Får man det ?
Om man inte reggad i SHF får man ändå skriva till sitt uppfödar namn innan det "riktiga" namnet på ?
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Nej:/
MVH FiffiLiina
Nej det får man inte.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Som de ovan säger, får man det inte. Men i dagsläget får man ju ha ett uppfödarnamn, men inte skriva det före hamsterns namn man fött upp mm om man inte är reggad. :)
Men om du INTE är medlem i föreningen får du väl kalla djuren för vad du vill.
Fast du kanske ställde frågan utifrån att du ÄR medlem i föreningen?
Man för ju döpa hamstern till vad man vill men jag syfta mer på om man får sätta namnet framför själva tilltals namnet ? Man kan väl säga så " ja min hamster heter snöblommans ängla" och liksom skriva in det i stamtavlan ?
Ha det bra !
Nej man måste vara registrerad uppfödare för att få ha med sitt uppfödarnamn. Så är man inte reg.uppfödare får man endast regga djur med enkelnamn utan mellanslag (max 12 tecken).
Du kan läsa mer om det här ->
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Nej det kan man - som sagt - inte. :)
Justin Bieber - 23/4 13 
okej, tack så mycket då vet jag :)
Ha det bra !
Men om man inte reggar sitt djur. Får man inte skriva typ: Snoflakes's Busan?
Asså på härstamningsbeviset.
#9 Tror inte det, men vet inte. :) Då får man nog göra hur man vill. Men jag skulle då inte skriva ett uppfödarnamn före om jag inte var reggad eller med i någon förening. Man kan ju inte lossas ha ett namn liksom som tex hos hundar. Där måste man vara registrerad för att ens få säga sitt namn om jag inte har fel. :)
Okej :)
Beror väl på om man gör det själv, typ på datorn? Då året det ju privat så jag antar att ingen kan bestämma över det. :) Men om man skriver en bildtråd här på iFokus, och har som rubrik "Julaftons Lilja" så antar ju de flesta medlemmar (tror jag?) att hamstern är reggad. :) Så deg kan ju bli lite missuppfattat. ^^
Justin Bieber - 23/4 13 
Personligen tycker jag inte att man ska använda sig av uppfödarnamn om man inte har det registrerat. Dels för Att undvika missförstånd och dels för att man aldrig kan veta säkert om man är ensam om det uppfödarnamn man valt.
Kanske inte är så stor risk att man råkar ta någon annans namn, men tänk på hur många hemsidor det finns.. där folk kallar sina kanin-marsvin-hamster uppfödningar för olika saker. Nog bör det ju finnas en hel del namn som redan är "tagna"
Man kan ju kalla sin uppfödning något om man vill, och om man har en hemsida eller liknande :)
Men jag skulle inte skriva ut ett oregistrerat prefix på härstamningsbevis oavsett om jag skrivit det själv eller inte. Men det är jag det ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Men va, det är väl flera uppfödare som inte är registrerade som har sitt uppfödarnamn med i stamtavlan?
#13 Håller helt med dig. :)
Det kan lätt bli missförstånd. :)
#14 Nej. :)
#14 Typ i vilken förening då? Du tänker inte på härstamningsbevis, som folk skrivit ut själva?
_
#14 finns ju bara SHF nu och där får man inte ha "uppfödarnamnet" i stamtavlan om man inte är reggad. :)
#18 Har inte tex Vildvittrans det? (inget "utpekande" nu, tog bara ett exempel) och hon är väl inte registrerad än om jag förstått det rätt? inget som står på föreningens sida i alla fall.
#19 Det var lite andra regler tidigare. Då fick de som var reggade uppfödare i andra föreningar ha med sitt prefix inom parentes () på stamtavlorna. Men det är borta nu.
_
#19 Kom på at dvärghamstersällskapet finns, tror hon är reggad där? :)
#20 Ja som Monica säger så var hon reggad i en annan förening som nu är nedlagd. :)
#19 Jaså, det är så nu, men då är jag med. Så nu är det alltså bara de få registrerade uppfödare i SHF som får ha med sitt uppfödarnamn i stamtavlan? De som är medlemmar i föreningen men inte reggade skriver alltså bara (tex) "Anna" i stamtavla hedan efter?
#23 Ja. Exakt. :)
Det har varit lite luddigt kring detta ang. om och vilka som får ha med sitt prefix, men det går inte att ha vissa namn inom parentes och andra inte. Så är man inte registrerad i SHF får man bara registrera djur med enkelnamn.
Enda undantaget är importer men jag är för trött för att dra hela den harangen nu ;D
_
#23 Men de uppfödare som haft uppfödarnamnen i stamtavlorna innan, borde inte de ändå fortsätta med att skriva sina uppfödarnamn innan de "vanliga" namnen på sina hemsidor och så i alla fall, kan tänka mig att det känns lite konstigt annars? He he. Dvärghamstersällskapet är också nerlagd eller?
