Frågor
Och sen.. Är vi lite osäkra om det är en hona eller hane! När vi var hos uppfödaren sa hon att det var en hane. Men Tilda fråga om hon var säker. Då kollade hon igen och då sa hon att det nog var en tjej i alla fall. Man känner inga pungkullor. Och sedan så ser man ingen pung tydligt. När man känner så känns det bara som en vanlig svans. Man ser inte så bra eftersom hon är långhårig. Ska ladda upp bild när jag kommer hem. Eftersom det inte går att ladda upp från mobilen:/
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Ser ni ingen pung så är det inte en hane. Det är lätt att se en pung på hamstrar när de växt till sig lite. Och han/hon ner inte så liten ut. Ja det är en creme :) Du kan para en creme med en offwhite ja. De tillhör samma färgkategori.
Visa gärna kort på hur könet ser ut så är det lättare att svara på frågan om det är en hane eller hona :)
Okej,tack. Men vissa säger att man inte ska ha hö? Varför de?
Har du fler/bättre bilder på hamstern med?
Hö kan hamstern lägga i kindpåsarna och då kan det sticka hål i kindpåsarna och så kan de få någon infektion där vad jag hört. Har hört att det beror på vad för hö man har. Mjukt hö tror jag är ok att ge. Men andra får svara på detta. Jag har inget hö till mina, de har ingen användning för hö direkt.
Okej. Tack:)
Det stämmer lite det som #4 skriver gällande hö. Jag brukar kunna ge mina, men då är det ett riktigt mjukt. Det hårda höet jag ger till kaninerna skulle jag aldrig ge till en hamster.
Tänker du para djuraffär hamstrar? Det är kanske inte en bra idé. De är också för unga att para tills de är 5 månader.
#7 Står att de är från uppfödare i alla fall den creme färgade. Och det står ingenting om när de skall paras :)
Nej,exakt. Båda är ifrån uppfödare. Och som sagt så vet vi att man inte ska para förns dom är 5mån. ;)
Men du frågar ju om färg på d, och en uppfödare fastställer ju oftast färgen så inte köparen behöver göra det. :p. Var är dem ifrån? :)
#10 Ja det är ju sant. Kanske inte är någon etablerad uppfödare och troligen inte en jättebra heller ;)
Nej. Men hamstrarna är jätte fina och bra!
Men om du inte ens vet vad din hamster är för färg har du ju ingen koll på färgerna bakåt, så varför ska du då para hamstern? Bara för hamstern är jättefin och bra behöver man inte para den.
#12 Från vem är dem?
Bara för att dem är jättefina och bra ska du inte para dem. Kommer dem inte från uppödare rekommenderar jag att inte para dem eftersom du då inte vet något om deras bakrund.
Men om man köper på djuraffären? Vissa avlar ju på dom? Dom blir jätte fina ungar. Jag fattar inte riktigt vad ni menar? För jag Och Tilda har bestämt att vi ska para. Och vi bryr oss inte om någon stamtavla…
Djuraffärshamstrar vet man inget om. Om färger bakom, hur beteendet på föräldrarna är osv.. De kan ju vara agressiva eller ha defekter eller sjukdomar… Jag skulle aldrig avlat på Djuraffärshamster i alla fall.
Att para hamstrar är inget man bara kan bestäma. Det ska planeras (enligt mig iaf). Man måste läsa på massor så man är förberedd och vet allt som kan hända och hur man ska hantera det.
Sedan måste du vara beredd på att ha burar ifall inte alla blir sålda. Hanar och honor ska separeras vid 4 veckor och vid 8 veckor ska de ha egna burar.
För blir de inte sålda har du ett ansvar att ta hand om dem.
Para inte bara hamstrarna för att det är gulligt. Tänk på att det är liv ni sätter till världen.
Det handlar väl kanske inte om att man bryr sig om själva stamtavlan.. Det man vill veta är djurens bakgrund och sjukdomshistoria. Har man ingen kännedom om djuren så kan det gå riktigt illa om det visar sig att de bär på sjukdomar m.m. Ungarna kan komma till skada, bli missbildade osv.
