull där alla ungar vart kh. :)
// Nathalie
jag älskar korthår! skulle kunna fylla hela huset med gulliga korthårshamstrar att pussa på.. skulle vilja ha en riktigt stooooooor korthårig rödögd rost, eller cinnamon.. eller kanske en nf umb satin
(eller, elller, elller, det finns såååå massa fina hamstrar..)
Det här med avel av KH och LH har ju som sagt mycket att göra med att många har olika smak. Men när man föder upp hamstrar så får man även tänka på andra och inte sig själv - som jag upplever det, så är det fler som köper LH än KH, och då säljs fler LH än KH. Märker här på forumet att det sällan lämnas någon hamster av något slag oköpt/otingat, hahaha.
Men det är ju inte alla uppfödare och köpare som kollar via iFokus hehe.
Jag tycker att korthåriga guldhamstrar är jättegulliga, de får extremt underbara öron! Men långhåriga tilltalar mig mer, därför har det blivit så att jag tagit mig an långhåriga hamstrar.
Och det är ju inte så kul för en uppfödare att ta en massa KH-kullar och så sitter de där med 20+ hamstrar som inte hittar hem. Vet inte om det är vanligt, men det är ett exempel.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#27 Jag måste säga emot det inlägget lite.
Jag avlar enbart för min egen skull. Avlar för att få fram någonting bättre hela tiden och om det skulle vara "fel" färg "fel" hårlag osv, då får jag ta det.
Var som för några år sedan när alla skulle ha créme och jag satsade mest på choklad. Det tog tid att få ungarna sålda, men jag fick fram väldigt fina choklad-hampisar.
Skulle jag börja avla för någon annans skull då kan jag ju lika gärna leka djuraffär.
Samma med illrarna, jag är den enda i Sverige som avlar på angora. Det gör jag för att jag själv vill få fram fler angoror i Sverige. Sen om ingen annan vill ha, det har inte med min avel att göra.
Sälja bebisar skulle jag gärna hoppa över helt om jag kunde. Visst, det är jätteroligt med nöjda köpare, det kan jag ju inte säga emot. Men det är enda den sista leden i aveln. Att man måste sälja för att man inte får plats med alla.
#28 Ja självklart, man gör det ju för sin egen skull. Men det kanske inte är hållbart att avla "mycket" om man måste sitta med dem själv, även om man vill.
Och nu säger jag inte att det ÄR så (för det har ju jag ingen aning om, och jag tvivlar på att det blir så haha) men det är ju fortfarande en tanke.

#29 Nej, avlar man nåt man vet att det inte finns nåt intresse för är det ju inte så smart att para 7 hamstrar samtidigt precis:)
Men just nu verkar det mesta vara populärt, bara de är tama och snälla så nu tror jag ingen har särskilda problem.
Det som jag tycker alltid har varit svårt är svart om det inte är något särskilt speciellt med dem.
Har ett gäng svarta pojkar här hemma som vill flytta men alla har velat ha syskonen i andra färger, inga svarta.
#30 Ja, finns väl vissa färger som är mindre önskvärda. Själv tycker jag mycket om svartisar!
Kan tycka att djuraffärer förstör för er uppfödare en aning. Önskar att det kunde bli lagändring så att inga smådjur får säljas i affär, likväl som det är olagligt för hund och katt.
Då skulle uppfödarna uppmärksammas mer, och kanske fler hårlag, färger och typer skulle upptäckas med andra ögon.
Jag hoppas att fler satsar på korthår även om jag inriktat mig på långhår själv, mest för att jag gärna hade sett att korthåren kunde få lite bättre storlek och typ. Det är ju ändå korthår som är det ursprungliga hårlaget så det vore trist om man inte värnade om dem lika mycket som de andra varianterna :)
Det är endast gediget, enträget och målinriktad avel som kan hålla en variant vid liv och i full vigör ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Å så kan jag tillägga att jag valde långhår mycket för att jag fastnade för dem, men även för att det känns som att det kan vara något som lockar köpare. Här uppåt landet är de flesta zoohamstrar korthåriga och då i färgerna nf, silvergrå etc. Så därför valde jag något som kanske sticker ut lite, annars går folk bara till djuraffären istället..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Hur är det nu ett år senare denna tråden startades?
Är det fortfarande lite korthår som föds upp eller är det jag som inte hittat dom uppfödarna?
Jag tycker väldigt mycket om båda hårlagen men skulle vilja ha mer korthår än vad jag har (har bara en som är på ingång)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️

#34 Jag hade väldigt mycket kh förra året. Men tyvärr fick de ju avlivas avlivas alltihopa när papovan var. Hade väl 10 kh och 3 kullar då. Väldigt fina kh kan tilläggas, skp bl.a. Och s.ö vit satin i kh. Så jäkla fin.
Det var fruktansvärt hemskt och tråkigt när man väl fått fram fina kh. Hade även några jättefina och mysiga kh från Ronja då också.

