Äldsta hamstern?
Hej.
Jag är lite nyfiken på hur gamla era hamstrar blivit, skriv gärna lite om den tex färg och sort.
Jag hade en del hamstrar när jag var liten och den som blev älst fick jag i födelsedagspresent, de va en teddy guldhamster som såg helsvart ut med lite vitt på hakan och på magen. Men han var mörkbrun och grå också i bra ljus. Köpt från djuraffär i Osby.
Brukade ha med honom när jag gick runt där hemma, antingen på axeln eller mellan brösten i bhn där han satt snällt och tittade omkring sig. Han var en väldigt snäll hamster som aldrig bitit mig.
Bärtil blev 5 år.
- Redigerat 2021-06-06 11:18 av Herveaux
Oj gud vad gammal han blev!
Min hamster var en korthårig guldhamster som var vit och han blev runt 1 år och cirka 11 månader.. :(
5 år låter otroligt gammalt för en guldhamster! :O
Min äldsta hamster var Eowe, en långhårig normalfärgad hamster från Solgläntans hamsteruppfödning. Han blev 2år och 9 månader! Vi avlivade honom hos veterinären då han långsamt magrade av jättemycket och en dag gick han väldigt stelt, var uppenbart att han inte levde ett värdigt liv längre.

Kan en hamster verkligen bli 5 år gammal?
Mina äldsta har blivit ca 2 1/2 år.
Min äldsta blev 2 och ett halvt år, var en egenuppfödd liten tjej som var nf kh satin.
I slutet tappade hon rätt mycket päls och blev väldigt gråhårig, dessutom hade hon rörelsesvårigheter och rörde sig stelt och illa, men ändå skulle hon ut och springa!
Hon dog stilla av ålder i sömnen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är aldrig kul när dom går bort, även om de kanske inte mår så bra.
Har heller aldrig hört om någon annan hamster som blivit så gammal.
Har hört 2år, max inne på sitt 3e.
Var glad så läng jag fick ha honom, han var lika pigg alltid, måste varit ngt i vattnet, ;) här är många människor där jag bor som har blivit 100+. (min sambos farmor är 103år tex.)
Wow, låter otroligt mycket för en hamster att bli 5år gammal!
Jag har haft en som blev 2 år och tre veckor.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Min älsta var min första hamster och han blev 3 år. Han var pigg och fräsh väldigt länge men på slutet var han trött och häning och somnade sedan in trygt här hemma.
min kusins första hamster blev 4 är och 9 månader så det är nog inte omäjligt :>
Jag tycker det låter smått otroligt när jag hör om hamstrar som blir typ 4 och 5 år. Vet att Maggan på Mapilamis hade någon hamster som blev 3år, men 4 och 5? Dom allra flesta hamstrarna brukar ju leva 2-2,5 år, så det låter bara så otroligt att en hamster skulle kunna leva över dubbla medelivslängden och man undrar ju om man gjort något fel med sina egna hamstrar :S
Det är inte omöjligt att dem blev 5 år. Min äldsta hamster blev 4 år drygt. :) Och den äldsta hamstern jag har hört om blev 10 år. Men hela den historien kan inte jag. Men Annica från finland här på forumet kan det. Hamstern blev 10 år och veterinären ville ta reda på varför den blev så gammal och det visade sig att något var fel i hamstern så den liksom blev gammal. Nja det låter lite fånigt, så jag hoppas att Annica ser det här så hon kan förklara bättre. :)
Wow 5 år ! Haha vad kul :D Min kompis ade en hamster som blev 4 år gammal så det är inte omöjligt. MIN äldsta blev omkring 1,5-2 år gammal ( de var min första hamster ) men min storesyster hade en hamster ( ifrån samma kull ) men sen ville hon inte ha den och då fick jag ta över den så den blev ca 2-2,5 år :). #10 oj 10 år :o och du är inlägg 10 också haha ;)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Hadddds
Hass
Men ! Hade "
Oj, 10 år låter ju helt otroligt!
Satt och pratade om detta med min sambo idag, och vi kom fram till att det är väl inte helt omöjligt att vissa kan bli så gamla. Vissa människor blir ju över 100 år, medan vissa inte blir mer än 70-80, och sen är dom för gamla/trötta i kroppen. Så klart hamstrar kan bli olika med. Även om det låter otroligt! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus