Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1038 ggr
[Marro98]
0

Avliva?

Hejsan

Tindras dotter Ninja la Silla bor hos mig & fyller två år den 10 januari om jag inte minns fel?
Iaf så är det så att hon har blivit mycket skyggare nu… hon sover nästan hela tiden & hon äter dåligare än förr. Trots att hon är inavlad så är hon som vilken annan hamster.

Börja fundera på om det kanske är snällast att låta henne somna in eftersom att hon har börjat att bli mer stressad nu efter flytten + att hon ser lite hängig ut.

Vad tycker ni?
Och hur mycket tror ni att en avlivning kan kosta för en liten guldis?
Jag bor i strömstad.

Frosstis
0

Jag vet inte om du ska göra det, men det kostade bara 30 kronor när jag avlivade min älskling.

Fast det var en väldigt liten veterinär, när jag ringde till blå stjärnan och frågade så skulle det kosta runt 700 för undersökning+ev. avlivning. Så det beror ju på väldigt mycket.

[Marro98]
0

Okej tack!

Nej men hon högg mig förut vilket hon aldrig har gjort förut då hon har varit en riktigt mysig sak när hon väl vill.

jossa5
0

Om hon börjar se hängig ut och inte vara riktigt som förr kan det ju vara humanast att låta henne gå.
Jag förstår att det inte är ett lätt beslut, men jag tror nog du kan ta det som är bäst för hamstertjejen!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zvintos
0

Kostnaden är nog oerhört olika. Jag fick betala runt 230kr för avlivning, men det är en liten klinik uppe i Dalarna.

[Marro98]
0

Nej det är inte så lätt som du säger :(
Eftersom att hon är min "första" hamsters unge + att hon är den ända som lever idag.
Och Tindra som mamman heter är lixom min bästa kompis kan man säga & jag skulle egentligen ha velat ha en till kull efter henne, men eftersom att hon är över två år så kommer det inte att li något..

Okej jag får helt enkelt höra med veterinären. Får se om Jan Rise svarar senare. Men han kanske är dyr?
Får se annars får jag ringa ner till den andra..

Bruden-Mbuti
0

kan ju vara så att hon ser dåligt och blev orolig över nytt i buren. sakerna på annan plats än vad hon är van vid.

hörseln kan vara nedsatt å hon känner inte igen de nya ljuden.

lukten kan också vara sämre och hon känner inte igen din doft trots att hamstrar har bra minne.

hon kanske behöver få lära känna sin nya miljö igen.

gammlingar brukar få lite sämre tänder därför ger jag mina lättuggad mat som rårivna morötter, grovhackad gurka,kokt majs,gröt,välling,groddar etc.

när de blivit äldre så blir de ofta slöa å behöver sova mera. vissa blir tom frusna av sej och  brukar bli piggare om de ställs på en varmare plats.

andra påverkas av ljuset och vill ha en slusare plats eller en liten lampa nära buren.

prova dej fram i några dagar å se om hon blir piggare annars så är nog alternativet att hon får somna in det snällaste valet

[Marro98]
0

Okej tack så mycket!
Ska testa det.  :)