Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 663 ggr
emelieringstrom
0

Gammal eller sjuk hamster?

Har en Guldhamster hemma som jag fått genom omplacering. Vet ingenting om hans bakrund eller ålder förutom att han varit avelshane hos en djuraffär innan. Han var väldigt skygg för mig i början då han knappt hade fått någon mänsklig hantering innan.

Nu tror jag det börjar lida mot sitt slut. Han har tappat aptiten och rör sig knappt. Om jag väcker honom så tar det låååååååång tid för honom att öppna ögonen och vända sig om. Han går ostadigt och han har fallit omkull ett par gånger. Förr kunde jag lägga in kartonger som dagen efter var söndergnagda, nu rör han dem knappt.

Är han sjuk eller gammal? Vad ska jag göra?

Sara1214
0

Hur gammal är han?

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

emelieringstrom
0

Som sagt, jag har ingen aning!

[Marro98]
0

I mina öron så låter det som om han är gammal :/

Linda3046
0

Det låter som han är gammal ja. Om han går ostadigt och verkar allmänt dålig skulle jag nog fundera på att avliva honom inom en snar framtid :/ Men det är upp till dig att avgöra som ser honom i verkligheten.

emelieringstrom
0

Har svårt att bestämma mig om jag ska avliva honom eller låta honom somna in. Jag vet ju inte hur mycket han lider :/

Linda3046
0

#5 Ja, det är ett jättesvårt beslut att avliva sin hamster :/ Jag känner ju t ex att om hamstern är så pass dålig att den inte äter och dricker så vill ju inte jag att den ska behöva svälta och törsta ihjäl. Även om det känns hemskt att avliva får man ju tänka på att hamstrar inte har möjlighet till samma komfort och smärtlindring som sjuka människor har.

Men om han inte går så jätteostadigt och fortfarande visar aptit på livet kan du nog låta vara kvar ett tag till :)