Äntligen mina tyska importer!
Har fått hem två underbaringar från Tyskland :)
Lång väntan då de först mellanlandade i Köpenhamn hos Kenneth (Kwo´s Hamsteruppfödning) och sen mellanlandade de hos Noomie (Novas Hamsteruppfödning) I förrgår kom de ÄNTLIGEN hem till mig. Ungarna kommer från Andrea på Hosannah's Dvärghamsteruppfödning. Det är min andra omgång med hamstrar från Tyskland och de är helt underbara.
Tack för all hjälp med dessa!
Vad är så speciellt med dessa då kan man ju fråga sig.
Jo dessa små härstammar från två olika labbuppfödda linjer som är inplockade från det vilda.
När det är en kontollerad avel i ett labb så vet man att det inte blandas in några djur utifrån. Alltså är de rena vintervita.
Nästa aspekt nu är ju att båda linjerna är kraftigt inavlade på vilket gör att eventuella defekter mm finns dokumenterat. Ursprungshamstrarna i sin tur är infångade från två olika plater alltså är de inte från samma koloni. Detta är ju väldigt intressant ur avelssynpunkt (iaf för mig)
Vad har jag för planer med dessa?
Jo jag tänkte blanda ut dessa med mina andra fullstammade vintervita för att bredda avelsbasen ngt.
Foton på underverken kommer framöver.
Grattis till de nya nykomlingarna! Hoppas du får ut det du önskar av dessa rena vintervita dvärgar!
Härligt! Grattis 
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Grattis! :D Bilder? (A)
Åh vad kul=) Grattis! Ser fram emot bilder sen.
Kram

måste säga att det låter väldigt spännande och roligt för en uppfödare att få pyssla med så speciella djur.
Grattis! Låter ju jätte spännande, roligt också att få in djur från andra länder så har man ju desto mer att röra sig på också. Jag blir sugen på ett par redan nu ;) Tycker det är så intressant sånt där.. att få tag på vissa linjer och att ha en långsiktigt mål med sin uppfödning.. ser fram emot massa bilder sen! Du måste ju vara helt överlycklig nu 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag är lika lycklig för alla mina djur (har ju en hel del)
De vintervita håller ALLA hög klass här hemma.
Jag har importerat flertalet djur från England, Finland, Danmark, Tyskland mm. I sommar väntar fler importer om allt går som det ska. Plan ligger på att få hem ifrån ett Labb i Ukraina och från en privat uppfödare i Ryssland. Troligen kommer båda paren att komma samtidigt.
Det ligger mkt planering bakom import av djur.
Det kostar massvis med pengar.
Man köper lite grisen i påsen för man vet ju inte riktigt vad man får, vare sig vad det gäller typ, mentalitet, färg osv.
Det är med andra ord ett riktigt chanstagande.
Dock har alla importer mer eller mindre avelsvärde beroende på hur pass obesläktade dessa är med vår Svenska stam.
Alla importer blir kanske inte utställningsdjur även om jag ställer ut dem för att få en kritik på dem. Men flera har blivit föräldrar till både BIR och BIS vinnare. Detta gör det hela ännu mer värt ansträgningarna förutom just att jag bidrar till att bredda vår Svenska stam.
De nya tyskarna har fått varsitt sällskap och detta blir kombinationer som jag verkligen tror på. Jag har inte fotat de små ännu men det kommer när de lärt känna mig lite bättre.

Grattis! Väntar spänt på bilder ;)
// Dodat :)
#7 det låter som en idyll.. jag blir så upprymd av att höra om dina projekt! Jag blir ju nästan helt lyrisk själv
Tycker det är så intressant hur man kan få in nytt blod och forma djuren till mysiga, fina sällskaps & utställningsdjur med skarpa och tydliga representativa färger. Oerhört kul! Trots att det kostar s*tan, tar mycket tid och planering.. det är liksom utmaningen som får en att fortsätta.. Jag blir helt klart nyfiken på projekten du har 
Är inte så etablerad själv ännu.. men visst drömmer man iväg en del om att få det "ultimata". Så är det ju alltid 
Hoppas de finner sig tillrätta nu efter den långa transporten. Ska nog inte vara några större problem.. de är ju så anpassningsbara :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
grattis kul =)
fina. :)

de är mörkare än våra vanliga vintervita va?
De är inte mörkare än mina vanliga vintervita men jag har mörka och fina vintervita med.
Det som jag tittar på när jag avlar efter alla uppenbara frågor är just färgen. Jag har som mål att föda upp bra färgade hamstrar.
De fullstammade dvärgarna som vi har i Sverige idag har hyffsat bra färg titta bara på Athena hon är ju född hos Roslagens dvärghamsteruppfödning, jag ser iaf ingen skillnad rent färgmässigt på henne och de två tyskarna.
#17 just min tanke- att de ser lika mörka ut allihop 
_
Hej.
Vet att detta är en gamal tråd men undrar vad din uppfödning heter?
//Sara
Hon har bara haft Campbells ett tag men har just skaffat några vintervita igen.
Japp jag har 6 fina vintervita här hemma :-)
Hoppas hitta två snygginga till. Men det gör jag tids nog ;-)
Annars är det Campbells som jag har.