Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 747 ggr
Sofia_N
0

Lite frågor!

Jag har varit inne här på hamster.ifokus ett tag nu och har blivit väldigt sugen på att skaffa en! Men när jag pratade med mamma så sa hon att "de är väl tråkiga och sover hela dagarna". Så jag undrar om de faktisk sover så mycket på dagen? När jag praktiserade i djuraffär förra året så sov de mest, men jag tror att jag har läst någonstans att det går att träna bort. Kan man det? Sen är det så att jag ska börja på gymnasiet till hösten och har redan 4 kaniner (dock matar jag och min lillebror dem varannan dag, så jag tar inte hand om dem själv), tror ni att det kan bli jobbigt att ha en liten hamster också? Det är förresten en Guldis som jag är sugen på :)

/Sofia

mjuhm
0

Hamstrar är nattdjur & ska därmed sova på dagarna. Man ska inte träna bort det. Deras ögon är gjorda för mörker & inte för ljus. På kvällen tidigast 18.00 brukar jag väcka mina för motion, mat, vatten & lek.

Jag har 1 marsvin & 2 kaniner utöver mina 8 dvärghamstrar, & det hinner jag med galant. Men jag vet ju inte hur mycket tid du har i övrigt? Om du umgås mycket med vännerna eller om du har annat & så. Du känner efter själv om du tror att du kan klara av 4 kaniner & en guldhamster :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Sofia_N
1

# Okej, tack för svaret! Jag har inga andra aktiviteter, så det skulle nog funka. Jag ska fundera över det, det är ändå inte aktuellt just nu ;)

/Sofia

Roonja
1

Det är egentligen inte sant det där med att man inte kan vänja bort det.

Jag håller på med mina på dagen, för mina är vakna på dagen ibland. Man kan lätt få en hamster att vänja sig vid att bli hanterad på dagen/kvällen. :)

Jag har ca 20 hamstrar, 7 hundar, 1 häst, 2 höns, 1 katt och 2 ödlor och jag hinner med ganska bra. Glad

Sofia_N
0

#3 Vad bra att de kan vara uppe ibland också, jag skulle gärna vilja hålla på med den lite om jag skaffade en :) Tycker att hamstrar verkar vara så trevliga och mysiga djur! Ska försöka övertala mina föräldrar om att få skaffa en, de verkade ändå inte negativa när jag sa det :) Sen ska ju jag åka till USA under nästan en månad i sommar, men med så pass många vänner jag litar på är det nog inte så svårt att hitta hamster-vakt!

/Sofia

Roonja
1

#4 Ja de är verkligen härliga små djur. Skrattande Svårt att inte smälta för dem. ;)

UlrikaD
0

Tycker det beror lite på individen också. Har två som varit vakna nu sedan klockan ett och en som stensover och inte har rört sig på hela dagen. Hon kommer troligtvis inte att vakna förrän ikväll nån gång.

Roonja
1

Hahah jo det är nog lite så också. :) Men de flesta jag har är vakna någon gång ibland på dagen utan att jag behöver göra något. :) Och vissa sover även på natten. :) Men självklart har jag också någon här hemma som sover om dagarna och är vaken om nätterna hela tiden. Så dem får jag ta upp sent på kvällen. :)

mjuhm
0

Ja, man kan vänja bort det, jag tycker bara inte att man ska. Men så länge hamstern är vaken så är den ju vaken. :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Roonja
1

#8 Jag har liksom inte väckt mina, utan när dem varit vakna på dagen har jag burit upp dem och så har dem liksom vant sig. Skrattande

Sara1214
0

Min hamster sover på dagen och vaknar typ kl 16.00. Då kommer jag oftast hem från skolan:) och det är bra.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Hamsterlycka
0

Mina brukar vakna en stund då jag kommer hem från skolan, sen sover de till 8 ungefär. :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Sara1214
0

#11 exakt så gör min:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