Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 968 ggr
Ilya
0

Vad ska jag göra?!

Har ju skrivit ett par trådar här tidigare om Huberts tillstånd.

Hubert är 9 månader och insjuknade för ca 1,5 månad sen. Han blev bättre ett tag (trodde vi) men blev dålig igen och gick ner från 170 gram till 125 gram på bara några veckor.

Så åkte vi till veterinären den 20 dec-12 dvs för ca 2,5 vecka sen.
Där fick han antibiotika (Bactrim) som han skulle behandlas med i 10 dagar. (Jag kunde även fortsätta lite över 10 dagar om han inte var bra efter dom 10 dagarna, så det gjorde jag, nästan en vecka till)

Tilläggas bör även att inget var fel på hans tänder och lungorna lät normala.

Nu har som sagt långt över 10 dagar gått och han är inte bättre. Han är fortfarande tröttare än vanligt, vill inte springa i sin boll (som han förut gjorde med superenergi) utan kurar ihop sig och somnar.

Han har inte heller gått upp i vikt (125 g är ju ingenting för en guldhamster från uppfödare?) utan ligger på ungefär samma.

Han nyser och låter fortfarande konstigt runt nosen, så som han gjort i ca 1,5 månad nu.

Veterinären sa att det finns inte så mycket än såhär att göra, hjälper inte antibiotikan så är det avlivning som är nästa..

För en vecka sedan, på nyårsafton, var jag säker på att han var död. Han var kall, stel, och låg och sov på ett konstigt ställe i buren (helt öppet och inte nergrävd i sitt lilla bo som han brukar). Jag petade på honom o fick ingen reaktion, inget livstecken överhuvudtaget. När jag petade lite mer så föll han ihop, stel som en pinne, och låg sådär på sidan. Jag var säker på att han var död, helt stendöd. Han var ju hård som sten och kall som is.

När jag tog upp honom i handen låg han på rygg i min hand, och efter en stund i min hand så började han andas igen!! Lite värme och efter en halvtimma var han som vanligt!! Det var helt vansinnigt, jag var ju påväg o skulle begrava honom när han helt plötsligt vaknade (troligen av min kroppsvärme?!)

Visst att en hamster kan bli sjuk och dö av det, men det faktum att Hubert endast är 9 månader gammal och borde leva minst 1 år till och att han är från en seriös och reggad hamsteruppfödare (Obelix hamsteruppfödning) gör mig en aning konfunderad att han aldrig blir bättre från sin envisa förkylning (?).

Nu till frågan: Borde jag åka tillbaka till veterinären för avlivning?

Twisted_T
0

Det är inte alltid en garanti att hamstrarna lever länge för att de är från uppfödare. Det är ju en garanti att de gör så bra de kan för att föda upp så friska djur som möjligt. Men det finns alltid sjukdomar som kan drabba vilken hamster som helst tyvärr:/ min ena kille från uppfödare fick avlivas i början av Dec. Han var då 1år och 1 månad och hade råkat ut för en infektion i doftkörteln som växte på insidan och inte ville ge sig. Ibland går det inte som man tänkt sig:( du får tänka igenom vad som känns bäst för dig. Men går han ner mer i vikt och inte äter så hade jag nog valt att låta killen somna in.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Imasy
0

Är det kallt i det rummet han står i? Kan du höja värmen/byta rum åt honom?

Kan det vara något sådant här: http://hamster.ifokus.se/articles/4d712e19b9cb46221d044206-overvintring-hos-hamstern?4d712436b9cb462141045c7c-1

Ilya
0

#1 Jo jo självklart, menar själv inte att det ska vara en garanti, men allt talar ju för att han borde bli bra.. Han har ju medicinerats nu och har bra gener. Men det hjälper tydligen inte Obestämd

Kan han må bra på sina 125 gram tro? Han är ju så liten och benig.. jämfört med hur han var för 3mån sen på sina 170 gram.

#2 Nja, inte direkt, men ja, jag hade förvisso sänkt värmen i mitt rum (där han står också) en aning inför natten som jag brukar göra varje kväll innan läggdags, men just den kvällen sänkte jag nog lite mer än vanligt.

Låter som det var det han reagerade på kanske Förvånad ska tänka på att ha lagom temperatur i mitt rum nu då och inte sänka sådär mycket igen.