Funderingar - Hur ska jag göra?
Här hemma bor det då 4 guldhamstrar, Utöver det har jag 14 marsvin.
Detta har tidigare aldrig varit ett problem och jag skulle självklart aldrig skaffat dessa djur om det var så.
Men nu känner jag att tiden inte räcker till och detta är pga mitt mående. Ni kan läsa mer om varför här.
Det är framförallt en av mina hamstrar jag känner att jag inte klarar av att hantera jus nu och det är Elma. Jag skrev en tråd tidigare som ni kan läsa här.
Hon kom i min tjuvparningskull och var jätte mysig tills hon särades från syskonen då blev hon först stressad och skygg sen aggressiv. Jag har kommit så långt att jag ibland kan ta upp henne men ibland inte. Men jag känner ändå att det blir för mycket bursittande.
Jag känner att jag kanske inte har den kompetens som krävs för att träna bort hennes stress beteende och jag känner att jag inte heller har den tid som hon behöver.
Sen vet jag inte om jag vågar lämna ifrån mig henne heller. Jag vill inte alls att hon ska komma till vem som helst utan jag ser bara tre alternativ.
1. Flytta till någon som har tid och erfarenhet av stressade hamstrar.
2. Att hon får stanna här och vi jobbar med den tid jag har övers.
3. Avlivning så att hon slipper all stress.
Är Elma en guld eller dvärg hamster ?
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
#1 Guld
jobbig sits.
vet att börjar man gå å grubbla så är det svårt att sluta. spelar ingen roll hur mkt andra talar om för en att man går å tänker å oroar sej för mkt.
vissa förstår inte ens varför man funderar på ett litet djur så mkt. bortkastad tid tycker de.
jag skulle i din situation först försöka hitta en som kan jobba bort hennes dåliga beteende och förstärka hennes självförtroende.
hittas ingen duktig människa som vill åta sej det jobbet då skulle jag välja att avliva.
inget djur mår bra av att leva under stress. som ägare är det inte kul heller att ha ett djur man känner obehag inför. det blir en ond cirkel.
Jag förstår din sitaution, har kännt så själv många gånger.
Man känner sig ledsen eller nere och djuren är ens bästa vänner men ingen förstår det. Det värsta är ju såklart när man känner att man inte kan ta hand om sina djur precis som man vill men isf tycker jag att sälja är ett bra alternativ.
Ibland går man och oroar sig helt i onödan. Men om du känner att tiden inte räcker till osv så sälj eller gör det som känns bäst.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
#3 Det är många som skulle skrika rätt ut om dom fick se att jag skrev att jag skulle avliva ett förövrigt friskt djur men just nu går jag i dom funderingarna.
Det finns nog inte så många som medvetet tar sig an stressade och aggressiva hamstrar.
Dock känner jag att det skulle bli lite jobbigt även att åka till veterinären för att avliva en hamster utan fysiska problem. Hon är ju inte aggressiv i handen utan mer i buren men har ett stressat beteende hela tiden. Men som en utomstående person som inte träffar hamstern dagligen så kanske man inte ser detta. Är ororlig att dom ska tro att jag avlivar ett helt friskt djur.
#4 Hade jag kunnat veta med all säkerhet att om hon flyttade till den personen så skulle hon få den hjälp hon behöver och bli en trygg och skapligt stabil hamster så hade jag inte tvekat.
Jag skulle så otroligt gärna vilja ha kvar Elma i livet men när hon verkar så stressad som hon är just nu så känns det inte alls bra.
Elma har en moster som varit aggressiv i ung ålder men nu är hon ganska lugn dock har jag för mig att hon kan bli lite små tjurig om någon kommer in på hennes revir.
Jag behöll Elma och hennes bror Helmut just pga att dom ändrade beteende och jag inte ville lägga över det på någon stackars ny hamster ägare som var ovan och som dom flesta köpare hade barn.
Jag har hört av mig till köparna och frågat hur det gått och dom har inte sagt något om något aggressivt eller stressat beteende hos syskonen som tur är så jag hoppas att detta bara är på Elma.
Brorsan Helmut visar små tendenser på stress men med regelbunden hantering är han hur go som helst.