Som jag känner det så verkar det vara ännu mindre korthår nu efter papovan. Jag kämpar på med mina och jobbar för bättre typ och storlek på korthåren, men både det och bristen på korthår innebär att jag får ta många kullar långhår längst vägen.
Medis på akvariefisk.

#36 Ja, när man tittar runt så tycker jag det med. Älskar kh, speciellt i rex är de ju för jäkla söta:)
Jag hade korthår innan jag lade ner för 1½ år sedan, men startar upp nu igen med korthår. Men precis som #36 säger så är det väldigt få korthår, att man i princip är tvungen att para in långhår.

Jag letade väldigt mkt efter kh för ca ett år sen, blev till slut att jag köpte ett korthår i en färg jag ville ha från en zooaffär (hade aldrig gjort det om jag hittat hos uppfödare). Det blev dock ingen kull efter honom, dels var ju härstamningen okänd (vilket jag i detta fall kunde bortse ifrån) men värre var att hans temperament (inte helt oväntat…) inte är något jag vill föra vidare. Men han är söt att titta på! :P Mina planer på hamsteruppfödning är skrotade för överskådlig framtid.
#34 Ålbi-Chan hälsar till släkten!
#39 Hälsa tillbaka till Ålbi-Chan 
Jeg avler kun på langhårete hamstre, rett og slett fordi jeg liker det hårlaget bedre. Liker at de er fluffy og rufsete, spesielt langhårete hanner! Jeg har derimot flere ganger vurdert å ta inn korthåret rex, bare for å få rex i mitt oppdrett. Så korthåret er ikke 100% utelukket.
Instagram of my dogs, ferret, fashion and Japan!
Jag har bara lh, har aldrig haft kh men skulle gärna skaffa i framtiden. :D Tycker det är jättefint!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Även jag har korthår, både i normalfärgat och offwhite, så nej det är inte på väg att försvinna, tycker snarare det har ökat i antal :)

Jag har jätte fina korthår. Mina gula har jag enbart kh på. Planerar just nu en parning mellan två kh. ;)
Jag tror man måste veta vart man ska leta helt enkelt. Jag vet nästan exakt vart jag ska vända mig om jag vill ha kh. ;)
// Nathalie
Jag själv gillar inte korthår något speciellt. Tycker långhåriga är mer som gosiga små björnar i utseendet. Men visst har sett några söta korthår. Jag vill starta upp en uppfödning med långhår i framtiden, men vem vet? kanske dyker upp korthår med.
Jag har inga korthår längre tyvärr, men hoppas på att börja avla det igen snart. :)
Vad roligt att höra att så pass många avlar och vill avla korthår!
Och att det tydligen har ökat!
Är bara jag som inte vet var jag ska leta alltså 
Jag har också både långhår och korthår! Gillar lh, men tycker att kh är absolut vackrast!
Jag föredrar långhår då de är så mysiga att gosa med och borsta päls m.m
Så just för "myset" föredrar jag lh!
Dock är kh satin helt underbara och riktigt mysiga de med, pälsen är så len och mjuk.
Har två långhår här hemma och en korthår satin :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Såg att mitt gamla inägg dykt upp igen..kul! Insåg att det var precis 1 år sedan vi skaffade vår första hamster, som tyvärr dog vid 7 månader i livmoderinflamation..enl veterinären. Köpte en ny hona i oktober.
Idag har vi parat vår Merida lh med en hane från Bruden-Mbuti. Han är kh så jag hoppas på att få både lh och kh.
Jag tycker om både lh och kh efter att ha haft båda hårlagen.
Tycker LH generellt sätt är lite mysigare och sötare medan korthåren är mer vackra, färgerna gör sig bättre på dom t ex.
Nästa hamster jag har ska nog vara kh, har haft långhår i nästan 10 år nu xD En nätt liten KH hamster skulle jag vilja ha då mina senaste varit maffiga långhårshamstrar, haha :P Men måste avvakta lite då eventuellt ska gå en utbildning i enköping i vår och känns inte läge att ha hamsterbebis då :/