Basfoder!
Ska för första gången göra eget hamster basfoder och tänkte höra lite vad jag ska ha i :)
Tänkte ha i:
-Axa's grynblandning, där är det alltså både korn, vete, råg och havre.
-solrosfrön
-hundmat, standardt
- Hirs finns det inte att köpa i lösvikt här någonstans, men lägger ner en hirsstång.
Vad mer kan man köpa i en vanlig affär och blanda i för att få ett vettigt basfoder? Fått tips om torkade ärtor, men finns det i vanlig affär?
Och hur mycket av varje ska jag blanda?
Jätte tacksam för svar, ska ut och handla idag! :)
Mvh Jenna
8 dl Axa grynblandning 1 dl Puffat ris 1/2 dl Hirs 1/2 dl Bovete 2 msk Solrosfrö 1 msk Sesamfrö 1 tsk Quinfrö 1/2 dl hundmat Deta fodret är jätte bra!
#1 tack :)
Nu har jag bestämt vad jag ska ha i min blandning. Det kommer vara:
¤ Axa's grynblandning
(Innehåller råg, vete, korn och havre)
¤ Underlatblandning
(Innehåll: Gul hirs, kanariefrön, vit hirs, röd hirs, niger frön, spannmål, ägg och äggprodukter, mineralämnen, socker, oljor och fetter)
¤ Solrosfrön
¤ Standardt (hundmat)
¤ Torkade ärtor
¤ Puffat ris
Låter detta bra? :) Hur stor andel/mått av varje bör jag ha i när jag blandar?
Mvh Jenna
har också funderat på att blanda eget men kan inte sånt riktigt.. Går det använda till både guldar och dvärgar :)?
Är det svårt att få tag på allt dethär och är det dyrt :)?
Skulle jag kunna få "låna" någon annans blandning, kan inte tillräckligt mycket om det för att göra helt egen :)?
#3 Den blandningen som TS gör har jag provat göra med, dock är min tjej jättekräsen.
Men det som är på listan, Grynblandningen och underlatblandningen är inte så dyr. Sen hundmat är väl en smaksak om man vill ha den billigaste eller vad man nu vill. :)
Men bara man köpt ihop grejjerna är det inte så farlig kostnad. :)
Lycka till båda två! :D
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Okej :)! Menar du den TS skrev högst upp eller som kommentar :)?
Vad är det för hundmat man ska ha i då :P? Något exempel :)?
Är din bra :)?
Jag är inte heller så bra på egen blandning, därför jag rådfrågar ;)
Men det jag har skrivit som kommentar är ganska lätt att få tag i.
Axa's grynblandning köper jag på Ica Maxi.
Underlatblandningen köper jag på Ica.
Solrosfrön snodde jag av mamma när hon skulle fylla på fågelbordet, haha, men är lätt att hitta!
Puffat ris köper jag på Coop
Torkade ärtor ska jag köpa på Coop eller Ica.. Får se imorgon :)
Alla dessa 5 ingredienser kostar ca 20kr styck. Så ungefär 100kr för allt. Men då räcker de ju ganska länge om man bara har en hamster som jag snart! :)
Hundmaten tar jag från min hund, hehe.
Om man ska blanda i hundmat så tycker jag att man ska vara noga med att det är ett vettigt Foder som faktiskt innehåller mycket kött och inte bara en massa konstiga färgämnen och konververingsmedel. Dom flesta bra fodrena är ju tyvärr väldigt dyra och säljs bara i stora säckar..
Det enda fodret jag kommer att tänka på som säljs på Ica Maxi i mindre säckar och som är bra, är Magnussons..
Men detta är ju vad jag går efter när det gäller hund iaf.. Är som sagt inte så bra på detta med att blanda eget Foder till hamster.
#4 Jag får hoppas att hon inte är alltför kräsen, hehe. Då är jag körd! xD Tack :D
Mvh Jenna
#6 Okej jo det är alltid bra att rådgfråda :)
Själv har jag just nu två dvärgar och kanske en guld på g :) Så hoppas den funkar till båda så slipper jag köpa olika :)
Torkade ärtor, är det sådana där typ gula stenhårda grejerna :P?
Jag har ingen hund så vet inte om jag ska köpa hundmat.. Det kanske man kan skippa då :)…
#7 Jag tror inte att det är någon skillnad på kosten mellan guld och dvärg :) Men låter de vara osagt då jag aldrig ens ägt någon dvärg.
Ärtorna ska vara torkade men gröna. Inte dom gula :) Sen ska dom vara rättså små.. Jag ska gå på ärtjakt imorgon. Kan lägga upp bild på alla varor som ingår i blandningen senare i veckan så man ser exakt vad de är för något jag har :)
Ja man måste säkert inte ha hundfoder. Känner du ingen som har hund som du skulle kunna köpa några dl av? :)
Mvh Jenna
Ska bara komma ihåg det också ;)
Men vilket Foder det än är så kan man ju blanda i lite grann :) Behöver inte vara så värst mycket. Ja precis, torkade foderkulor liksom :P
Mvh Jenna
hehe ja ;) Okej då vet jag :) får se hur det blir med det sen :)
Tack för bra tips o råd o tråd..ska göra egen nu , till en guldis som ska flytta hit snart :)
Här är alla ingredienser :)
Jag har fått råd om hur blandningen ska vara och såhär kommer jag att börja med:
8dl Grynblandning
1-2dl Undulatblandning
½dl Ärtor
**½dl Puffat ris
**
2-3 msk solrosfrön
½-1 dl hundmat
Sen får jag ser hur blandningen blir och om jag ökar eller minskar någon mängd :) Får hoppas att tösen kommer gilla det iaf!
Mvh Jenna
Gulligt att du la ut bilder och mått :)!
Ska nog också testa denna också :). Får hoppas på att alla mina killar gillar detta med :).
En liten undran, måste det vara gröna ärtor? Har gula ärtor hemma och undrar om jag kan ta det istället?
Ser ut som om ärtorna är stenhårda. Vet inget om det men det känns i sådana fall inte så bra att ha i fodret.