Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 815 ggr
Ferdinan_
0

Han äter inte..

?Jag gav mat till min hamster för några timmar sedan, men han äter typ inte… ;( Jag ger honom sallad, gurka m.m men han bara nosar på det och tar någon tugga med sen går han bara iväg.

Kanske är han inte så van vid den maten (har inte haft honom så länge..) Eller ska jag testa andra saker? Han gillar nötter men det kan ja ju inte ge honom till mat hela tiden… :(

Vad ska jag ge honom och vad ska jag göra för att få honom att äta? Jag är lite orolig.. :/

ccareface
0

Äter han av basfodret någorlunda?

Vad ger du mer för färskt? Prova morot, tomat, äpple, päron, majs, m.m

Du kan prova ge kokt ägg någon gång ibland (hårdkokt och helt svalnat!) och gröt någon gång ibland, mina hamstrar tycker om gröt väldigt mycket. Inte i för stora mängder. Sen kan du googla på "lista med hamstermat" eller liknande så hittar du listor på vad du kan ge din hamster. Mina brukar inte heller äta så mycket av när jag lägger in te.x en gurkbit, dom brukar bara ta några tuggor och sen låter dom den bara ligga. Så verkar inte så ovanligt enligt mig att han bara tar några tuggor. Däremot är mina förtjusta i sallad. :)

Ferdinan_
0

#1 Okej ska testa ge honom det ;D

Han brukar ta lite basfoder i kindpåsarna och lägga ut lite överallt i buren haha, men jag tror att han äter lite iallafall.. :)

Och ifall de skulle bli för tjocka eller smala vad ska man göra då? :)

Be-Bopz
0

Gurka innehåller ju typ bara vatten, gurka brukar inte tilltala hamstrar speciellt mycket, testa broccoli, blomkål, minimajs, ärtor osv.

moonbejb
0

Om han inte äter kan tänderna ha blivit för långa, då måste en veterinär klippa ner dem annars svälter han ihjäl.

Ferdinan_
0

#3 jag ger honom gurka för att han dricker inte så mycket :/

#4 Ja jag försöker ge honom saker han kan gnaga på :) Funkar knäckebröd som gnagsak? ;D