Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2260 ggr
Ferdinan_
0

allergisk mot damm?

Hejsan! Jag brukar ha min hamster lös på toaletten där det inte finns några hål han kan gå igenom eller så. Han brukar gå till hörnen, där det finns lite damm och så, då börjar han nysa… Kan han vara ellergisk mot något eller är han bara förkyld? :(

Fiona1234
0

Det är väl som hos oss människor, när vi får damm i näsan börjar vi nysa men det går över efter ett tag. Men jag tycker du ska dammsuga/ta bort dammet i hörnen :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Frosstis
2

Ja, ta bort dammet och se om han nyser ;) Annars kan det vara kallt i badrum då det oftast är stengolv och det drar ganska mycket och hamstertassar är små.

Ferdinan_
0

Okej :) Ska testa att ta bort dammet och se om han fortfarande nyser ;)

Men om han fortsätter att nysa ska jag ringa till en veterinär?

Fiona1234
0

Men nyser han även i buren ? Ifall det hade vart jag skulle jag nog ringt/åkt in med min hamster.

Frosstis
0

#4 Man ska inte åka in för "minsta lilla". Det är ju även stressande för en hamster att åka in till veterinären hela tiden. Man måste ju försöka få reda på vad som är fel, om det är underlaget han är allergisk mot, eller försöka bota förkyldningen själv. Jag har gjort det ett par gånger.

Men man kan alltid ringa och fråga.

Fiona1234
0

#5 Men om de är förkylda dör de ju om de inte får antibiotika, men håller med dig :) , föresten har han spån va ? Han kan vara allergisk mot det?

Frosstis
0

#6 Om det är en kraftig förkyldning men om de bara nyser så kan man lätt fixa det själv genom att ge dom mycket bomaterial, hålla buren borta från drag och låta de vila.

Twisted_T
0

Som #7 säger så är förkylning något man kan och bör bota hemma på det sättet. Det är stressigt att åka runt till veterinärer om det inte behövs och det lär inte förbättra förkylningen. Blir det värre och att hamstern andas konstigt så bör du uppsöka en vet, då är det troligen lunginflammation och det kan då behövas medicin. Kan också vara allergi mot spån som dammar eller kattsand/sanden i buren när de nyser så. Jag har en liten kille som är allergisk mot damm tror jag. Han reagerar på vissa typer av kattsand. I buren har jag toa-lätt vilket är ett bra burströ för allergier och så. Har provat en såndär kattsand med kristaller i till honom(vita med små blåa i) de funkar mot nysningarna men han vill inte kissa så mycket i det så jag får leta vidare.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Fiona1234
0

#7-8 Alltså det är det jag menar :) Om det är en kraftig förkylning det var det jag menade alltså inte bara nyser utan typ klibbiga ögon, nyser m.m.

Ferdinan_
0

Han har nyst nån gång i min hand och lite i buren innan jag bytte bomaterial till toa-lätt, han hade spån först så det kanske var det. Men han har inte klibbiga ögon eller andas konstig så det är nog ingen fara. Jag tror att det är damm som han är lite allergisk mot? :)

Fiona1234
0

Okej men har han toalätt nu ?

Ferdinan_
0

#11 Yes :D det har jag ;)

Fiona1234
0

#12 Okej :) Men han kanske är allergisk mot något :/ undrar bara vad :o ?

Ferdinan_
0

#13 Ja, det kan ju vara bra att veta ;)

Gissar på att det är damm men är inte 100% på det…:/

Fiona1234
0

#14 Verkar ju som damm …?

Ferdinan_
0

#15 Ja.. :/ är det vanligt att de är allergiska mot damm? :)

Fiona1234
0

#16 Alltså jag vet inte men tror det :)

Ferdinan_
0

#17 haha okey :)

Det är inget man behöver oroa sig över? :D

Twisted_T
0

#18 det är nog ingen fara om han nös så sällan det är troligen dammet från spånet du hade eller lite damm från Sand.

// Linn

Ferdinan_
0

Han har slutat nysa i buren nu fast om han är ute och går till något hörn så kan han nysa lite så jag är 99% på att han är allergisk mot damm :)

Twisted_T
0

#20 ja säkert. Det kan min lille pojke också göra när han är ute ibland. Behöver inte vara damm man ser men det är ju inte mycket man behöver för att en liten hamster ska reagera.

// Linn