Jag får fundera på hur jag ska göra med min lilla Elma. Jag har hoppats att detta ska gå över med tiden ju äldre hon blir som det gjorde med hennes moster men hon är värre än sin moster.
För övrigt vet jag inte om det spelar in men hon luktar otroligt starkt, starkar än någon av mina tidigare honor och hon använder aldrig toalett utan ska kissa i hela buren som om hon vill markera revir och det luktar vidrigt.
Hon beteer sig som en hanhund när en tik löper.
Drar mig för att lägga ut någon annons. Är så rädd att min lilla tjej ska hamna fel.
Jag skulle vilja länka till mina tidigare trådar ang henne i min annons så dom kan läsa lite om hennes beteende men då kommer dom ju kunna se att jag haft/ha funderingar på att avliva henne pga hennes stress och jag är rädd att de ska dra till sig någon person som köper henne bara pga av det.
Jag oroar mig för allt just nu som ni kanske märker 
Känner att jag behöver lite råd..Hur skulle ni gjort?
jag skulle behålit henne eller låtit henne somna in.. ingen bar idee att flytta henne tror jag efteersom att hon redan är stressad och det blir nog inte bättre av att hon flyttar… ;) när hon blir sådär skygg så låt bara henne vara. Du kan ju testa at ha buren öppen när du sitter och tittar då kanske hon blir nyfiken på att komma ut?? =) LYCKA TILL!

Jag hade för flera år sen en guldhamster som inte alls funkade hemma hos mig. Jag var ärligt talat rädd för henne, hon fräste på mig och var hon ute sprang hon bara runt, runt.
Hon mådde inte alls bra.
Jag testade att lämna henne hos en annan uppfödare i närheten av mig för att se ifall hon skulle bete sig annorlunda där.
Efter nån vecka var hon som en helt annan hamste.r Och när jag kom dit så var hon hur lugn som helst även med mig.
Det var någonting hemma hos mig som inte funkade helt enkelt.
Planen var ju att jag skulle ta hem henne igen ifall hon blev bättre, men det kändes inte rätt så hon fick stanna där. Och hon mådde bra sen resten av sitt liv:)
#9 Jag skulle jätte gärna hitta någon som kunde testa att ha henne. Men jag vet inte om jag har någon bra uppfödare eller dylikt i min närhet som är intresserad av en stressad/aggressiv hamster.
Jag vill inte alls avliva henne men är så fruktansvärt rädd för att hon ska hamna i fel händer.
Det var mycket lättare att sälja ungarna som bara bott här ett litet tag. Elma har ju bott här i ett par månader nu och även om hon är otam så tycker jag ju om henne.
Hos Elma är det ju troligen ett beteende om finns i släkten eftersom hennes moster var likadan fast var lite lättate att hantera.
Idag fick Elma somna in.
Jag tog och funderade över jul och kände att det var det som kändes rätt för mig. Jag har just nu ringorm här hemma hos marsvinen och hamstrarna bor i samma rum och jag vet inte hur lätt det skulle kunna smitta hamstrarna och jag vill inte riskera att lämna över det på någon annan. Men sen så kände jag med att detta var bäst för Elma.
Hon somnade lugnt in i transportburen.
Även om hon var lugn och jag kunde hålla i henne ville jag att hon skulle få ligga själv i transportburen eftersom jag vet att hon blev stressad av människor.
Min fina flicka tog med sig lite mat i kindpåsen upp till hamsterhimmlen. Man fäster sig otroligt mycket vid dom små liven. Är så otroligt ledsen att Elma inte kunde få må bra och få leva ett normalt hamsterliv. Hon var så otroligt fin min lilla flicka.
Sov sött Elma <3 
Vila i frid Elma!
Styrkekramar till dig Julia!
#12 Tack Ronja!
Jag vill ta och höra med mina köpare hur kullsyskonen är men vet inte hur jag ska formulera mig..
Jessika som tog Ruben ur kullen har inga problem alls.
#13 Skriv som du skrivit till oss här på forumet ungefär. Dem kommer att förstå, det är jag säker på. :)
Jag beklagar verkligen :'(
Så tråkigt! Vila i frid i hamsterhimlen Elma ;"(
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
<3 <3