Nu ska man inte dra förhastade slutsatser. Men det är viktigt att man är medveten om vad det innebär att avla på djur, oavsett om det är en guldhamster eller en hund. Det är inget man gör bara för att det är kul, utan för att man vill åstadkomma något och förbättra djurets gener. Inget man leker med.
// Sofia
(dubbelt inlägg)
// Sofia
Men jag har läst och planerat i ca1 månad. Och om 1 månad ska vi para. Jag kan nästan allt om det nu. Och i morgon ska vi åka och köpa fler burar. Min mamma har haft många hamstrar och typ 2-3 kullar. Så tro mig jag har läst på! Vi ska para nu för det är bestämt :)
Okej, för det är lite skrämmande med tanke på vad du skrivit i tråden.
Framför allt att ni inte ens är säkra på könet.. Det är ju jätteviktigt när ni ska könsbestämma ungarna framöver. Om ni inte är 100% säkra då så kan det resultera i inavel osv, för när ungarna är 3-4v gamla är de könsmogna och kan para sig med varandra. Det vore katastrof.
Är era hamstrar köpta på samma ställe? Hur vet ni att de inte är släkt? Och eftersom ni köpt i djuraffär, hur vet ni att de är i lämplig ålder för parning?
// Sofia
Hon är väldigt långhårig och man såg inte så bra. Jag var 100 procent säker på att det var en hona! Men Tilda var Inte det. Så då sa jag att vi ska se vilken som har rätt och det visa sig att jag hade det;) Vi ska prata med uppfödaren i morgon och fråga om dom Apsolut inte är släkt! Dom har inte Samma mamma och pappa i alla fall. Så vi får se.Och som skrev längre upp så har vi inte köpt från djuraffär!
Okej, tolkade det som att de var från djuraffär med tanke på ditt inlägg #15.
Ja är de från uppfödare så bör det finnas någon form av stamtalva. Och om det är en seriös uppfödare så bör det inte vara några frågetecken kring kön heller, med tanke på att uppfödaren sa att honan först var en hane. Ska man kalla sig själv uppfödare så är det en fördel att man ser skillnad på kön.
// Sofia
Jaja,men nu är det en hona i alla fall:) Hon hade jätte många djur! Och hon kollade väll inte så noga. Men när hon kolla igen så var den en tjej! Så det var ju bra.
Vem är uppfödaren då?
// Sofia
Kommer inte ihåg vad hon heter.
Har hon någon hemsida då? Du vet väl vart du köpt hamstern ifrån?
// Sofia
Ja. Hon har en annons på blocket. Men varför ska ni veta de?
#16 Ifall man inte skulle ha plats osv kan man ju faktiskt lämna till djuraffärer … Jag gjorde det ( dock var min guldhamster hona dräktig när jag köpte henne så det var oplanerat ).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Måstr tillägga i mitt inlägg: Men jag var inte förberädd så då vart ju det ganska bråttom …
Måste"
Ja,exakt. Men vi kommer behålla 5. Så vi får se hur många som kommer;)

Nu har jag läst hela tråden och jag har absolut ingen aning om vem uppfödaren är. Ni kan ha missuppfattat varandra och allting är frid och fröjd egentligen och personen som har fött upp dem är hur bra som helst.
Men om man skulle ta och läsa exakt vad som står så blir det lite skrämmande. "Hon hade jättemånga djur så hon kollade väl inte så noga" Bara för att man har många djur så måste man väl kolla vilket kön ens djur har. Det är ju ganska viktigt. Men misstag kan hända, men att skriva så blir helt fel.
Och att skriva att uppfödaren är jättebra men inte komma ihåg vad personen heter känns väl också lite galet. Hittar man en bra uppfödare så är det väl bra att komma ihåg det ifall man någon gång vill köpa någon någon mer hamster.
Och om uppfödaren är bra och seriös så vet hon/han färg, kön, ålder och stamtavla på din hamster. Behöver ju inte vara en registrerad stamtavla för att vara ok, men att ha någonting uppskrivet. Om det så bara är att det är två djuraffärshamstrar från ett visst zoo som ligger bakom så ska man tala om det för den som köper.
Eller så talade personen om det, men det var ingen som lyssnade?
Bara för att de inte har samma mamma och pappa behöver det inte betyda att de inte är släkt. De kan ha samma mormor eller morfar, eller annat.
Och att läsa på i 1 månad och säga att man kan nästan allt är lite skrämmande också. Fast jag vet inte hur gammal du är, jag kunde nog också allt när jag var yngre.
Nu är jag vuxen och har haft säkert 30 hamsterkullar och jag kan långt ifrån allt.
Inget illa ment med mitt inlägg, kände bara att jag behövde få sagt det här.
#32För det första så fattar jag inte Heller varför det blev så. Men om ni hade vart där hade ni nog förstått. Hon kanske inte var den bästa men hon hade en fin hamster och jag föll direkt för den. Och som jag skrev längre upp så skrev jag att "dom har samma mamma och pappa i alla fall men vi får se" alltså menade jag att vi får se om dom är släkt med varandra. Alltså kanske deras mormor,morfar osv. Och jag har läst på det som man ska kunna för att ha en första kull. Så jag vet hur man ska reagera och så.
Oh!! Förlåt! Jag läste fel!
#33 Jag har läst igenom hela tråden och "uppfödaren" låter verkligen inte seriös. Jag tycker du ska vänta lite och fortsätta läsa på.
Köp från en seriös och bra uppfödare när du tänkt efter och bestämt dig, som har stamtavla på sina och som kan ge dig bra råd om du vill ta en kull istället för att du ska avla på hamstrar som du inte ens kan föräldrarnas namn och färger på.
Jaa. Tack för tipsen. Jag ska läsa på Lite mer. Men det kommer blir parning.men jag läser på ett tag till. Eftersom vi ska para om ca 1 månad.
#34. Haha,det är lugnt;)
Tycker inte uppfödaren låter så seriös, och tycker även ni ska läsa på mera, utifrån vad jag läst i tråden.
Att uppfödaren har många djur, menas inte att man inte ska ha koll. Jag har 70 djur, vet kön och namn på samtliga. Det är ett måste för att det ska funka här hemma.
Annars skulle jag ha massa oönskade kullar, och få överfullt med djur.
Skulle inte parat dessa två om du inte vet vad som finns bakom. Det kan ligga ärftliga sjukdommar som hamstern kan lida av.
Är ni beräd att kanske få behålla 10-15 hamstrar?, som ska ha egena burar efter 8 veckor. Som tar tid och plats. Det är svårare att få sålt om man inte vet släkten bakom.
och ja creme är en fin färg.
Två av mina favoritfärger är caramel (brunörad creme) och rödögd creme.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag tycker varken att fotboll22 eller uppfödaren av dessa hamstrar låter vidare seriös.
För är man seriös så är man säker på var hamstern kommer ifrån, och ser till att de inte alls är släkt, INNAN man bestämmer för att man ska para. Det är vad jag tycker, men jag tycker det är fel att när folk försöker förklara för dig, fotboll22, så stöter du bort det och säger bara "Jag ska para om en månad, sådeså." Tänk på att folk försöker hjälpa dig, och det är en seriös grej att föda upp. Kan du se kön på små bebisar? Vet du hur du ska göra under parningen? När hon är dräktig? När bebisarna har kommit?
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Kan tillägga att jag läst på i mer än ett år, och jag kan ändå inte allt. Och vet flera här som läst på i massor av år, så en månad är inte så mycket.
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag har läst på sedan 2008 och jag kan inte allt. Säger man att man kan allt hur länge man än har läst på så anser jag att man är oseriös. Man kanske kan mycket, men man kan inte allt. :)
Håller med Hanna (Hamsterlycka) om att när vi försöker hjälpa dig så fortsätter du att säga, nej det ska bli parning. Jag har bestämt mig, spelar ingen roll vad ni säger liksom. Jag tycker du ska lyssna på oss och tänka efter. :)
Men seriöst nu. Jag har sagt att jag inte kan allt. men att jag kan det som jag behöver veta för att ha min första kull. Snälla,kan ni läsa igenom tråde innan ni komenterar. Jag har lyssnat och sakt tack för råden! Men jag säger också att jag har tänkt efter länge och vi har bestämt att vi ska para. Först ville jag inte eftersom jag inte kunde så mycket. Men jag läste på det man ska veta för att ha sin första kull. Och som jag skrev längre upp så läs hela tråden innan ni komenterar…
Jag har mycket tid att tänka efter om jag värkligen vill para. Eftersom hon bara är 4 mån. Jag ska para henne med Charlie(i så fall) när hon är 6 mån. Så 2 mån kvar i så fall.
Kram Tindra
"Men jag har läst och planerat i ca1 månad. Och om 1 månad ska vi para. Jag kan nästan allt om det nu."
Jag ser det inte som att du har lyssnat iallafall, men det är min åsikt. Jag har läst igenom alla inlägg i tråden. :) En månad är inte långt tänkande, jag har planerat att ta kull i mer än ett år och inte tagit nån kull förens nu. Jag har velat kunna alla grunder, även om färger och jag lär mig fortfarande.
Två månader är inte långt tänkande, fortfarande. Du gör som du vill, men eftersom du skapar trådar så borde du åtminståne kunna ta emot råden och tipsen. Man kan även vänta med att ta kull tills en hona är 9 månader, men inte längre än så. Men först och främst, ta reda på vart hamstrarna kommer ifrån och om de är släkt, kanske tillochmed inavlade.
Justin Bieber - 23/4 13 
#43 Håller fullständigt med dig ! Vet du något om deras bakrund ?
#42 Vi har som sagt skrivit att vi har läst igenom hela tråden. Och det finns skäl till varför vi skriver det vi skriver till dig. :)
#43 Det är 5 till max 8 månader man får ta första kullen. :)
#43 ja,jag ska tänka igenom det en gång till.Men det är inte jag som har honan. Om du läser igenom igen så står det att jag inte vet allt men att jag vet det man ska kunna för att ha en första kull…
Men jag har läst på som sagt. Och vi får se hur det blir.. Min kompis kan inte så mycket om hamstrar.. Så jag är inte säker på om hon tar det seriöst:/ Eftersom hon har honan är jag lite rädd eller så. Eftersom att hon har 2 syskon som är väldigt "Uppspelta" så kan ju honan bli stressad och bita ihjäl dom:( Så jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Jag vill nog inte para. Och förlåt med några av dom här inläggen är inte skrivna av mig…
som sagt så får vi se. tror inte det blir någon parning eftersom jag inte vet något om deras bakrund..
Någon som har vet någon bra uppfödare som har en hona nära Västerås?
Jag ska ringa och fråga uppfödaren lite mera;)
#47 Vad bra att du har tänkt efter. Du verkar ju kunna mer än dig kompis. :) Jag finns i köping och hjälper dig gärna om några månader ifall "DU" bestämmer dig för att ta en kull. :) Jag har några planerade kullar. Bor alltså 20 minuter från västerås. :)
Säg åt din kompis att läsa på lite också. :)
#47 Tycker du tar ett väldigt moget beslut!
Och just eftersom din kompis har honan. Tycker inte det låter så bra eftersom honan kräver lugn och ro. Men duktigt av dig!
Justin Bieber - 23/4 13 
#48 Hihi,ja. vad bra hör av mig om jag skulle vara intresserad.Vad snällt! Men det blir nog inte på kanske 2 mån. Ska säga det till henne:)
#49 Jaa,det tycker jag med när jag tänker efter..Tack! Jaa,och det värkar som hon inte kan så mycket.. Eftersom jag försöker att förklara saker men hon värkar inte bry sig.. :)
#47 Tycker att du tar ett väldigt bra beslut :) Och om det är din kompis som har honan så skulle nog jag inte ha parat dom ifall hon nu var " uppspelt " som Hanna ( Hamsterlycka ) säger så behöver honan lugn och ro :) Och kanske ta upp lite mer information innan du parar med någon :)
Jag har en fråga..
Varför får inte hamstrarna vara släkt när man parar dom? vad kan hända?
Jag bara undrar haha;)
#52: Det som kan hända är att det finns risk för defekter av olika slag. Ju högre inavel, desto större defekter.
Fick redo på att dom var kusiner nyss. Så då blir det väll ingen parning i alla fall;)
#54 Okej men det var väl kanske " bra" det :) om du förstår vad jag menar haha :) :)
Haha,ja. Då slipper jag säga till henne att jag inte vill para;)
Haha :)
Haha;)