#26 Hur menar du? :)
Tror att dvärghamstersällskapet nyss startade. :P Så den borde inte vara nerlagd. :)
#26 Kanske det, men ska man få någon ordning på det överhuvudtaget så är det tydliga regler som gäller. Tyvärr har det missats en del i registreringarna tidigare så uppfödarnamn som inte "bör" vara med har godkänts :/ Känns inte riktigt rättvist. Så nu ska vi rätta till lite och vara mer noggranna med detta framöver ;)
(det är jag som är registrator i föreningen, därför jag skriver "vi")
_
#27 Jo jag menar som tex Vildvittrans och alla andra som har fått ha sitt uppfödarnamn inom parantes innan (vilket jag förstod det som att de fått?), kommer de också nu bara få skriva med enkelnamnet i stamtavlan?
Och då menar jag att på deras hemsidor, borde de inte fortsätta skriva med uppfödarnamnet innan enkelnamnet, om du förstår mig? För jag menar, ska de ta bort sina uppfödarnamn helt nu då bara för att man inte får ha med de i stamtavlan? Blir ju samma sak för folk som inte fått ha med uppfödarnamnet innan (dvs inte varit registrerade i andra föreningar innan), det kan ju lika gärna bli "missförstånd" för de äldre oreggade uppfödarna också.
#30 Ojdå, det visste jag inte att dem hade fått. :O Men då förstår jag vad du menar. :)
Nej det tycker jag inte att dem ska ha då. :) För är de inte reggade i shf ska de ju inte få ha sitt uppfödarnamn i stamtavlan där. :)
Men det finns ju stamtavlor (härstamninsbevis) som man bara kopierar och skriver ut från nätet där måste man ju få skriva vad man vill, man kan ju tillochmed ljuga om föräldrar osv. Där finns det ju inga regler och man får ju andvända hur många bokstäver som helst.
Ha det bra !
SHF har ju inte patent på uppfödarnamn, så om man inte är medlem gör man ju som man vill. Däremot tycker jag att det alltid ska framgå ifall man är registrerad uppfödare eller ej, så att det inte ska kunna bli några missförstånd. På ex kanin får registrerade som oregistrerade använda uppfödarnamn på sina kaniner, även i stamtavlan. Skillnaden är att stamtavlorna ser annorlunda ut jämfört med hamstrarnas. För där finns en särskild rad där det står "Uppfödarnamn (registrerat namn hos SkafRf)" där de registrerade såklart får skriva sitt uppfödarnamn, medans icke registrerade får använda raden för namn.
I och med att jag själv inte är registrerad uppfödare (då reglerna hos kanin är strängare, med 3 års vitsordad utställningsuppfödning, gått kurs som är godkänd av jordbruksverket etc), så får jag bara skriva ex "Zvintos Benjamin" på raden för namn. Jag har inget problem med detta system, eftersom jag är van vid det när det gäller just kaniner. Men alla djurslag har olika regler kring detta, som ni nog märkt. Och som medlem i de olika föreningarna får man förhålla sig efter de reglerna. Som icke medlem kan man som jag skrivit göra lite som man vill, men jag anser det ska framgå väldigt tydligt att man ej är medlem och att det inte är en föreningsgodkänd stamtavla.
Jag är registrerad uppfödare i SDS och va det även i SHG innan det lades ned. Därför använder jag mitt uppfödarnamn på hemsida osv. Jag kommer även regga mig i SHF nu så stamtavlorna från SHF kommer se ut som innan fast utan parantes. Om jag blir godkänd då.
Och när jag frågade dåvarande registator i SHF om uppfödarnamnet va svaret att alla som är registrerade uppfödare i en annan förening fick skriva sitt uppfödarnamn inom parantes. Men det är nyss ändrat så ingen får ha parantes.
Klart man får använda sig av vilket namn man vill på tex sin hemsida, egen skrivna härstamningsbevis osv. Men risken finns alltid att någon annan registrerar just det namnet i tex SHF och då blir det ju helt tokigt.
Det kan även vara så att om man en dag vill registrera sin uppfödning i SHF så godkäns inte namnet. Har någon haft det namnet som reggad uppfödare i SHF är det skyddat för all framtid. Likadant om man vill regga ett namn som är allt för likt ett skyddat namn.
Kallar jag min uppfödning tex Fling's blir det förmodligen inte godkänt eftersom det är väldigt likt Flingans som ju är reggat.
Ja är man registrerad uppfödare i någon förening måste man ju få skriva ut prefixet, vore ju konstigt annars. Sen att man inte är reggad i alla föreningar är väl en annan sak :p
Men hur som helst så är det ju alltid bra att skriva ut på startsidan om man är reggad någonstans eller inte. Så att det framgår :)
_