Öronklåda
En av mina hamstrar fick i oktober/ november skiftet irriterade öron, rodnad och svullnad som hon la mycket tid att klia på. Jag tvättade med koksalt 1-2 ggr om dagen i en vecka då det var försvunnet, rodnad och svullnad borta, hårväxten tillbaka. Nu i sena December var det tillbaka, tog henne till veterinär där de tog prov i örat på henne för att labba med. Resultatet visade bara bakterier. Nu har hon fortsatt tvättats med koksalt dagligen samt fått en kur med aptus otozyme kräm för öra. Men det är inte borta ännu. Veterinär tyckte inte det kändes som om det vore ohyra då inga av resterande 9 hamstrar var drabbade, samt ingen fnasig hud (som ohyra normalt lämnar) etc etc.
Men nu har jag upptäckt att en av mina andra hamstrar drabbats av precis samma sak, hon har kliat sig smått sårig i båda öronen och är väldigt svullen. Jag påbörjade igår samma kur på henne. Upplevde att svullnaden gick ner något sedan gårdagen (förmodligen då kliandet orsakar svullnad och salvan hämmar klåda).
Har haft telefonkontakt med samma veterinär och nu tycker hon att jag ska testa stronghold (ohyrebehandling), eftersom det dök upp hos en till hamster. Jag är givetvis rädd för riskerna med preparatet, då det i värsta fall kan slå ut CNS.
Så innan jag behandlar vill jag bara kolla med er andra hamstermänniskor om ni varit med om något liknande och har en aning om vad det kan bero på?
Tack på förhand!
Mvh Ellenfyrkant