Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1041 ggr
Kokolandia
0

Färghjälp tack!

Jag ska ju para Maddis, sobel (eeUu) och bärare av bb och pp med Don Peppe som är rödögd rost (bbpp). Frågan är nu; vad kan det komma för färger? Dessa har jag räknat ut, stämmer det?

Creme (ee), sobel (eeUu), caramel (eebb), bö sobel (eebbUu), rödögd creme (eepp), cinnamon (pp), normalfärgad (eller?), normalfärgad umb (Uu), koppar (eebbppUu), mink (eeppUu)…

Pepe är även dominant spot så om det kommer "vita" ungar så måste de vara övertecknade creme eller sobel.. Eller hur?

Zaviie
0

rost, rost umb, nf ?

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Zaviie
0

Och ja, du kan ju inte få vit och offwhite så övetecknade creme är väl mest troligt i så fall skulle jag tro :)

Kokolandia
0

Vad menar du med #1 ;) Aha, att jag kan få de färgerna också? :)

Tack, det var så jag trodde. Vitt kan jag ju inte få, men det "hemska" ds kan jug e övertecknade cremebaserade.. Även mink, bö sobel, caramel m.m. lär ju bli övertecknade om de även blir ds? Suck :(

Zvintos
0

Bär hanen på creme? Annars hade jag bara räknat med nf, nf umb, rost, rost umb, cinnamon samt cinnamon umb.

Zaviie
0

Ja du bör ju kunna få rostvarianterna också :)

NinniH, Det bör vara creme bakåt, hanens syster(också rost ds) har fått soblar i sin kull :)

Zvintos
0

#5: Tänkte att det i sådana fall kan vara smart att skriva ut i TS, eftersom det då är lättare att säga ifall TS tänkt rätt. Glad Men om ingen av föräldrarna är cremebaserad, så finns ju ingen garanti att just denna hanen bär på det. Men det lär märkas.

Kokolandia
0

Ja, han bär på creme. Sobel, silversobel, offwhite finns i stamtavlan. Sorry, glömde skriva det ;)

Zvintos
0

#7: Vart i stamtavlan? Om inte någon av föräldrarna är cremebaserat, så finns ingen garanti. Däremot en hög sannorlikhet. Glad Så länge ingen av föräldrarna är cremebaserad skulle inte jag förutsätta att det kommer creme, men att sannorlikheten är hög. Men på den punkten tänker alla olika. ^^ När jag skriver på hemsidan vilka färger som väntas så har jag två olika kategorier, de som är förväntade (dvs de jag garanterat vet kan komma) och de som är troliga. Genetikmupp som jag är, så gillar jag gärna att kategorisera de så. Oskyldig

Kokolandia
0

#1 rö rost umb? ;)

Zvintos
0

Sen kan jag i alla fall säga att du har tänkt rätt på vilka färger som kan komma, oavsett hur man väljer att kategorisera dem. Glad

Och ja, även rö rost umb och rö rost kan komma.

Kokolandia
0

#8 eftersom Py (kullsyster) fick silversobel som Emilia skriver så lär ju även Pepe bära på creme.

Pepes farfar är silversobel rödögd (silvermink?), farfarsmor är offwhite, farmorsfar är bö sobel.. Och farmors farfar silversobel rödögd och farmors farmor är offwhite.

På mammans sida är Pepes mormors mor silversobel…

Zaviie
0

NinniH det var ett smart sätt! På så sätt blir det enklare att förstå för andra. Tex så tänker kanske inte alla på att som i detta fallet hanen är rö och honan KAN bära på rö(pp) hon har det bakåt i sin far men det är ju inte helt hundra att just hon fått genen?

Zaviie
0

Ska nog låna ditt sätt o kategorisera färgerna ;)

Lojs
0

#11 Att kullsystern är bärare är ju ingen garanti alls. Om ena föräldern till Py och Pepe är bärare av créme och inte den andra så är det 50% chans att Pepe är bärare. Om båda föräldrarna är bärare så är det större chans, men om ingen av ungarna i Py och Pepes kull var cremebaserad så är den chansen mindre.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Zvintos
0

#12: Precis. Om inte föräldrarna är det, så kan man inte garantera att avkommorna bär på det. Däremot ökar ju chansen om det finns nära i stammen. Glad Just därför jag gärna kategoriserar, då jag vill veta vad som främst kan komma och sen vad som skulle kunna komma om de bar på andra anlag som syns i stammen. Glad

Kokolandia
0

#11 & 12 Två av Pepes kullsyskon är creme och en är sobel :)

Jag skriver allt som kan komma ;) Fast det är ju för att jag i detta fall är rätt säker på vad Maddis och Pepe bär på. Men ska man se till bara vad de två är så är det ju eeUu x bbpp och då blir det inte mycket ;) Det känns bättre att kolla upp allt som faktiskt kan komma, så jag inte står där sen med 5 färger som jag inte räknade med :) Men de flesta brukar väl skriva olika kategorier, eller fler, "Förväntade färger" och "Om bla bla bär på bla bla så kommer bla bla" :)

Men det som garanterat kommer är alltså typ bara nf, nf umb, cinnamon och cinnamon umb? Om man bortser från allt som "kan" komma…

Tack för all hjälp!

Zaviie
0

nja fast cinnamon är ju inte heller garanterat eftersom det är rödögt :P Så Nf och Nf umb är de som är säkert då.

Kokolandia
0

Jag tror det kommer fler färger ;) och hoppas på det! Bara att hålla tummarna att de bär på allt som jag vill hihihi ;) och så blir det ju satin!! :) nf umb ds satin låter inte fy skam hihi