Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1183 ggr
MorganJack
0

Narig nos? Bottenmaterial?!?!

Hej, jag har en ettårig guldhamsterhane och jag använder Kutterspån (tror jag det heter). Nu är det så att han har börjat bli lite narig eller vad man ska säga runt nosen, och har också små sår eller röda märken på tassarna och tåspetsarna. Jag tror att det kan vara så att han inte riktigt tål det nuvarande kutterspånet, men jag vet inte vad man annars kan ha. Så mina frågor är: 1. Vad ska jag använda istället för kutterspån? Ett bra Bottenmaterial. 2. Hur byter man bottenmaterialsort? Måste man vänja hamstern vid det nya på något sätt och i så fall hur? Supertacksam för svar!!!

jossa5
0

Ett bra, som det sägs, är ju Toa-lätt, det används även som kattströ. Det brukar inte hamstrar känna av som dom kan göra med spån. Men vill man ha ett spån så finns alspån, mörkare än kutterspånet och det dammar inte heller.

Och du kan byta rakt av. Tror inte du behöver vänja hamster som när man ska byta mat. Det är klart att det är ovant i början, men den vänjer sig nog snart ska du se. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Roonja
1

Ett riktigt bra och dammfritt underlag är ju också Al-spån. Jag använder det till mina! Har aldrig varit mer nöjd med ett underlag. Och jag har provat dem flesta underlagen. Toa-lätt tycker vissa luktar illa. Själv klarar jag några burar med den lukten men inte när det blir 10 burar. Då klarar jag det inte mer. Och det dammar mycket "enligt mig"! :) Kutterspån dammar mycket mer än papperspellets(Toa-lätt), så tycker man inte det dammar, ja då tycker man inte heller toa-lätt dammar. :) Prova dig fram och se vad som fungerar bäst. :)

jossa5
0

#2 Aha, det hade jag ingen aning om. Har läst och uppfattat att toa-lätt är bättre än kutterspån. Hm, då blir det alspån nästa gång. Tycker dock det är lite dyrt, men är det bättre så får det väl kosta ^^

Mvh,

Roonja
1

#3 Jo toa-lätt är bättre än kutterspån enligt mig. Fast Al-spån är bättre, men det är bara min åsikt. :)

LinneaJohaanson
0

Jag presonligen tycker toalätt luktar i sig väldigt äckligt och vet fler som gör det så det är väl en smak sak! 
Har ett strö som heter K-strö och det är otroligt bra luktfritt som bara den och ser fräscht ut. Annars rekomenderar jag alspån! Jätte fräscht och dammfritt!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Frosstis
1

Bara jag som älskar lukten av toa lätt? Tycker det luktar jätte fräscht och gott xD dock är det ju ganska hårt att gå på.. Helst av allt vill jag ha alspån men jag tycker det är så dyrt! Stl strö är bra tycker jag, det dammar väldigt mycket när man häller i det i buren så därför tar jag ut det och rör om jättemycket innan jag möblerar och sätter in hamstern :) då dammar det inget alls, och många som har mäss som är väldigt känsliga använder det :) finns inte kvar art köpa p så många ställen men ex är i naturnära i Göteborg, jag köpte de två sista balarna på granngården men vet inte om de utgått ur sortimentet där du bor. Man får iallafall väldigt mycket för litet pris!

LisaKanin
0

Om jag förstått det rätt så innehåller kutterspån terpentin eftersom det innehåller träslag med terpentin, och det reagerar vissa djur på, men alspån och aspspån är fritt från terpentin. Aspspån är också kanon precis som al men tyvärr ännu dyrare.

Roonja
1

#6 Al-spån är ju inte så jättedyrt tycker jag. :)

100liters är ungefär 195 kronor. Tycker det är väldigt prisvärt. Skrattande

[sara&skrållan]
0

Jag använder Lättströ eller hampaströ som det också kallas till mina hamstrar. Det är doftfritt, dammar inte och ger inte utslag.

Köpte en 10 kg påse på granngården för 100-200 kr . är då (enligt mig) prisvärt och räcker länge så skulle stort rekomendera det. ;)

jossa5
0

#8 Då har du en bra säljare! :D Här hos mig kostar 25 liter 139 kronor! :o Det är jättedyrt! Men det blev en sån påse nu sist, och jag tror det kommer funka fint. Det var så skönt att det inte är lika dammigt som kutterspån, som både jag och sambon känner av (typ allergi).

Ska kolla vad Granngården har. Dom kanske har något prisvärt alternativ dom med. :)

Mvh,

MaaariaS
0

Hampa- strö eller al- strö tycker jag är bästGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.