Vattenflaska eller skål?
**Ah, förlåt att jag frågar så mycket.
**Men om två dagar åker jag och hämtar min lilla hamster och idag köpte jag en samla-liknande låda från Jysk. Grejen är att jag vet inte om jag ska köpa en tung keramikskål att ha vatten i eller en vanlig vattenflaska till hamstern. Vad tycker ni är bäst?
Och med "vanlig vattenflaska" menar jag en sådan hamstrarna dricker ur och inte vi. ;)
Be absolut inte om ursäkt för att du frågar mycket! Det är ju bara bra att du är ordentligt påläst och frågar om du har frågor, när du får hem din lilla hamster! :) Önskar att alla kunde vara sådana, skulle bli så mycket bättre för hamstrarna då.
Det kommer lättare smuts i skål, så jag hade tagit vattenflaska. :)
Jag brukar ha vattenflaska :)
Har aldrig haft skål till mina haha
Tack så mycket båda två för snabba svar! Jag känner mig lite osäker på om jag ska ha skål eller inte. Känns som att man inte kan hålla lika mycket koll på hur mycket de dricker då, om ni förstår hur jag menar? Samtidigt vet jag inte hur jag ska fästa flaskan. Har letat efter info men jag förstår inte riktigt och jag är verkligen ingen storpysslare!
Och när jag ändå har tråden här tänkte jag fråga, vart kan man köpa bra nät till hamsterlocket? :)
Jag använder just nu bara vattenflaskor. På en del lådor har jag borrat hål fär pipen på flaskan i lagom höjd på lådan o sen två mindre hål att fästa ståltråd i, så flaskan hålls på plats. På några få hänger de i gallret i locket, men mycket osmidigare tycker jag.
Jag har fyrkantsnät/putsnät på mina lock :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
#4: Bra nät finns på de flesta byggvaruhus, samt ex på Granngården. Jula har ett med ganska små maskor. Kom bara ihåg att välja fyrkantsnät, då det sk hönsnätet inte håller lika bra.
Jag brukar göra dom här hållarna: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71402ab9cb46222d055f6a-hallare-for-vattenflaska
Smidigt & enkelt att göra :)
Se bara till att tråden inte rostar eller att det sticker ut några vassa delar!
#8, Ja det var ju faktiskt ett bra tips som nog även jag skulle kunna klara av! :)
Kan inte ni bifoga bilder på hur ni har gjort med locket till er samla låda eller hur fixar ni ventilationen? Alla tips mottages tacksamt!
Såhär såg det ut i min SAMLA-låda. Har ingen kvar just nu, men ska köpa en ny som rasthage. I alla fall så skar jag ut en bit av plasten i locket och limmade fast nät. Gällande flaskan så svetsade pappa ihop en ställning till den. I andra lådor gjorde jag antingen hål i flaskan eller hängde dem i taket.

Jag brukar ha locket lite på glänt när jag är i rummet. Annars så har jag gjort hål på sidorna men jag ska fixa nät som lock när jag får pengar :)
vatten flaska är att rekomendera. Vissa hamstrar har en tendens att gräva så att spånet hamnar i vattenskålen så att inte vattnet syns längre samt en del hamstrar mat från matkoppen och sedan flyttar över maten till vatten koppen vilket då vatten koppen blir en ända rörig smörja! Så vatten flaska är deffenitivt att rekomendera till hamstern.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Jag har haft/har både vattenskål och vattenflaska. Tycker mer om vattenskål. Mina gräver inte så mycket så det funkar super! Byter vattnet varje dag, då hinner det inte bildas smuts. 
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Föresten, samla lådan på Jysk rymmer 70l. Är inte det lite litet? Måtten är: 40x72x39.
#14: Det går, men beror på hur pass stort man vill ha. IKEA har ex en SAMLA-låda på 65L som funkar. Men det blir som sagt logiskt sett inte samma yta.
Jag använder både vattenflaska och vattenskål för mina fattar inte riktigt flaskorna så jag har börjat med skål också :) men jag har fortfarande flaska ifall att. Jag byter vattnet varje dag så jag tycker bäst om vattenskålarna :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag tycker vatten flaskorna är mycket bättre för att man kan hålla koll på hur mycket de dricker och så blir inte vattnet smutsigt om det kommer ner något eller om dem ställer sig i den. det räcker bara om dem doppar tassen, jag menar tänk bara vart dem har varit med tassarna.
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
#17 Då borde hamstrar i det vilda vara döda för länge sen om det var farligt eller liknande. :) Tänkt vad som finns i vattnet DOM dricker!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#18 Håller med :D! Men men alla har olika åsikter om detta ;)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Min hamster slaktar vattenflaskor så det är inget alternativ. Jag använder skål och placerar ut det på rätt ställe i buren. Vattenflaskor kan oxå bli väldigt snuskiga och ska helst diskas varje dag. Då tycker jag det är lättare med en skål som man kollar ofta och är lätt att rengöra.
Men det är väl lite beroende på vad ens hamster gillar.
#18 det är en viss skilnad på tam hamster och vildhamster! Tam hamstrarna har utveklats en hel del, men du har endå en poäng med det. jag tror nog inte att dem är så känsliga…
Med vänliga hälsningar Mika & Oso